Gamersnet.nl

Halo: Combat Evolved Anniversary

We tellen het jaar 2003 en de 21/jarige Peter wilde naast zijn GameCube een verbreding in zijn game-leven. Hoe goed de games uit de koker van Nintendo ook waren, hij wilde ook serieuzere games en in tegenstelling tot zijn vrienden, kocht hij een Xbox. Indertijd vooral vanwege de, toen exclusieve, Xbox-titel Splinter Cell. Maar op één game kun je niet leven en daarom besloot hij snel een andere game te proberen. Halo: Combat Evolved was eerder in 2001 verschenen en sinds de aankoop van die game zou het gamende leven van Peter nooit meer hetzelfde zijn. Eindelijk konden ook console-gamers genieten van goede shooters op de spelcomputer, sterker nog, op sommige gebieden is die franchise ongeëvenaard door zelfs de meest geavanceerde PC-shooters.

Opa Peter vertelt

Hoezeer ik ook baal van het ouder worden, toch heeft mijn extreem oude leeftijd van 27 wel één groot voordeel. Ik kan jongeren vertellen over de geschiedenis van bepaalde games, simpelweg om dat ik die periode heb meegemaakt. Toptitels van zo’n hoog niveau als tegenwoordig waren een stuk schaarser (huidige kwaliteit van games is extreem), maar het voordeel daarvan was dat elke topper zijn stempel kon drukken op een periode of zelfs de gehele industrie. Zo ook Halo: Combat Evolved, de game die het shooter-genre definitief naar de consoles bracht. Werden de eerste stappen gezet door GoldenEye op de Nintendo 64, Halo liet zien dat shooters op de console geen niche hoefden te zijn.

Dit wist de game allereerst te bewerkstelligen door de besturing, die tien jaar later voor 90% nog steeds gebruikt wordt in elke console-shooter. Ook het systeem dat de crosshair subtiel vastzet op een tegenstander is nog steeds een simpel doch effectief systeem dat shooters op de console zo vloeiend maakt, ook dat wordt nog steeds gebruikt. En wat dacht je van het schild, dat na verloop van tijd regenereerde, waardoor je dekking moest zoeken om deze te herladen. Het was de voorloper van regenererend health. Maar naast deze genre-bepalende keuzes, heeft Halo ook zijn fantastische balans, die tot op de dag van vandaag ongeëvenaard is door welke andere shooter dan ook.

Voorbeeld voor alle HD-remakes

De woorden die ik gebruik zijn groot, maar niet minder waar en het nadeel van deze geschiedenislessen is dat mensen het maar aan moeten nemen, omdat ze simpelweg geen zin hebben om zo’n oude game eens te gaan spelen. De grafische veroudering en de ontoegankelijkheid van oudere consoles en games maken dit volledig logisch en het is dan ook fantastisch nieuws dat Halo: Combat Evolved nu opnieuw uitgegeven wordt in een grafisch nieuw jasje. En het goede nieuws is dat de grafische make over veel uitgebreider en beter is dan andere HD-remakes van tegenwoordig. Aan alles in Halo: Combat Evolved Anniversary is te zien dat er extreem veel tijd, moeite en liefde aan besteed is door de nieuwe Halo-studio 343 Industries. Vanaf het opstarten van de game weet je gewoon hoeveel je deze game gemist hebt, mede vanwege de epische achtergronden en natuurlijk de fantastische muziek van de franchise.

Overigens is ook voor nieuwkomers belangrijk om te weten dat de game grafisch meer is dan de oude game in een HD-jasje. Anders dan in bijvoorbeeld de Splinter Cell HD-remake, gaat 343 Studios veel verder op het gebied van verlichting, animaties en volledig nieuwe grafische omgevingen. De basis van het origineel is behouden, maar er is een volledig nieuwe grafische stijl overheen gelegd, die ook nog eens op elk moment in de game af te wisselen is met de oude graphics. Met een druk op de SELECT-knop spring je tien jaar terug in de tijd en juist dan is het grote verschil te zien met toen en nu. De eerste minuten op de Halo Installation 4 zal je dan ook versteld staan van de prachtige lucht, het mooie gras en de schitterende vergezichten. Maar ook de binnen-omgevingen zijn lichter, sfeervoller en epischer geworden. Grafisch is deze remake dan ook fantastisch gelukt en elke andere remake mag hier een voorbeeld aan nemen.

Mooie extra’s

Qua gameplay is de game precies hetzelfde, hoewel de besturing van Halo: Reach is overgenomen. Voor nieuwkomers in de franchise is het vooral tof om de balans te ontdekken tussen granaten, vuurwapens en melee-aanvallen. Een balans die zowel de singleplayer als de multiplayer zo fantastisch maakt. Wat wel een toffe nieuwe toevoeging is, zijn de nieuwe cutscenes, die te vinden zijn op geheime locaties in de game. Deze vertellen het verhaal van de 343 Guilty Spark, de AI die controle heeft over Halo Installation 4 en gemaakt is door het oude Forerunner-ras. Deze cutscenes zijn voor de fans fantastisch om te zien, omdat ze weer een nieuw deel vertellen binnen het Halo universum.

Op het moment van schrijven is de multiplayer nog niet live gegaan, aangezien dit vanaf de releasedatum (morgen, 15 november, red.) te spelen is. Toch is het wel leuk om te weten dat je straks aan de slag kunt met de Halo Reach Anniversary multiplayer. Hierin kun je de mappen uit de eerste Halo beleven met alle klassen en opties uit Halo: Reach. Dit geldt overigens ook voor de FireFight-modus, die nu ook op bijvoorbeeld de Installation 4-map te spelen is.

Conclusie

Halo: Combat Evolved Anniversary is veruit de beste HD remake op de markt. De mannen van Bungie zullen trots zijn om hun eerste Halo-game in dit nieuwe jasje te zien en de extra toevoegingen te ontdekken. De basis van de game is op de Reach-controls na exact hetzelfde gebleven, maar deze basis gebruiken wij tot op de dag van vandaag nog steeds, dus dat zal voor niemand gedateerd voelen. De balans is dus ook nog steeds in orde en voor iedereen die van Halo houdt is het heerlijk om de game nog eens door te spelen, inclusief Achievements! Ook voor mensen die pas Halo hebben ontdekt op de Xbox 360, is het ook de perfecte reden om de eerste game te beleven. Qua verhaal speelt hij zich af direct na Halo: Reach en om het volledige verhaal ook aan alle Xbox 360-gebruikers te vertellen, lijkt het mij een goed idee om ook Halo 2 om te bouwen in HD. Het is de eerste game voor 343 Industries (buiten Halo Waypoint en maps) en dat ze van de franchise houden, is in alles merkbaar en dat geeft goede moed voor Halo 4.