Dead Island

Zombies zijn nog altijd ongekend populair. Van The Walking Dead op tv tot Dead Rising en natuurlijk de zeer geliefde spelmodus uit de Call of Duty-games van Treyarch. Om binnen het genre toch nog verrassend voor de dag te komen, neemt ontwikkelaar Techland ons mee naar een tropisch eiland. Zon, zee en zombies!

De place to be

Begin dit jaar was er een ware hype op internet, want veel gamers hadden naar eigen zeggen de tofste trailer ooit gezien. De beelden waren inderdaad ijzersterk. De setting van een actievolle zombiegame was namelijk perfect gekozen. Het idyllische eiland, waar een vredige vakantie uitdraait op een bloederige veldslag. Vergeet Left 4 Dead, laat Dead Rising maar liggen… Dead Island is de nieuwe place to be. Toch?

Alle soorten en maten

Het paradijselijke resort van Dead Island is natuurlijk alles behalve een vredige omgeving en daar kom je al snel achter. Als een van de vier beschikbare hoofdpersonen ontwaak je in een volledig verlaten hotel, met enkel verdwaalde koffers door de gangen. Al snel kom je in aanraking met de eerste zombies, wat andere overlevenden en dan kan de de bekende pret pas echt beginnen.

Bekende pret vooral, want Dead Island is overduidelijk geïnspireerd door en gebaseerd op de vele games en films die het fenomeen ‘zombie-actie’ in alle soorten en maten hebben uitgewerkt. Als een ware RPG is er een skill tree om je vaardigheden te verbeteren, wapens worden stukje bij beetje slechter en je kunt wapens verbeteren en nieuwe wapens maken door objecten te combineren. Dit alles wordt op de achtergrond ondersteund door een eenvoudig economisch systeem, waarbij je tijdens je avontuur her en der de nodige dollars verzamelt. Bij een werkbank kan je je arsenaal repareren, upgraden of modden, wat sterk doet denken aan games als Fallout.

Hoewel Dead Island ook de nodige vuurwapens kent, waar zeker tijdens latere missies jammer genoeg veel nadruk op komt te liggen, is vooral de melee-actie een genot om mee los te gaan. Je eerste meppen met een roeispaan voelen heerlijk aan, maar het wordt pas echt leuk als je explosieven knutselt zoals een molotov of een deo-bom. Met behulp van de juiste blueprints kan je allerlei modificaties toepassen, variërend van extra gewicht of scherpe punten aan je slagwapen tot een kans om zombies te elektrocuteren.

Schril contrast

Uit de diverse wapens blijkt ook wel dat je Dead Island totaal niet serieus moet nemen, wat eigenlijk een behoorlijk contrast is in vergelijking met de emotionele trailer. Techland lijkt dan ook in een tweestrijd beland te zijn, want het verhaal en de personages komen eigenlijk nergens echt lekker uit de verf. Naarmate het einde van de game in zicht komt, worden er ook nog eens steeds meer clichés uit de kast getrokken. De vergelijking met andere games en zelfs films als I Am Legend is snel gemaakt.

Het is ook een kwestie van gemiste kansen, want tijdens het spelen worden repetitieve missies soms ineens afgewisseld met een heel tof moment. Een moment waarop je ziet dat er best wat creativiteit in het team van Techland zit. Een makkelijk voorbeeld is al vroeg in de game te vinden, als je op een bijzonder stijlvolle manier omlaag dondert in een lift. Dit is echt heel tof weergegeven, maar het staat in schril contrast met de vele generieke momenten daarna. De overbekende missies, de standaardsituaties… het is erg jammer dat Dead Island op dit vlak niet meer heeft kunnen verrassen.

Lullige objecten

Ook qua gameplay hinkt het geheel op twee gedachten. Het is geweldig om naast een prachtig zwembad of in een cocktailbar flink op zombies in te hakken, maar er zijn ook diverse omgevingen in de game verwerkt die behoorlijk standaard aanvoelen. Daar komt nog eens bij dat er nog de nodige bugs in de game zitten en dat je vrijheid soms abrupt beperkt wordt. Regelmatig kan je achter het stuur kruipen om afstanden over het eiland wat sneller af te leggen, maar de echte actie gebeurt vervolgens verplicht zonder auto. De meest lullige objecten kunnen je auto dan al tegenhouden, wat het gevoel van echt free-roamen een beetje weghaalt.

