Spec Ops: The Line Hands on

Spec Ops: The Line is een tactische shooter, waarbij zand een hele grote rol gaat spelen. Niet gek ook, want het spel speelt zich volledig af in Dubai, wat voor zeer mooie plaatjes zorgt, maar ook voor nieuwe gameplayelementen. Jij kruipt in de huid van Captain Martin Walker, die op zoek moet naar de vermiste 33e compagnie van het Amerikaanse leger. Gelukkig is niets wat het lijkt, want als er één ding is waar Spec Ops: The Line op leunt, is dat het vertellen van een sterk verhaal.

Verhaal en keuze

Wat is Dubai toch een geweldige stad om een verhaal te vertellen. Grote, massieve, moderne gebouwen en één grote zandbak, die nu ook geteisterd wordt door heftige zandstormen. Het is dan ook je missie om de vermiste Colonel John Konrad en zijn volledige 33e compagnie op te sporen, nadat zij vermist zijn geraakt in de zandstormen van Dubai. Na zes maanden vermissing vangt het Amerikaanse leger een transmissie op van Konrad zelf. Jij wordt naar het afgesloten Dubai gestuurd om de kolonel en zijn mannen op te sporen. Het verhaal klinkt me als muziek in de oren, zeker omdat de game ver weg blijft van mutanten en zombies en het dus echte mensen zijn die afgesloten zijn van de wereld. Dat gegeven kan voor spannende verhalen zorgen.

Spec Ops: The Line is een third-person tactical shooter en het tactische element is te vinden in het aansturen van twee teamgenoten. Lt. Alphonso Adams en Sgt. John Lugo, die ook nog eens sluipschutter is. Beide NPC’s zijn aan te sturen met simpele commando’s, waardoor je tegelijk verschillende mensen kunt afmaken. Ook is de interactie tussen de drie karakters van groot belang, want het verhaal speelt ook tussen de heren een grote rol. Zo zul je af en toe een keuze krijgen als “maak één van deze mensen dood”, waar je assistenten ook heftig op zullen reageren.

Zand tussen de teentjes

Grafisch is het vooral buiten smullen geblazen. De game is niet bijzonder mooi, maar de buitengebieden van Dubai zijn ontzettend sfeervol. Abseilen van een wolkenkrabber is natuurlijk altijd gaaf, maar zeker als dit in de grote zandbak van Dubai is. Sowieso speelt zand een ongelooflijk grote rol in Spec Ops: The Line, want op verschillende momenten ga je zelf gebruik maken van het zand. Zo kan het gebeuren dat een gebouw waarin je een gevecht hebt volledig is bedekt met zand. Mocht je vervolgens een tegenstander onder een glazen plafond zien staan, hoef je alleen maar te schieten op het glas om een lawine van zand over de vijand uit te storten. Ook buiten kan het gebeuren dat er veel zand is opgehoopt achter een stel palen. Schiet op de palen en de vijand wordt bedolven met zand. Ook granaten zijn zeer nuttig, want een granaat in het zand geeft een verblindend effect op de vijand.

Ook heeft het zand een grote rol in sommige delen van het verhaal. Het vetste moment van mijn demo was wel scripted, maar daarom niet minder vet. Midden in een gevecht kwam er namelijk een zandstorm op en van het ene op het andere moment was het zicht niet veel beter dan twee meter. Je kunt je voorstellen dat de hele veldslag in één klap veranderde in een close combat-missie, waarbij je langzaam vooruit diende te lopen en tegenstanders van dichtbij moest neerknallen. Ik hoop dat dit geweldige moment vaker zal langskomen in de game. Zeker omdat de game zeer pittig is, zijn juist dit soort plotselinge veranderingen zeer indrukwekkend.

Story

Hoewel de locatie zeer origineel is en het zand een grote rol speelt is het vooral de verhaallijn waar Sepc Ops: The Line wil scoren. En dat gegeven maakt het voor mij direct moeilijk om dit te bespreken. Zonder iets te verklappen kan ik wel vertellen dat er een aantal plottwists zijn waar je daadwerkelijk van zult schrikken. En niet op een cliché-manier. Hoe jouw rol in het conflict gaat veranderen zal daar een grote rol bij spelen en ook de burgers van de stad zullen niet ontzien worden. Het wist me daadwerkelijk te choqueren op een verrassende manier, zonder dat het choqueren om het choqueren werd. Daarbij is het goed om te weten dat fosfor slecht voor de gezondheid is.

Voorlopige conclusie

De grootste kracht van het spel zijn dan ook het verhaal en de buitenlocaties. De binnen locaties verdienen wat mij betreft nog wel wat aandacht, zeker omdat de omgevingen een beetje onduidelijk waren. Verder hoop ik dat Spec Ops: The Line de spanning van mijn speelsessie weet vol te houden. Niets is namelijk wat het lijkt en dat voelde heel erg goed. Het gebruik van zand en de stad Dubai zijn ook geweldige keuzes. Ik heb dan ook zin om de game nog verder te verkennen richting zijn release in de lente van dit jaar.

  1.   
    mmx's avatar

    Cool dit word weer een hebbuh game 🙂

  2.   
    Fabianb's avatar

    Hopelijk wordt het geen Homefront game (no offence). Leek van tevoren allemaal erg mooi te worden, bleek achteraf niet helemaal waar.

  3.   
    locoferry's avatar

    lijk me een spel van een knaak

  4.   
    FishHookz's avatar

    Fabianb schreef, "Hopelijk wordt het geen Homefront game (no offence). Leek van tevoren allemaal erg mooi te worden, bleek achteraf niet helemaal waar."

    Vond Homefront niet tegenvallen hoor :O Was zelfs beter dan mn verwachtingen 😉

  5.   
    soldierarjan's avatar

    toch een game waar ik na uit kijk en kan super game worden.

  6.   
    RoHoutje's avatar

    Ik hou echt van die third person shooters. Dit word weer eentje op mijn wanted lijst!

  7.   
    nanathan's avatar

    Als je van just cause hield dan hou je hier ook wel van 😛

  8.   
    MistWalker's avatar

    Moet er nog zand zijn? alleen als je het nog leuker kan maken 😀 dan wel.
    Da’s zo eens wat anders heel lollig