Beste Tom, het beste game-jaar ooit?

Na de series tussen Michiel en Peter en Matthijs en Richard, is het deze derde serie van Beste, in handen van Tom en Peter. Wekelijks schrijven zij elkaar over de dagelijkse dingen in het leven, maar vooral ook over games. Vorige week maakte Peter korte metten met Tom’s doemscenario over te goedkope games. Deze week heeft Tom een interessante stelling voor Peter…

Ja, daar had je mijn theorie over duivelse goedkope games en apps toch even goed te pakken. Misschien steeg het inderdaad allemaal naar mijn hoofd toen ik dacht dat simpele kleine games en afgedankte spelletjes in de koopjesbak daadwerkelijk een einde konden maken aan de verkoop van de echte games. Mooi niet dus. These games will abide!

Toch wil ik even een ander onderwerp aanknopen. Het zal je namelijk vast niet ontgaan zijn dat in de loop van vorige week een zekere trailer het internet opgeslingerd werd. Niet de minste trailer, nee zeker niet. Het betrof de niet al te magere onthulling van de vijfde Grand Theft Auto! Alle geruchten en speculaties vervielen plots, om één minuut en vierentwintig seconden later vervangen te worden door keiharde feiten. De locatie is bepaald, de stijl staat vast en we hebben alvast een glimp op kunnen vangen van wie we zullen spelen in dit nieuwe, nog grotere deel. GTA V was onthuld. Het publiek werd wild.

Verschrikkelijke eigenlijk, toch? De hypes rond de games van dit najaar moeten nog een enorme climax krijgen en de volgende gehypde games staan alweer voor de deur. Battlefield 3 draait al overuren bij veel gamers, Skyrim staat op het punt om in de schappen gezet te worden en Saints Row: The Third komt een weekje daarna. En ondanks deze drukte vinden vele gamers het toch vrij normaal dat er nu alweer hard gehyped wordt voor de komende Grand Theft Auto. We maken het onszelf wel erg moeilijk.

Persoonlijk vind ik de gekte rondom GTA V nu al een beetje te veel. Niet omdat ik een wrok heb jegens deze franchise, maar meer omdat het allemaal een beetje overdreven is, dat gehype. Dat Rockstar een stoere countdown op haar site zette, okay, maar dat duizenden gamers dan ook daadwerkelijk wild worden van een trailertje, gaat dat niet wat ver? Fans of niet, duizenden gamers waren boos, opgelucht, zielsblij of erg onder de indruk. Duizenden mensen werden, op wat voor manier dan ook, ‘bewogen’ door de trailer.

Of ik hier ook last van heb? Ik niet. Ben ik gek? Nee. De trailer was tof, maar het deed me gewoon niet zo veel. Heb ik de eerdere delen wel eens gespeeld? Jawel, allemaal! En ja, ik heb ontzettend genoten van elke Grand Theft Auto die tot nu toe is verschenen. Ik noem mezelf echter geen fan, of iets in die richting. De games zijn gaaf en ik speel ze graag, maar meer ook niet. Ik word dus ook totaal niet wild van één minuut en vierentwintig seconden met bewegende beelden betreffende de nieuwe game. Hoe is het toch mogelijk dat hypes soms zo ontzettend groot worden en, belangrijker nog, hoe die van GTA V nu al zo ontzettend groot is? Heeft iedereen echt weer zo’n zin om stoephoertjes in elkaar te slaan en dure bolides te jatten? Blijkbaar wel. Ik ben in ieder geval niet één van hen.

Toch ben ik ergens ook schuldig aan het hypen van games. Hoewel ik misschien niet zo snel val voor een teaser van GTA V, des te sneller viel ik voor een bepaalde trailer begin dit jaar. Deze onthulling van een nieuwe Elder Scrolls dreef mij op mijn knieën, kermend naar meer van dit soort epische taferelen. De muziek, die deed me beven. De beelden, die deden me smachten naar meer. De game, die wilde ik!

Waarom mensen de ene game wel hypen en de andere niet, dat blijft me altijd een raadsel. Iets anders is me wel duidelijk geworden. Want, ja Peter, laat me je één ding zeggen: de hype rond The Elder Scrolls V is het in ieder geval he-le-maal waard. En raad nu eens welke game er warm loopt te draaien in de Xbox 360 van deze jongen? Juist, terug naar Skyrim!

FUS ROH DAH!

Tom

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Hypes komen vooral voort uit valse rumoeren over videospellen maar ook omdat mensen een grote stijgende lijn verwachten qua kwaliteit, een groot voorbeeld van overhyping is Call of Duty, het verschil tussen CoD2 en CoD4 was gigantisch, zo groot zelfs dat mensen zo een verschil weer verwachten bij elk spel dat er uit komt, niet ziend dat het eigenlijk niet meer zo veel aan het veranderen is.