Toch is er genoeg leuks onder de tropische zon om van te genieten. Dead Island is duidelijk gemaakt om in co-op te spelen en juist de co-op modus zorgt voor ongeremde fun. Niets is grappiger dan te zien hoe een medespeler op genadeloze wijze afrekent met een zombie. Als dit voor jou een reden is om aan een zombiegame te beginnen, dan is Dead Island een prima keus.

Conclusie

Dead Island weet ondanks de minpunten toch een solide indruk achter te laten. De game maakt enerzijds de hoge verwachtingen van de trailer nergens waar en het geheel had zeker wat ‘polishing’ kunnen gebruiken. Anderzijds zit er ongekend veel vermaak in de hersenloze, brute actie die je op het resort kunt beleven en de diverse wapens die je kunt bouwen met verschillende mods.

Schaamteloos worden veel elementen van andere games en films geleend, maar dat drukt alleen het eindcijfer en niet zo zeer de pret. Dit is een heerlijke game voor liefhebbers van zombie-actie die weinig behoefte hebben aan een serieus verhaal, diepgaande personages of heel veel variatie. Als je door het repetitieve karakter heen kunt kijken en af en toe wat bugs voor lief neemt, dan levert dit avontuur je heel wat bloederige en leuke avonden op.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geweldige setting
  • Heerlijke melee-actie
  • Modden van wapens
  • Co-op vermaak

Wat is NOT

  • Clichés en jatwerk
  • Bugs
  • Er had veel meer ingezeten

7

  1.   
    FishHookz's avatar

    Ik had meer verwacht van de game, het is wel een goede game alleen toen ik die trailers zag had ik veel meer verwachtingen 😉

  2.   
    Fabianb's avatar

    Een 7? Dat had ik dan weer niet verwacht. Nu even eten en straks lezen. 🙂

  3.   
    Masuromox's avatar

    Senzanome schreef, "Ik had meer verwacht van de game, het is wel een goede game alleen toen ik die trailers zag had ik veel meer verwachtingen 😉 "

    jah dat is waarom deze game slechter lijkt dan dat ie is. het is op veel punte kut maar toch voor een rede blijf je het toch spele omdat wat ze wel goed doen, ook egt fantastisch doen, helemaal die analoog control voor melee, moge ze van mij wel in meer games stoppen

  4.   
    toqeer's avatar

    ik had ook egt hoge verwachtingen van deze game 🙄

  5.   
    Carcass's avatar

    Ik hoopte al dat de revieuw deze richting in zou gaan. Ben het dan ook eens met deze beoordeling en dit cijfer.

    Vooral de vrijheid mis ik een beetje, en de originaliteit in de verschillende karakters. Ze hadden meer van een spel zoals fall out uit moeten gaan waar afwisselende situaties zorgen dat de game niet eentonig word.

    Verder Erger ik me aan de animaties waarin je standaard met 4 personen te zien bent daar waar je alleen bent.

    Een leuke game wel maar er zit toch echt meer potentie in. Mischien dat Dead Island2 het plaatje compleet maakt
    😆

  6.   
    ms13694's avatar

    Carcass schreef, "Ik hoopte al dat de revieuw deze richting in zou gaan. Ben het dan ook eens met deze beoordeling en dit cijfer.
    Vooral de vrijheid mis ik een beetje, en de originaliteit in de verschillende karakters. Ze hadden meer van een spel zoals fall out uit moeten gaan waar afwisselende situaties zorgen dat de game niet eentonig word.
    Verder Erger ik me aan de animaties waarin je standaard met 4 personen te zien bent daar waar je alleen bent.
    Een leuke game wel maar er zit toch echt meer potentie in. Mischien dat Dead Island2 het plaatje compleet maakt
    😆 "

    mee eens, ik vond het echt een teleurstelling na wat ons beloofd was!

  7.   
    Jonah's avatar

    Ik ben het er niet mee eens dat de game vergeleken wordt met de trailer, want die had heel duidelijk geen moer met de game zelf te maken. Dat heeft Techland heel duidelijk gemaakt, maar het punt is natuurlijk dat de game door die trailer op de kaart is gezet. Desondanks was het, vooral voor degenen die de game al langer kennen dan sinds de trailer, duidelijk dat dit een game was die zich puur richtte op de gameplay.

