Fans van Star Wars kijken er al letterlijk jaren naar uit, Star Wars: The Old Republic (SW: TOR) is de eerste MMORPG van Bioware en natuurlijk het vervolg op één van de beste RPG’s ooit gemaakt, Knights of the Old Republic (2003). Het zal jullie niet verbazen dat ik extreem blij was met de uitnodiging voor de bèta van de game. Deze gesloten bèta is de volledige game gezien vanaf de Republic zijde en ik mocht dus zo ver ik wilde aan de slag met een goedaardige klasse naar keuze. Eindelijk mocht ik zelf ervaren hoe het is om een volledig gesproken MMO mee te maken, waarbij een keuzesysteem dat we kennen uit o.a. Mass Effect en Dragon Age een grote rol zal spelen. Hoe werkt dat met zoveel spelers tegelijk? Het antwoord blijkt zo simpel, zo extreem verslavend en zo fantastisch te zijn. Eindelijk een MMORPG met écht een verhaal waar jij en je kornuiten nog invloed op kunnen uitoefenen ook!
Lang geleden…
Duizenden jaren voor de gebeurtenissen van de films zijn er letterlijk honderden Jedi’s en Sith’s en er is een oorlog uitgebroken tussen deze Force-giganten. Het hoogtepunt van die oorlog kun je bekijken in de trailer waarin de Jedi Temple vernietigd wordt. De oorlog raakt in een impasse, zonder een echte winnaar en de Republiek besluit om een soort van vrede te sluiten met de Sith Empire. Ze verdelen hun gebieden en proberen naast elkaar te leven. De Jedi trekken zich na de vernietiging van hun tempel terug naar thuisplaneet Thyton en de Sith trekken naar de historische Sith-planeet Korriban. Het zal niemand verbazen dat de spanningen extreem groot zijn in deze noodzakelijke schijnvrede. Zowel de Republic als de Empire proberen zoveel mogelijk planeten en sterrenstelsels achter zich te krijgen en de oorlog kan ieder moment weer losbarsten. En juist op dit moment begint jouw verhaal.
Tot zover de setting, die op een Star Wars-schaal natuurlijk richting de tien zal gaan. Eindelijk was het aan mij om een karakter te creëren en langer te spelen dan een uurtje op een beurs. Als de uiteindelijke game straks in december verschijnt zal ik uiteraard als Jedi Knight door het leven gaan en om die verhaallijn onaangetast te laten besluit ik om een Republic Trooper te worden in de bèta. Het maken van het personage is niet onbekend voor mensen die andere MMO’s gespeeld hebben en uit onder andere mensen en Zabraks, koos ik voor het edele ras der Mirialan, inclusief groen hoofd en kekke tatoeages. Op naar de game, die voor de Trooper en de Smuggler begint op de bergachtige planeet Ord Mantell, wat op het punt staat verscheurd te worden door een burgeroorlog. De arme bevolking voelt zich namelijk in de steek gelaten door de republiek en de Sith Empire belooft ze natuurlijk gouden bergen. Als nobele Trooper is het aan jou om de bevolking te helpen.
Een verhaal met iedereen
Bij het aannemen van de eerste missie is het direct duidelijk dat we te maken hebben met een Bioware game. Het dialoogscherm met de quest giver is bekend en bij iedere vraag krijg je de keuze uit meerdere antwoorden, die je vaak ook light side of dark side punten opleveren. Want hoewel je technisch gezien een good guy bent in de republiek, zitten er ook gemene bad ass personen in dat leger natuurlijk. Ook heb ik tijdens deze dialogen een antwoord gekregen op een prangende vraag van mij. Wat als je coöperatief speelt en je bent niet fysiek op dezelfde plek als je maatje? Hoe kun je dan een quest krijgen als de antwoorden die je geeft zo belangrijk zijn? Het antwoord is net zo simpel als geniaal. Je communicator! Als je buddy een missie aanneemt, krijg je direct het bericht of je deel wilt nemen aan die dialoog en bij bevestiging start je de communicator en wordt je als hologram bij de dialoog betrokken. De antwoorden die je geeft zijn natuurlijk niet altijd hetzelfde als je maatje en welk antwoord gebruikt zal worden voor de quest wordt bepaald door een gokspelletje. Op deze manier kun je een dialoog met vier man hebben en dat oogt in de game zeer realistisch. Alsof de opdrachtgever praat met iedereen.
Het verhaal voelt ongelooflijk diep en realistisch aan en elke klasse heeft natuurlijk zijn volledig eigen lijn om te volgen. Dit voelt aan als de singleplayer ervaring die we kennen uit een andere topper, maar we hebben natuurlijk te maken met een MMORPG en ook in alle multiplayer content is het verhalende element van groot belang. De eerste instance die ik speelde was voor minimaal twee personen en bracht me op een republikeins ruimteschip dat aangevallen werd door een Sith variant. Samen met mijn buddy sprak ik met de kapitein van het schip, die natuurlijk volledig in paniek was, en ook een senator was aan boord van het schip en tegelijkertijd ook het doelwit van de Sith. Hoe het afloopt ga ik niet verklappen, maar het moge duidelijk zijn dat het vertellen van een verhaal zeer belangrijk is in SW: TOR en dat geldt zowel voor de hoofdlijn als de multiplayer gedeeltes.
Het is echt Star Wars
Er is al veel gezegd over de grafische stijl van de game en dan vooral in contrast met de werkelijk schandalig mooie trailers van SW: TOR. En hoewel ik bij het standpunt blijf dat ze die trailers nooit hadden moeten maken (schept gewoon te hoge verwachtingen), ademt The Old Republic op ieder moment de sfeer van Star Wars. De game is heel erg mooi en ook de muziek draagt bij aan de epische schaal van de franchise. Toen ik voor het eerst op Coruscant was heb ik letterlijk vijf minuten stilgestaan en rondgekeken. Het verkeer vliegt door de lucht, de senaat torent ver boven je uit en de zon schijt oogverblindend mooi. En ook als je missiedoelen op een andere plek op Coruscant zijn, zal je elk moment genieten van de taxirit tussen de hoge gebouwen door richting plaats van bestemming. Geen portals, geen laadschermen, nee, als je eenmaal op een planeet bent vervoer je jezelf zoals dat ook in de film zou gebeuren. Erg geloofwaardig en mooi bovendien.
Voorlopige conclusie
Met een level 16 Trooper neem ik afscheid van deze bèta en in die tijd ben ik al zo verslaafd geraakt aan SW: TOR, dat al mijn zorgen over deze game weggenomen zijn. Iedereen met enig raakvlak met Star Wars weet wat ik bedoel als ik zeg dat de game Star Wars ademt. Het is zo geloofwaardig, zo sfeervol en daarnaast zo vermakelijk, dat ik nu al kan zeggen dat Bioware niet teleur gaat stellen met Star Wars: The Old Republic. Hoogstwaarschijnlijk komt er binnenkort weer een nieuwe bèta-periode en dan zal ik de PvP opties voor jullie onderzoeken. Ik kan niet wachten en jawel, ik mis Mantow, mijn Trooper, nu al intens…