    Nou moet ik wel zeggen dat het dit jaar wel mee valt (in mijn ogen), wellicht proberen ze een andere strategie toe te passen en dus niet de “oow kijk een gelekt gameplay beeld” want jawel ook leaks van in-game footage zijn grote dingen die Hypes creëren, ze maken je geïnteresseerd in een spel door jou het idee te geven dat je iets ziet wat je nog niet mag zien omdat het spel nog niet uit is – de reden dat de Release datum vrijwel altijd op het einde van een trailer te vinden is, is dan ook puur marketing, des te vaker jij dat getal ziet, des te vaker je aan die datum en dus ook dat spel gaat denken.

    Ik ga mezelf weer opsluiten in de kast, Skyrim komt er binnenkort aan en de reclame op GN helpt mee met die hype te creëren en ik beoordeel een spel liever achteraf in plaats van vooraf.

  2.   
    Hitman047's avatar

    raad nu eens welke game er warm loopt te draaien in de Xbox 360 van deze jongen?

    Smerige opmerking, Tom… 😳

    Maar inderdaad, dat is nog zo’n game waar ik enorm veel zin in heb, en die de hype absoluut waard is. Net als GTA V. Rockstar = kwaliteit, en dat is al vele jaren zo. Ook dit gaat natuurlijk weer een topper worden, en met wereldwijd meer dan 100miljoen verkopen van de GTA serie verbaast het mij ook niet dat de GN-server spontaan rook begint uit te slaan als er van deze game ook maar een klein trailertje wordt geplaatst.

    Overigens is het Fus Ro Dah. (veel gemaakte fout) 😉

  3.   
    G-6's avatar

    Door al die hypes voor games word de kans dat het tegenvalt alleen maar groter omdat er dan te grote verwachtingen zijn.

    Het komy bij mij zelden tot nooit voor dat ik een spel koop op basis van trailers, geruchten enz, maar ik beslis vaak pas of ik spel wil hebben op basis van reacties reviews enz want die hebben voor mij een grootere waarde.

  4.   
    barto89's avatar

    Goede marketing van bedrijven

  5.   
    Flapjack's avatar

    ”barto89″ schreef, "Goede marketing van bedrijven"

    indd ‘hypen’ is een marketing techniek van bedrijven of personen met veel aanzien. kijk maar naar reclames waarin celebrities komen. zelfde principe aleen dan met personen ipv ontwikkelaars. terwijl een persoon/celebrity niks toevoegd aan bijv. een flesje shampo. hierdoor ‘proberen’ veel bedrijven iets tot hyp te maken. in principe maken ze gebruik van een status het zij van hun zelf of een ander om iets automatisch goed te laten lijken en in dit geval heeft bijv rockstar gebruik gemaakt van zijn status waardoor hun doelgroep een verwachting had. en verwachting is de sleutel tot hype want een verwachting is kneedbaar en dus makkelijk te manipuleren. en daar gaat reclame om.

  6.   
    Carcass's avatar

    Gaan we… jaaa we zullen eens trappen..

    Beste, lieve, alleraardigste Tom.

    Misschien. Ik kan er naast zitten, maar heeel misschien. Zou een heel groot gedeelte van dit games tot 1 hype maken verzorgt word door niemand minder dan een Tom, een Peter een.. nouja de rest van jullie beheerders. Niet alleen zit ik nu al tegen een heel groot logo van reclame aan te kijken, maar als ik het nieuws wat doorblader dan zijn de games die tot 1 hype verworden menig maal na de eerste geruchten aan bod geweest.

    Zo zijn er bepaalde games die blindelings aangeschaft werden door gamers (helaas mij ook wel overkomen) doordat ze dusdanig werden bejubeld voor het uitkomen. Dit terwijl dit spel achteraf tegen kan vallen en misschien niet eens aangeschaft werd als hij niet zo aan werd geprezen.

    Is hij aan het zeuren? Ja. Gaat zijn mening tellen? Waarschijnlijk niet. Maar heeft hij een punt dan? Nou dat dacht ik toch zeker. 😉

  7.   
    Tom's avatar

    Carcass schreef, "Gaan we… jaaa we zullen eens trappen..
    Beste, lieve, alleraardigste Tom.
    Misschien. Ik kan er naast zitten, maar heeel misschien. Zou een heel groot gedeelte van dit games tot 1 hype maken verzorgt word door niemand minder dan een Tom, een Peter een.. nouja de rest van jullie beheerders. Niet alleen zit ik nu al tegen een heel groot logo van reclame aan te kijken, maar als ik het nieuws wat doorblader dan zijn de games die tot 1 hype verworden menig maal na de eerste geruchten aan bod geweest.
    Zo zijn er bepaalde games die blindelings aangeschaft werden door gamers (helaas mij ook wel overkomen) doordat ze dusdanig werden bejubeld voor het uitkomen. Dit terwijl dit spel achteraf tegen kan vallen en misschien niet eens aangeschaft werd als hij niet zo aan werd geprezen.
    Is hij aan het zeuren? Ja. Gaat zijn mening tellen? Waarschijnlijk niet. Maar heeft hij een punt dan? Nou dat dacht ik toch zeker. 😉 "

    Wat je zegt over het nieuws is natuurlijk een beetje een kip-ei kwestie. Wij leveren nieuws wat onze lezers het meest interessant lijkt, geïnteresseerde lezers krijgen zo meer te weten over een game en raken zo vaak nog meer geïnteresseerd in die bepaalde titel, daarom schrijven wij vaker over zo’n game. You catch my drift?