    Ik hoef in een coöperatieve zombieslasher ook absoluut geen zoetsappig verhaal of emotionele momenten te hebben. Ik wil gewoon met drie anderen koppen zien rollen en daar voldoet Dead Island uitstekend aan. Daarnaast heb ik, op de PC, geen last van vervelende bugs en ik vind dat de game anders nog behoorlijk open is. Maar goed, wie ben ik? 😛

  8.   
    jorkauf_'s avatar

    Jonah schreef, "Ik ben het er niet mee eens dat de game vergeleken wordt met de trailer, want die had heel duidelijk geen moer met de game zelf te maken. Dat heeft Techland heel duidelijk gemaakt, maar het punt is natuurlijk dat de game door die trailer op de kaart is gezet. Desondanks was het, vooral voor degenen die de game al langer kennen dan sinds de trailer, duidelijk dat dit een game was die zich puur richtte op de gameplay.
    Ik hoef in een coöperatieve zombieslasher ook absoluut geen zoetsappig verhaal of emotionele momenten te hebben. Ik wil gewoon met drie anderen koppen zien rollen en daar voldoet Dead Island uitstekend aan. Daarnaast heb ik, op de PC, geen last van vervelende bugs en ik vind dat de game anders nog behoorlijk open is. Maar goed, wie ben ik? :P"

    hier ben ik het volkomen mee eens! 😀

  9.   
    ChielB's avatar

    Jonah schreef, "Ik ben het er niet mee eens dat de game vergeleken wordt met de trailer, want die had heel duidelijk geen moer met de game zelf te maken. Dat heeft Techland heel duidelijk gemaakt, maar het punt is natuurlijk dat de game door die trailer op de kaart is gezet. Desondanks was het, vooral voor degenen die de game al langer kennen dan sinds de trailer, duidelijk dat dit een game was die zich puur richtte op de gameplay.
    Ik hoef in een coöperatieve zombieslasher ook absoluut geen zoetsappig verhaal of emotionele momenten te hebben. Ik wil gewoon met drie anderen koppen zien rollen en daar voldoet Dead Island uitstekend aan. Daarnaast heb ik, op de PC, geen last van vervelende bugs en ik vind dat de game anders nog behoorlijk open is. Maar goed, wie ben ik? :P"

    Je bent simpelweg iemand met een iets andere mening. 😉

    Ik vergelijk de game alleen met de trailer doordat de trailer gewoon zoveel tofs had te bieden. Zoveel originele mogelijkheden. Een drama survival-horror had me echt geweldig geleken. Dat hebben ze (inderdaad bewust) laten liggen, maar dan nog blijft het jammer als je weet welke ‘andere optie’ er eigenlijk ook mogelijk is met een game als deze. Persoonlijk ben ik bijna woest op Techland dat ze zoiets generieks hebben gemaakt van wat juist een extreem bijzondere titel had kunnen worden. Naar mijn mening een hele grote gemiste kans.

    Nu heb je inderdaad die pure gameplay knaller, koppen rollen en bloed vloeien. Ook heel tof en daarmee een terechte dikke voldoende: 7. 🙂

  10.   
    Tweek's avatar

    Ik denk dat de trailer ervoor gezorgd heeft dat game niet zomaar weg zou vallen dit najaar, maar aan de andere kant heeft het voor velen te hoge verwachtingen gegeven die de game niet helemaal waar maakt.
    Ik heb de game zelf niet maar het lijkt best een leuke game om met vrienden online te spelen, Maar ik ga hem toch overslaan en misschien overeen half jaartje voor een paar tientjes halen.

  11.   
    Cirdan's avatar

    Trailers of niet, het blijft een review natuurlijk 😉 Ik vind het Dead Island erg vermakelijk! Heerlijk om na een dagje school/werk even een uurtje zombies neerslaan 😀 Maar om nou de hele dagen erachter te zitten..nah.

    Goeie review trouwens 😉

  12.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Het is een goede game, idd jammer dat er zoveel foutjes in zit.
    Deze game heeft ook te veel hype gekregen. Ik zelf had gehoopt op een meer emotioneel verhaal.

  13.   
    Dude…'s avatar

    De game is gewoon fun. Borderlands in zombie setting eigenlijk. ik geef het een 8, hoop dattie gepacht en opgepoest is als ik hem een keer ga halen 😆

  14.   
    ms13694's avatar

    Ik heb ook het gevoel dat de game nog niet helemaal af is! trap maar eens tgn een strandbal

  15.   
    Alfa Warrior's avatar

    Hoewel ik het spel op de PC heb gespeeld, is er ook in deze versie een aantal bugs aanwezig maar niet zo zeer storende bugs. Ik vind het landschap juist wel uniek vooral in ACT III (niet chapter) is het erg mooi gedaan.
    En de missies vind ik inderdaad na een tijdje ook wel repetitief worden en soms wel wat verandering, meestal gaat je missie ook zo: Ga naar punt A en pak object B en breng dat naar punt C, maar over het algemeen stoort mij dit niet zo omdat je steeds andere zombies tegen komt.

