Twee jaar geleden kreeg Michiel de kans om met Randy Pitchford, de grote baas van 2K te spreken. Vorig jaar werden Richard en Tom overvallen door een informele speech van Peter Molyneux. Dit jaar was het eindelijk mijn beurt en mocht ik spreken met de mede-oprichter van Bioware, Greg Zeschuk! Zijn project, Star Wars: The Old Republic (SW:TOR), is natuurlijk ook mijn project. Als hij klaar is met de ontwikkeling, begin ik namelijk met mijn avonturen in de geweldige periode van The Old Republic!
Vorig jaar was ik redelijk teleurgesteld in SW:TOR. Ten eerste kwam dat door de geweldige CGI-trailer die Bioware liet zien. Die trailer was zo mooi, dat de game, die een volledig andere grafische stijl heeft, volledig in het niet viel. Ten tweede moest ik bekomen van het feit dat SW:TOR toch ECHT een MMORPG gaat worden en buiten de voice acting weinig gaat vernieuwen in het genre. Iets wat ik natuurlijk wel een beetje van Bioware had verwacht. Een jaar lang heb ik de game niet in de gaten gehouden om tijdens afgelopen Gamescom weer aan de slag te gaan met de game. Een uur lang mocht ik spelen, met Lead Designer Emmanuel Lusinchi naast me. Ik neem jullie mee naar een plek, hier heel ver vandaan!
A long, long, long, very long time ago
Een korte recap, Star Wars: The Old Republic speelt zich duizenden jaren voor de gebeurtenissen van de films af en het is een tijd van grote onrust in de Galaxy. Na jarenlange oorlogen is er een vredesakkoord gesloten tussen de Republiek en de Sith, waarbij grote hoeveelheden werelden zijn verdeeld tussen de twee grootmachten. Hoewel er vrede is, kan deze natuurlijk niet lang duren en als SW:TOR begint dreigt er een nieuwe oorlog uit te breken tussen The Republic en hun Jedi en The Empire met hun Sith Lords.
Tot zover de setting en het fijne aan mijn demo was dat ik mocht beginnen bij het begin. Geen perfect gevormde setting met vette krachten, nee, een karakter vanaf het begin van de game. Als Jedi Guardian ging ik aan de slag op de planeet Tython, één van de vroegste thuisplaneten van de Jedi en sinds de vernietiging van de Jedi Temple op Coruscant de nieuwe trainingsplaneet van de Light Side. En wat is de game mooi?! Ongelooflijk hoever de game grafisch gegroeid is ten opzichte van vorig jaar! De keuze voor deze grafische stijl komt voort uit de wens om de game langer houdbaar te maken en ik begrijp die beslissing erg goed en zeker als je de omgeving van Tython ziet wordt elke Star Wars liefhebber een blij man. Je kunt extreem ver kijken en de game ademt het Star Wars universum. Zeer sfeervol, geloofwaardig, kleurrijk en mooi.
You have been well trained, my apprentice
Mijn nieuw gevormde Jedi Guardian mocht al snel aan de slag met haar eerste opdracht van haar nieuwe Jedi-Master. Zoals we inmiddels wel weten zijn alle dialogen volledig ingesproken en kies je zelf ook de antwoorden die je geeft, waarna de andere spreker elke keer weer anders reageert. De opdracht was om een aantal ontvoerde Jedi-leerlingen (Apprentices, duhu!, red.) te redden en de antwoordmogelijkheden varieerden van arrogant tot bescheiden en nederig. Als groot fan van de Light Side trok ik vol valse bescheidenheid ten strijde. Zo van: “nee, ik doe het niet voor de complimenten”, maar wel boos worden als je geen complimenten krijgt… Kortom, Jedi!
Tython biedt ruimte voor talloze opdrachten, winkels en NPC’s, die ook allemaal ingesproken zijn en ook de gevechten zien er erg mooi uit. Deze MMO is een MMO van nu en dat is te zien. Toch zijn alle andere systemen die je kent uit andere MMO’s ook hier aanwezig. Al zijn Force-krachten natuurlijk wel erg vet om te gebruiken. Maar wacht eens? Heeft mijn Jedi Knight nou een training lightsaber?! Maar… Luke Skywalker kreeg al direct van Obi Wan het lichtzwaard van zijn vader!! En ik dan? Mag dat wel van George Lucas? Het gesprek dat volgde met Lead Designer Emmanuel Lusinchi was hilarisch.
Peter: What! A training lightsaber?!? Luke got one from the start!!
Emmanuel: Well, we had to make getting the lightsaber special
Peter: Does George (Lucas) know you just made up a new Jedi sword?
Emmanuel: We actually had to ask him.
Peter: How did that go?
Emmanuel: Well, the first training sword we suggested didn’t get his approval
Peter: Why?!
Emmanuel: It was a glass sword, with a curve in the middle, and the glass was colored. George thought the sword looked “too cool”. We want to make the light saber a reward, not a step back.
Peter: Wow… Do you have to say Mister Lucas or can you call him George
Emmanuel: Just play the game…
I sense a disturbance in the Force
Een andere leuke toevoeging is het op afstand updates krijgen van je missie. Na het bevrijden van een aantal leerlingen kreeg ik namelijk via mijn communicator een nieuwe opdracht. Waar ook in de wereld start er dan een filmpje met de Jedi Master die als projectie een vervolgopdracht geeft. Ook dit inclusief antwoordmogelijkheden van de speler en dit maakt het makkelijk om langer door te spelen zonder elke keer terug te moeten om een nieuwe opdracht te krijgen.
SW: TOR wordt daarnaast heel erg groot! De game is al ruim vijf jaar in ontwikkeling en dat is te merken ook. Zeventien planeten zullen aanwezig zijn als de game verschijnt (eind 2011?) en daarnaast zijn er voertuigen aanwezig om je op die planeten te vervoeren, krijgt elke speler een ruimteschip waar je al je bijzondere loot kunt neerzetten en tonen aan andere spelers en er zijn acht classes aanwezig die allen een volledig andere verhaallijn hebben van begin tot eind.
Voorlopige conclusie
We kunnen inmiddels wel concluderen dat ik extreem veel zin heb in Star Wars: The Old Republic. Het moeilijkste is Bioware al gelukt, het overbrengen van die typische Star Wars-sfeer naar The Old Republic. Het is een “echte” MMO met nieuwe elementen en ongelooflijk veel diepgang en keuzes. De releasedatum staat op dit moment op eind 2011 en ik hoop van harte dat ze dat gaan redden. Het najaar is al erg druk, maar ik zal ruimte maken voor een nieuwe verslaving. En nu wil ik die game spelen!!! May the Force be with you…