Gamersnet.nl

Battlefield 3 en de definitie van een bèta

Vorige week was het dan eindelijk zover, want de langverwachte, open bèta van Battlefield 3 is nu te beproeven. Jammer genoeg wordt de bèta geplaagd door een flink aantal bugs, waardoor de ervaring helaas niet optimaal is. Hier heb ik echter geen problemen mee, want we hebben nou eenmaal te maken met een bèta en niet een demo van de uiteindelijk game. Oh, nu we het daar toch over hebben; er blijkt een verwarring te zijn over de definitie van een bèta. Dat wil ik toch even de wereld uit helpen…

“Het is toch een demo?!”

Jazeker, een bèta is te beschouwen als een demo, maar dan wel een variant die veelal enkele maanden oud is en/of altijd barst van de bugs. Beide scenario’s gaan op voor de bèta van Battlefield 3, want de build is relatief oud te noemen en enkel bedoeld als een stresstest. De bèta is zelfs zodanig kaalgeplukt, dat de PC-versie nog geen maximale instellingen kent voor de graphics. Het komt er dus op neer dat de bèta niet representatief is voor het uiteindelijke product.

Desondanks zijn er honderden “fans” die inmiddels hun pre-order geannuleerd hebben na het ervaren van deze bèta, omdat men gelooft dat de problemen van deze build terugkeren in de retailversie. DICE zou namelijk op geen enkele wijze in staat zijn om alle problemen binnen een maand op te lossen. Degenen die dit beweren, lach ik vierkant uit, want blijkbaar wordt een bèta beschouwd als een exacte demo van wat er uiteindelijk gaat komen.

De oorzaak van dit probleem is echter al gauw aan te wijzen, want we zijn deze generatie verwend door de industrie. Games worden kwalitatief steeds beter en spelbrekende bugs worden met de dag zeldzamer. Als er dan plots een “demo” verschijnt van een grote titel, die in dit geval dus kampt met spelbrekende bugs, wordt er alom gedreigd met moord, brand en verkrachting. Persoonlijk word ik inmiddels gillend gek van de vele crashes, maar ik blijf plezier houden.

Operation Métro is namelijk niet de enige map die speelbaar was, want de PC-bèta bood ook toegang tot Caspian Border. Die heb ik logischerwijs meerdere malen onder handen genomen en het geheel was stukken beter geoptimaliseerd. Ik had op zijn tijd enkel last van lag, maar het rondvliegen in een jet maakte dit meer dan goed. Na het spelen van Caspian Border ben ik er dus van verzekerd dat DICE ons geen lading spelbrekende bugs zal bezorgen bij de launch.

Alle problemen terzijde

Laten we alle problemen opzij zetten en ons focussen op de gameplay, want die staat natuurlijk wel garant voor wat we kunnen verwachten in de uiteindelijke versie. Ik kan het geheel in één woord beschrijven: zalig. De wapens tonen veel meer terugslag, het kunnen bepalen van vuurmodus is een verademing en het kunnen toepassen van meerdere uitbreidingen geeft een gevoel van vrijheid. Het voelt allemaal veel realistischer en tactischer aan dan Bad Company 2 en dat is nou precies waar ik naar op zoek was.

Eigenlijk durf ik Battlefield 3 niet eens een “Battlefield 3” te noemen; eerder een Bad Company 3. Daar is wat mij betreft niets mis mee, want ik ben persoonlijk niet op zoek naar een HD-variant van Battlefield 2. Ik wil een shooter die een authentiek oorlogsgevoel biedt, dankzij realisme, diepgang en tactiek. Battlefield 3 biedt mij dit en is een audiovisueel genot te noemen. Onderdrukt worden door een regen van kogels, de belichting van een RPG aanschouwen in de metrotunnel of een basis belagen vanuit een jet; het voelt fantastisch aan.

Plus- en minpunten

Ik zal geen uitspraken doen over de balans van de wapens en de mappen, want deze kunnen nog veranderen. Desondanks durf ik te stellen dat we op de grotere mappen weinig balansproblemen zullen ondervinden, maar de semiautomatische sluipschuttersgeweren zullen op de kleinere mappen een probleem vormen. Waar ik wel al een duidelijk oordeel over wil vellen, is het gebruik van Origin, Battlelog en de interface van de game.

Het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat nagenoeg iedereen tegen het gebruik van Origin is en terecht. Het platform staat nou eenmaal in de kinderschoenen en het gebruik hiervan forceren met een titaan zoals Battlefield 3 is erg riskant. Toch zal ik toegeven dat ik niet ontevreden ben met Origin, want we moeten wel in ons achterhoofd houden dat DICE via dit platform veel sneller en makkelijker de game kan voorzien van updates.

Over Battlelog ben ik echter enorm te spreken, want het managen van een clan, bijhouden van statistieken en unlocks, aanmaken van party’s en het spelen met vrienden is nu stukken eenvoudiger geworden. Daarnaast heb ik geen bezwaar tegen het gebruik van een internetbrowser-gebaseerde serverlijst, want ik heb binnen tien seconden een server gevonden en daarna ben ik, wederom binnen tien seconden, aan het spelen. Dit verloopt stukken sneller dan bijvoorbeeld Bad Company 2.

Over de interface heb ik gemengde gevoelens, want het customizen van klassen verloopt erg soepel, maar om bijvoorbeeld video-opties aan te passen, dien je in leven te zijn. Krijg je “per ongeluk” een kogel door je kop, dan dien je vervolgens een killcam te aanschouwen, die niet over te slaan is. Dit is op zijn minst gezegd onpraktisch en ik hoop dat DICE dit nog zal corrigeren voor de uiteindelijk versie van de game.

Als laatste resteert er nog het ontbreken van een zekere feature: het managen van een squad. In de PC-versie van Bad Company 2 is het mogelijk om zelf een squad aan te maken, waar vervolgens drie vrienden bij kunnen komen. Deze feature ontbreekt in Battlefield 3, zowel in de bèta als in de volledige versie van de titel. Dit wisten we vanochtend al bekend te maken en niet geheel verrassend wordt deze designkeuze niet bepaald positief ontvangen.

Of DICE hierop zal reageren, is vooralsnog de vraag.