    Het feit dat je auto niet andere auto’s opzei kan duwen vind ik inderdaad een groot minpunt, zelfde geld voor kleine bosjes.

    Over die “cliché” momenten ben ik niet zo te spreken heb niet genoeg zombie films gekeken denk ik om veel momenten te herkennen.

    Het grootste minpunt vind ik het einde waar bij je – zonder veel te spoileren – alles wat je geleerd heb door het spel heen maar moet vergeten en maar moet schieten wil je een fair kans hebben om te overleven, hier vond ik wel een gejat stukje in namelijk een zelfde scene van Batman: Arkham Asylum.

  16.   
    NightHawk's avatar

    Als deze game splitscreen had, had ik hem direct weest halen maarja…

  17.   
    Hillianii's avatar

    Kan het misschien gejat zijn van BO Zombies?

  18.   
    Stefan31h's avatar

    Ik vind deze game wel leuk, maar op een gegeven moment wordt het zo moeilijk dat je eigenlijk wel online moet gaan om niet elke 5 minuten dood te gaan…

  19.   
    daan147's avatar

    Goed geschreven review! Misschien ben je iets te streng geweest qua score, want mijn vrienden spreken vol lof over deze game. Ik denk dat ik hem haal wanneer hij wat afgeprijsd is.

  20.   
    Tweek's avatar

    Playstation4Life schreef, "Kan het misschien gejat zijn van BO Zombies?"

    Lijkt me sterk, sowieso is BO Zombies niet de eerste zombie game die er is, en daarnaast is eigenlijk alleen het feit dat je tegen zombies vecht een duidelijke overeenkomst. In Black Ops is het de bedoeling om op een relatief kleine map zolang mogelijk te overleven. Terwijl je bij Dead Island je over een heel eiland een verhaal doorwerkt. Daarnaast is in BO totaal geen sprake van een level systeem,zijn er naast het mes, geen melee wapens.
    Volgende keer misschien eerst even nadenken voor dat je rare vergelijkingen maakt.

  21.   
    daan147's avatar

    Tweek schreef, "

    ”Playstation4Life” schreef, "Kan het misschien gejat zijn van BO Zombies?"

    Lijkt me sterk, sowieso is BO Zombies niet de eerste zombie game die er is, en daarnaast is eigenlijk alleen het feit dat je tegen zombies vecht een duidelijke overeenkomst. In Black Ops is het de bedoeling om op een relatief kleine map zolang mogelijk te overleven. Terwijl je bij Dead Island je over een heel eiland een verhaal doorwerkt. Daarnaast is in BO totaal geen sprake van een level systeem,zijn er naast het mes, geen melee wapens.
    Volgende keer misschien eerst even nadenken voor dat je rare vergelijkingen maakt."

    +1

  22.   
    Update's avatar

    Ben het niet zo eens met de negatieve setting van deze revieuw, maarja. zal wel aan mij liggen…

  23.   
    marklin989's avatar

    ik vind het een top game

  24.   
    Glennus's avatar

    ’t is niet geworden wat ik gehoopt had, maar is wel ongeloofelijk leuk in co-op modus.

  25.   
    obssession's avatar

    De actuele gameplay gaan vergelijken met de trailer in een review 🙄 🙄
    Sorry maar dan moet je 90% van de hedendaagse games lage scores gaan geven.
    Dead Island is zeker geen perfecte game maar ik zou zeggen geef deze nieuwe franchise toch een kans.

  26.   
    thomster013's avatar

    ik vond de game top ! heb met mijn vrienden volop co-op gespeelt alleen de bloodbath arena liet van zich afweten. dat vondt ik jammer. dlc die beloofd was en niet komt (na 3 maanden). verder heeft het een aantal bugs die ze niet verholpen met patches en ook de vrijheid mistte ik een beetje

  27.   
    Turk–Life's avatar

    nice game!!! Vooral het samen stellen van je wapens vond ik vet!

    Enige punt waar ik ontevreden over was, is hoe t spel eindigd. Ik had op een hele andere manier van ontsnappen uit t eiland gehoop/verwacht.

    daarom krijgt het van mij een: 9