    Het is waarschijnlijk meer de magie van de marketing die een spel nog voordat hij uit is, zo interessant laat lijken. Dermate interessant dat gamers hier graag meer van willen zien. Als het balletje eenmaal begint te rollen, neemt de hype qua omvang natuurlijk toe: dan zit het wel goed bij de uitgevers.

    Maar goed, Peter, ik en alle andere redacteuren gaan vaak ook mee in de hypes. Wij zijn immers ook maar mensen en wij worden soms ook helemaal wild van het zien van een trailer of het horen van een gerucht. Wij kunnen ook teleurgesteld zijn als een game zijn eigen hype niet waar kan maken en dat bepaald ook hoe wij games recenseren. Wij zijn heus niet constant bezig met het hypen van games, al maken we van tijd tot tijd wel reclame voor bepaalde games. Dat is niet om de game te hypen, dat is simpelweg om kosten te dekken.

    En je mening maakt natuurlijk altijd uit. Wij lezen alle reacties en ze worden ook allemaal gewaardeerd!

  8.   
    Carcass's avatar

    Tom schreef, "

    ”Carcass” schreef, "Gaan we… jaaa we zullen eens trappen..
    Beste, lieve, alleraardigste Tom.
    Misschien. Ik kan er naast zitten, maar heeel misschien. Zou een heel groot gedeelte van dit games tot 1 hype maken verzorgt word door niemand minder dan een Tom, een Peter een.. nouja de rest van jullie beheerders. Niet alleen zit ik nu al tegen een heel groot logo van reclame aan te kijken, maar als ik het nieuws wat doorblader dan zijn de games die tot 1 hype verworden menig maal na de eerste geruchten aan bod geweest.
    Zo zijn er bepaalde games die blindelings aangeschaft werden door gamers (helaas mij ook wel overkomen) doordat ze dusdanig werden bejubeld voor het uitkomen. Dit terwijl dit spel achteraf tegen kan vallen en misschien niet eens aangeschaft werd als hij niet zo aan werd geprezen.
    Is hij aan het zeuren? Ja. Gaat zijn mening tellen? Waarschijnlijk niet. Maar heeft hij een punt dan? Nou dat dacht ik toch zeker. 😉 "

    Wat je zegt over het nieuws is natuurlijk een beetje een kip-ei kwestie. Wij leveren nieuws wat onze lezers het meest interessant lijkt, geïnteresseerde lezers krijgen zo meer te weten over een game en raken zo vaak nog meer geïnteresseerd in die bepaalde titel, daarom schrijven wij vaker over zo’n game. You catch my drift?
    Het is waarschijnlijk meer de magie van de marketing die een spel nog voordat hij uit is, zo interessant laat lijken. Dermate interessant dat gamers hier graag meer van willen zien. Als het balletje eenmaal begint te rollen, neemt de hype qua omvang natuurlijk toe: dan zit het wel goed bij de uitgevers.
    Maar goed, Peter, ik en alle andere redacteuren gaan vaak ook mee in de hypes. Wij zijn immers ook maar mensen en wij worden soms ook helemaal wild van het zien van een trailer of het horen van een gerucht. Wij kunnen ook teleurgesteld zijn als een game zijn eigen hype niet waar kan maken en dat bepaald ook hoe wij games recenseren. Wij zijn heus niet constant bezig met het hypen van games, al maken we van tijd tot tijd wel reclame voor bepaalde games. Dat is niet om de game te hypen, dat is simpelweg om kosten te dekken.
    En je mening maakt natuurlijk altijd uit. Wij lezen alle reacties en ze worden ook allemaal gewaardeerd!"

    Het was wel beetje lullig om te klagen over de spellen die mij niet bevielen, excuus.

    En verder slaat het eigenlijk op alle game sites. Als sites zoals die van jullie er niet waren geweest dan zouden sommige spellen minder lopen denk ik.

    Hoe dan ook het hypen op zich is niet zon probleem aangezien dit meestal terecht is, en deze spellen vaak door de meeste mensen te spelen zijn. Het blijft alleen wel oppassen voor ons gamers dat we niet klakkeloos achter de meningen van anderen aanlopen en zeker geen spellen kopen omdat iedereen dat doet (of andersom).