Super Mario 3D Land Hands-On

Met trots mocht ik onlangs het aankomende Super Mario 3D Land beproeven, die eind deze week in de winkels zal liggen. Om de liefhebbers onder ons alvast te verblijden, wil ik mijn ervaring delen met de eerste twee werelden van de game. Het nieuwe avontuur van de besnorde loodgieter lijkt namelijk een fantastische te worden…

De kennismaking

Bij het betreden van het eerste level kreeg ik al gauw het idee dat ik een nieuwe Super Mario Galaxy aan het spelen was. Zodoende benaderde ik de game ook als een dergelijke titel, een vergissing die me duur zou komen te staan. Binnen een paar minuten werd het me duidelijk dat Super Mario 3D Land een eigen identiteit heeft, die slechts beperkt beïnvloed is door titels zoals Galaxy en 64.

Dit is wat mij betreft een groot pluspunt, want ik was ook zeker niet op zoek naar een kloon van zojuist genoemde titels. In plaats daarvan laat Super Mario 3D Land zich spelen als een uhh… Super Mario Land in 3D! Dat klinkt natuurlijk ontzettend flauw, maar ik kan het niet anders beschrijven; het is werkelijk alsof ik Super Mario Land, Bros. of World speelde, maar dan in een driedimensionaal jasje.

Invloed alom?

De levels waren dan ook, niet geheel verrassend, beïnvloed door alle 2D Mario-games uit het 8-bit en 16-bit tijdperk. Toen ik de levels probeerde te trotseren, merkte ik dat ik mijn speelstijl nodig moest aanpassen. De game oogt een stuk pittiger dan zijn grote broers op de Wii, iets dat ik enorm kan waarderen! Waar ik in Super Mario Galaxy altijd vertrouwde op een tweede sprong met behulp van de WiiMote, komt het in Super Mario 3D Land neer op ouderwetse kunsten.

Ik was gedwongen om sprongen beter in te schatten en het gebruik van power-ups was van uiterst belang om makkelijker door de levels heen te komen. Ook deze 3DS-uiting heeft een handjevol power-ups in huis, waarbij ik direct aan de slag kon met het Tanooki-pakje. Toen ik dit pakje uiteindelijk verloor, merkte ik direct dat de game pittiger werd. Net zoals in de 2D Mario-games wordt het dus moeilijk om een level te trotseren zonder power-ups.

Een sterke presentatie

Hoewel Super Mario 3D Land een driedimensionale titel is, wordt de camera op zijn tijd naar een vast standpunt gebracht. Hierdoor verandert de game ineens in een 2.5D-titel en dan komt het 3D-effect natuurlijk helemaal tot zijn recht. Van vliegende objecten tot aan perfect weergegeven levelelementen; het gebruik van 3D lijkt fantastisch te gaan worden. Audiovisueel gezien oogt Super Mario 3D Land in elk geval fantastisch, mede dankzij de symfonieën van Nintendo’s zeer getalenteerde orkest.

Voorlopige conclusie

Super Mario 3D Land is een bijzondere mengelmoes van alle grote Mario-games, maar de invloed van Galaxy en 64 ogen beperkt. Het lijkt erop dat we eerder een driedimensionale uiting van een 8-bit of 16-bit Mario-titel voorgeschoteld krijgen en dat sprak me enorm aan. De besturing was erg soepel en dit zorgde voor een goede leercurve. Super Mario 3D Land wordt een titel met een unieke speelstijl en vormgeving. Wat de overige werelden te bieden hebben, ontdekken we aan het einde van deze week.

  1.   
    ckerigon's avatar

    Nice deze komt sws in mijn collectie 😀
    Maar eerst zelda SS ff doen vrijdag 😀

  2.   
    LHH's avatar

    bah ik weet nog steeds niet of ik deze moet halen :/
    twijfel tussen deze en skyward sword
    waarom komen er zoveel toptitels uit? 😕

  3.   
    Jelkey's avatar

    check de 4e screen, hoe awesome is die! 😀

  4.   
    Flapjack's avatar

    als ik het geld had… had ik alleen om dit spel een 3ds gekocht

  5.   
    jaany2's avatar

    ik kan niet wachten, jullie?
    ______________________________________________________________________________
    ga naar http://gameinterlude.com/ voor coole games zoals bloons tower defense en shellshock!
    signatures werken niet, dus dan maar zo.