Niemand was enthousiaster over de nieuwe SSX als Richard in zijn review tijdens Gamescom. Ook met deze franchise gaat Electronic Arts terug naar de wortels, met arcade gameplay op spierwitte pistes. Dat deze pistes in samenwerking met NASA tot leven zijn gewekt is inmiddels bekend, maar in Londen kregen wij de Survival It modus te spelen. Realistisch is het zeker niet, maar dat is ook absoluut niet waar EA voor gaat met deze nieuwe SSX.
Naast de te bespreken Survival It modus zijn er ook nog twee andere modi te spelen in de game. De naam Race It zegt natuurlijk al genoeg. In dit gedeelte van het spel kun je je overal op de ruim 8000 kilometer aan piste laten droppen voor een snelheidsgevecht tegen andere boarders. Overigens kan dit ook via RiderNet, het sneeuw-equivalent van AutoLog, die alle statistieken, ghosts en vrienden direct toegankelijk maakt. Ook is Trick It aanwezig, een modus waarbij je punten verdient door mooie stunt uit te voeren. Overigens is ook hier het realisme ver te zoeken en ik vond de game af en toe zelf té vergevingsgezind. Op je bek gaan is bijna onmogelijk en hoewel de game wellicht op een makkelijke moeilijkheidsgraad stond (Peter houdt helemaal niet van verliezen, red.), hoop ik dat de uiteindelijke game wel iets uitdagender is. Natuurlijk is het succesvol afronden van stunts leuk, maar zonder de mogelijkheid van vallen voelen ook de succesvolle stunts minder bevredigend.
Avalanche
Dan naar de modus waar het deze week allemaal om draait. De Survival It mode bestaat weer uit vier varianten, die ieder zijn eigen uitdaging biedt. Ik kreeg er drie te spelen (alleen Cold niet) in Londen en allereerst is daar de Avalanche variant, die eigenlijk volledig voor zich spreekt. Jij moet de lawine achter je houden, om niet verzwolgen te worden door de koude muur van sneeuw. Leuk detail is dat de camera zich omdraait als de lawine dichtbij komt, waardoor je jezelf richting camera ziet boarden en de sneeuw ziet naderen. Dit zorgt natuurlijk voor een extra spannend effect, ondersteund door opzwepende en dodelijke muziek.
Darkness
Een erg vermakelijke variant is voor mij Darkness, die je slecht bewapend met een hoofdlamp laat boarden in de donkerste gebieden denkbaar. ’s Nacht skiën is natuurlijk al leuk, maar wat dacht je van donkere grotten. Het gevoel van desoriëntatie bevalt me enorm, mede ook doordat de andere modi in het spel relatief eenvoudig zijn. Darkness is dat niet, want voor je het weet klap je tegen een muur aan of in een ravijn. En de boarders onder ons weten dat dat pijn doet. Overigens kunnen niet-boarders zich dat ook goed voorstellen.
Gravity
De laatste variant die ik te spelen kreeg was ook direct de moeilijkste. Gravity laat je van grote hoogten uit een helikopter springen, bewapend met een heuse Wing Suit. Zo’n ding dat lijkt op de welbekende Pteromys volans, oftewel de gewone vliegende eekhoorn, die ook zijn vleugels onder zijn oksels herbergt. Gravity is daadwerkelijk de moeilijkste modus uit Survival It, want de wind speelt een belangrijke en levensgevaarlijke rol. Uit het niets kan er een windvlaag komen die je in een ravijn doet storten. Leuk is overigens dat je niet slechts één sprong maakt, maar skiet van ramp naar ramp, zodat je telkens nieuwe gebieden ontdekt op de kilometers lange pistes.
Voorlopige conclusie
Tot zover de nieuwe informatie over SSX en hoewel ik de game op dit moment nog te makkelijk vind, is wel duidelijk dat de game ouderwets fun zal worden. De gekste stunts kunnen uitgevoerd worden en de opties en kilometers pisten zijn legio. Oude bekenden uit vorige delen zullen terugkeren en met de Survival It modus wordt de game erg afwisselend naast het stunten en racen. Als het eindresultaat uitdagender wordt komt het helemaal goed met deze game.