Diablo III bèta

We kunnen niet ontkennen dat Diablo III sinds de aankondiging flink onder vuur is genomen door fans. De stijl zou te kleurrijk zijn, spelers waren gechoqueerd door de verwijdering van Skill Points en de komst van een veilinghuis doet men vrezen voor de balans. Hoewel deze “klachten” een kern van waarheid kunnen bevatten, durf ik ze onterecht te noemen. Na het spelen van de bèta twijfel ik er geen moment aan dat Blizzard een episch vervolg neer gaat zetten…

Een flinke omwenteling

Zoals inmiddels wel bekend, maakt Diablo III niet langer gebruik van Skill Points en Attribute Points. Het is dus niet meer mogelijk om punten toe te wijzen aan de eigenschappen van je personage; dit gebeurt nu automatisch. Heiligschennis! Althans, dat is wat de gemiddelde liefhebbers schreeuwden toen Blizzard deze omwenteling onthulde. In tegenstelling tot deze “liefhebbers” was ik hier gewoon wel over te spreken, want je hoeft hierdoor niet langer zorgen te maken over het perfect verdelen van de punten…

Dit betekent echter niet dat er minder diepgang te vinden is, integendeel, want het is nog steeds van uiterst belang om skills te upgraden. Dit gebeurt nu met behulp van Runes, die zelfs een simpele beginnersaanval kunnen veranderen in een allesverwoestende schokgolf. Het is dus niet langer het geval dat een oude skill na verloop van tijd nutteloos wordt, een probleem dat zich eeuwig en altijd voordeed in Diablo II.

Het is voortaan mogelijk om zes actieve skills en één passieve skill tegelijkertijd bij je te hebben. Alleen in een bewoonde plaats of aan het begin van een kerker is het mogelijk om andere skills uit te kiezen, dus je moet zorgvuldig nadenken over de skills die je selecteert. Elke klasse heeft meer dan 20 skills, die allemaal te upgraden zijn met vijf verschillende soorten Runes. Mocht je dus op zoek zijn naar diepgang in je geliefde RPG, vertrouw me, er is meer dan genoeg te vinden.

Gestroomlijnde actie

Diablo III brengt wederom vijf klassen met zich mee, die allemaal in volle glorie te spelen waren in de bèta. Ik ben als eerste aan de slag gegaan met de enige terugkerende klasse, de Barbarian. Voor elke klasse geldt een grote verandering en dat is het gebruik van resources om aanvallen uit te voeren. Zo dien je met de Barbarian eerst Fury te generen met basale aanvallen, alvorens je de sterkere aanvallen kunt gebruiken. Het komt dus niet langer neer op het verbruiken van tientallen potions om achter elkaar te kunnen aanvallen.

Door dergelijke veranderingen durf ik te stellen dat Diablo III als het ware een gestroomlijnde variant van zijn voorganger is. Het verkopen van spullen kan nu bijvoorbeeld buiten de stad gedaan worden, het is niet langer nodig om uren te spenderen aan Skill Points en je hoeft niet constant terug te keren om potions of andere materialen te halen. Daarnaast is het eenvoudiger om naar de bewoonde wereld terug te keren, want hiervoor wordt voortaan de Stone of Recall gebruikt, die onuitputtelijk is.

Een stevige balans

Tijdens het verloop van de bèta heeft Blizzard al flink gesleuteld aan de klassen, beter nog, de Demon Hunter is zelfs volledig veranderd. Deze klasse maakt, in tegenstelling tot de anderen, gebruik van twee resources. Het bleek al gauw dat de oorspronkelijke balans niet werkte en de Demon Hunter erg zwak bleek. Dit is nu niet langer het geval en de klassen lijken erg goed gebalanceerd te worden.

Verder lijkt iedere klasse een duidelijkere rol te omvatten. De Barbarian gaat nog steeds al hakkend en schreeuwend door de vijanden heen, maar de Monk dient bijvoorbeeld voorzichtiger te zijn. De Wizard spreekt logischerwijs voor zich en de Witch Doctor is zoveel meer dan slechts een “opgepoetste” Necromancer. Als laatste resteert de eerder genoemde Demon Hunter, die heerlijk strategisch is.

Uiteindelijk werd ik in de bèta simpelweg te sterk voor de content die aanwezig was, maar samenwerking wordt een vereiste in de multiplayer om te overleven. Ik ben overigens ontzettend te spreken over de manier waarop loot te verkrijgen is, want deze verschijnt nu aan de cliëntzijde. Dit betekent dat de loot die jij als speler ziet liggen alleen voor jou bestemd is en niet voor de gierige medespelers.

Dit is Diablo!

Na het spelen van Torchlight vroeg ik me oprecht af hoe Diablo III zich zou gaan onderscheiden van die game. Na het spelen van de bèta twijfel ik geen moment meer aan het karakter van Diablo III: dit is Diablo ten voeten uit! De gameplay is nog altijd actievol, verslavend en fantastisch. Over de stijl van de game kan ik alleen maar positief zijn, want deze is absoluut niet te “kleurrijk”. Het betreden van een kerker voelt bijvoorbeeld perfect aan, mede dankzij de uiterst sfeervolle muziek.

Voorlopige conclusie

Wat mij betreft gaat Diablo III een episch vervolg worden, met meer dan genoeg potentie om zijn voorganger volledig uit het water te blazen. De designkeuzes die Blizzard heeft gemaakt, zorgen voor een gestroomlijnde, actievolle game. Er is bovendien zelfs meer diepgang te vinden dan in beide voorgangers bij elkaar opgeteld en dat belooft een hoop. Ik kan simpelweg niet wachten om mijn reis voort te zetten en het verhaal te ontrafelen.

  1.   
    rillake's avatar

    Ik heb Diablo I en Diablo II gespeeld, dit waren echt geweldige games. Ik heb ze vorige maand allebei nog eens uit gehaald echt geweldige spellen!

    Kan niet wachten tot Diablo III komt!

  2.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    Heel erg veel zin in deze titel. Diablo verveeld nooit!

  3.   
    Intersivety's avatar

    Diablo III is wat mij betrefd de beste RPG die ooit is gemaakt. Ik heb Diablo I en II beide gespeeld, en ik vond de spellen geweldig. Nu 10 jaar later komt Diablo III uit, dus ik verwacht er veel van. Kheb hier en daar wat gameplays gezien en wat reviews gelezen en het ziet er goed uit!

  4.   
    zalazar's avatar

    😀

  5.   
    pietersen9's avatar

    mooi gemaakt alleen niet echt mijn spel voor de rest wel nice kwalieteid dus ik geef het een 7 😳