Gamersnet.nl

L.A. Noire PC

De naam is Knulst, detective Knulst, en het is mijn eervolle taak om onderzoek te doen naar ’s werelds beste PC-ports. Mijn gewaardeerde hoofdinspecteur P. Bouwman wist mij onlangs te voorzien van een nieuwe opdracht, in de vorm van een zekere game. Het betreft niets anders dan het sfeervolle en grimmige L.A. Noire, die eindelijk ook voor de PC verschijnt. Het resultaat van mijn onderzoek is te vinden in dit uitgebreide rapport…

Bewijsstuk #1

Net zoals GTA IV maakt L.A. Noire gebruik van de Rockstar Games Social Club, maar het gevreesde Games For Windows Live maakt geen terugkeer in deze PC-uiting. Logisch, want de game heeft geen multiplayer in huis. Mocht je nog niet bekend zijn met Rockstar’s service; het is in wezen een tegenhanger van Games For Windows Live. Je kunt eveneens achievements verdienen, maar er worden ook statistieken weergegeven en dat is een leuke toevoeging.

Bewijsstuk #2

Nu de eerste formaliteit uit de weg is, wil ik Rockstar graag applaudisseren voor haar werk. De besturing is namelijk uitstekend te noemen en voelt zeer intuïtief aan. Je kunt voorwerpen of een lijk inspecteren met de muis of het toetsenbord en het voelt in beide gevallen goed aan. Daarnaast rijden de auto’s heerlijk en dat is niet altijd het geval. Ik heb simpelweg op geen enkel moment problemen gehad met de besturing, met name dankzij het tonen van PC-icoontjes.

Bewijsstuk #3

Naast het bieden van een uitstekende besturing moet L.A. Noire ook vlekkeloos presteren op de PC van tegenwoordig en Rockstar is hier eveneens in geslaagd. De game biedt veel geavanceerde opties, draait simpelweg als een zonnetje en kent features zoals Ambient Occlusion. De gezichtsanimaties zijn natuurlijk nog altijd verbluffend en op de PC komen de graphics echt tot zijn recht.

Desondanks moet ik wel toegeven dat de game op visueel gebied nog beter had gekund, want mijn GTX560 Ti werd niet bepaald naar het uiterste gedreven. Het geheel is echter altijd immens sfeervol en er hangt een duidelijke jaren 40-vibe in de game. Daarnaast heb ik persoonlijk geen enkel technisch probleem kunnen vinden en dat is tevens een fantastische prestatie.

De engine stelt overigens een limiet in van 30 frames per seconde, waarschijnlijk om de kwaliteit van de animaties te behouden. In tegenstelling tot vele games voelde ik me nooit belemmerd met deze framerate en ik was nog steeds prima in staat om te schieten, rennen en speuren naar hints. Er is hier geen sprake van een simpele port naar de PC.

Bewijsstuk #4

Als laatste resteert nog het avontuur zelf en ik ben het geheel met mijn collega Wester eens dat L.A. Noire een fantastische game is. Voor het eerst in een lange tijd moest ik weer eens nadenken over mijn acties en dat voelde ontzettend goed aan. Ik durf zelfs te stellen dat ik verslaafd raakte aan het oplossen van de vele zaken, mede doordat het heel erg belonend is. Ik moet echter wel toegeven dat er inderdaad een repetitieve aard schuilt in de game.

De PC-versie bevat alle downloadable content die dusver is verschenen voor de consoles. Het betreft vijf extra zaken, de Badge Pursuit Challenge en alle wapens en outfits die tot nog toe beschikbaar zijn gesteld. Je kunt met gemak meer dan 20 uur zoet zijn met de game, waarbij de liefhebbers ongetwijfeld voorbij de 30 uur gaan. Mocht je nog niet in het bezit zijn van L.A. Noire, dan is de PC-versie in elk geval degene die ik aanraad.

Het oordeel

Het heeft even geduurd, maar de PC-versie van L.A. Noire is zonder enige twijfel het wachten waard geweest. De systeemeisen zijn erg soepel, er zijn meer dan genoeg opties te vinden en de besturing is perfect. Ik durf zelfs te stellen dat de PC-variant de beste versie is van allemaal, mede dankzij de toevoeging van alle voorgaande downloadable content. L.A. Noire is een game die velen nog lang zal bij blijven. Voor mij resteert er één zaak die ik nog graag zou willen oplossen en dat is een zekere western-game…