Gamersnet.nl

Mass Effect 3 Multiplayer

Mass Effect 3 krijgt een heuse coöperatieve multiplayer als de game verschijnt in maart volgend jaar. Het is een trend die is ingezet met games als Uncharted en Bioshock 2 en vele fans (waaronder ik) zijn bang dat deze ervaring ten koste zal gaan van de rijke singleplayer in de game. Tijdens de EA Showcase in Londen kregen wij voor het eerst een kijkje in de multiplayer van Mass Effect 3 en zijn we te weten gekomen hoe deze zal vermengen met de singleplayer en met welke rassen en klassen je allemaal aan de slag kunt. Lang geleden in een melkwegstelsel hier heel ver vandaa… O nee, in de nabije toekomst…

Galaxy at War

Galaxy at War is de titel die de multiplayer heeft meegekregen van Bioware en in feite vecht je de oorlog uit die op de achtergrond van de singleplayer gaande is. Shepard is natuurlijk druk bezig met het werven van rassen om mee te vechten in de oorlog, maar ondertussen is die oorlog op vele plekken al gaande. Niet voor niets zal je in de multiplayer van Mass Effect 3 nooit met Sheppard, of enig andere singleplayer-personage aan de slag gaan. Het staat in dit geval volledig los, maar dat geeft Bioware wel de kans om je te laten spelen met een aantal rassen van de franchise. Eindelijk kun je Asari, Krogan, Salarian, Turians en mijn favoriet, Drells aan de slag gaan.

De Galaxy at War is eigenlijk een grote kaart waarbij verschillende veldslagen worden uitgebeeld waar jij tot met vier spelers aan gaat deelnemen. De tegenstanders bestaan uit verschillende rassen die zich “bondgenoot” noemen van de Reapers en dus vecht je tegen verschillende soorten Collectors en andere nieuwe tegenstanders (zullen ongetwijfeld geïntroduceerd worden in de singleplayer). Een levelsysteem is aanwezig, alsmede een credit-systeem, waarmee je geld verdient om nieuwe wapens en upgrades te kopen voor die wapens.

Je favoriete rassen speelbaar

De verschillende klassen van die we ook kennen uit de eerdere delen, zullen zorgen voor vier verschillende specialisaties in de multiplayer. Je kunt kiezen om te spelen als Vanguard, Sentinal, Soldier en Adept en elk van deze klassen krijgt drie van de bekende krachten onder zijn knoppen. Of deze aanpasbaar zijn en of je dus meerdere krachten kunt ontgrendelen naarmate je hoger levelt lijkt mij erg logisch, maar heb ik nog niet kunnen bekijken in de demo. Tot zover de omschrijving van alle opties in de multiplayer, op naar het level dat ik te spelen kreeg.

De invloed op de singleplayer

Het presenteren van een nieuwe functie in een game is niet makkelijk en ook in Londen was mijn eerste kennismaking met de speelbare multiplayer matig. Dit was simpelweg omdat de map die we te spelen kregen er klein was. Het betrof een landingsplatform, waarbij we een computer bij een shuttle moesten hacken, onderwijl vele tegenstanders ons belaagde met kogels. In feite speelden we een Horde-modus en hoewel deze gameplay erg vet kan zijn in andere games, leent Mass Effect zich een stuk minder voor snelle gevechten op een kleine map. De gameplay is namelijk veel langzamer en strategischer en daarom hoop ik ook dat Bioware zich gaat focussen op hele grote mappen als de game straks verschijnt.

Overigens hoeven spelers niet bang te zijn dat de multiplayer onmisbaar is voor de singleplayer ervaring. Het is volgens de ontwikkelaar mogelijk de multiplayer volledig te negeren, maar als je veel uren steekt in de multiplayer, kan het wel een handje helpen in de singleplayer. In de praktijk werkt het als volgt. Als jij een karakter volledig doorspeelt tot levelcap, kan deze ingezet worden in de laatste en allesbeslissende missie van de singeplayer. Vergelijkbaar bij deel 2 ga je een groep rekruteren voor die missie en je multiplayer karakter kan één persoon van die groep worden. Dit moet de kans op een goed einde groter maken, al is een goed einde natuurlijk ook te bereiken zonder de multiplayer.

Voorlopige conclusie

De multiplayer van Mass Effect 3 doet het vooral goed in de context van de singleplayer. Het is leuk om te zien dat je de achtergrondoorlog zelf kunt beleven met een aantal vrienden. Dat er een levelsysteem is, een creditsysteem is en dat er verschillende klassen en rassen zijn vind ik een leuke afwisseling en dat je multiplayer personage kan helpen in het eindgevecht van de singleplayer is origineel bedacht. Toch hoop ik dat Bioware nog hard aan de slag gaat met nieuwe, grotere en strategische mappen. De game is immers niet gemaakt om een pure shooter te zijn en haalt juist zijn kracht in de combinatie tussen strategische gameplay en vette krachten. Als men hier aan blijft denken, kan de multiplayer van Mass Effect 3 een verrijking zijn voor de franchise.