Soul Calibur V

De Soul Calibur-reeks kenmerkt zich al jaren door een vechtserie te zijn waarin de personages elkaar te lijf gaan met een grote verscheidenheid aan wapens en bijbehorende vechtstijlen. Met elk deel werden weer nieuwe elementen toegevoegd die het geheel fris hielden. Helaas stagneerde de serie met het vierde deel, want naast een paar nieuwe personages en een HD-jasje wist deze game maar weinig aan de reeks toe te voegen. Met Soul Calibur V wordt gepoogd deze fout niet nog eens te maken en het ziet ernaar uit dat het Namco zeker gaat lukken om de reeks weer volledig op de kaart te zetten.

A Tale of Souls and Swords… Eternally Retold

De vaste slogan van de reeks klopt ditmaal wel, want voor de verandering is het geheel ditmaal wèl volledig herverteld. In de basis is Soul Calibur V hetzelfde als diens voorgangers, al moet er gelijk bij worden gezegd dat deze toch wel flink is omgegooid. De game speelt zich namelijk zestien jaar af na de gebeurtenissen van het vierde deel en dit is dan ook een vrijbrief om een flink aantal personages te laten vallen en een hele reeks nieuwe aan de serie toe te voegen.

Toch moet daar gelijk verteld worden dat tot nu toe nog niet heel veel volledig nieuwe figuren aan Soul Calibur V zijn toegevoegd, want er zijn ook nog een flink aantal bekende personages waarvan al is vrijgegeven dat deze hun opwachting zullen maken in het nieuwe deel. Zo kunnen we volgend jaar wederom aan de slag met vechters als Ivy, Tira, Mitsurugi, Siegfried, Nightmare, Maxi, Hilde en Voldo, terwijl de vrijgegeven volledig nieuwe figuren zich slechts beperken tot Patroklos, Pyrrha, Z.W.E.I. en Natsu.

Dertig personages

Maar wat niet is, kan natuurlijk nog komen. In een sessie waarin achter gesloten deuren Soul Calibur V al gespeeld mocht worden was een stijlvol personagemenu te vinden, waarbij elk van de speelbare vechters op een soort speelkaart waren afgebeeld. Nog maar een klein deel was gevuld met figuren waaruit je kon kiezen en de overige worden later nog ingevuld. Het is nog onbekend met welke je precies begint, maar wel werd meegedeeld dat je in de verhaalmodus al snel de overige personages vrij zult spelen. Na snel de kaarten te tellen werd duidelijk dat we in Soul Calibur V met een mooi aantal van dertig personages aan de slag kunnen, waarvan er ook nog minimaal één een gastpersonage zal zijn. Overigens zullen deze laatstgenoemde ook weer verschillen per console, waarbij dus, net als met het vierde deel, de Xbox 360-versie en het PlayStation 3-exemplaar ieder een exclusief figuur zullen bezitten. Daarnaast zal het ook weer mogelijk zijn om eigen figuren te maken.

Fight!

Dan was het toch echt tijd om aan de slag te gaan met de game. Er waren twee stijlvolle Soul Calibur V-arcadesticks klaargelegd, waarvan tevens werd verteld dat deze later ook in de winkels zullen komen te liggen. Er kon in de speelsessie slechts in één omgeving worden gevochten: Ancient Capital: Under Siege; een plek waarin je middenin een belegering aan het vechten bent, waarbij je op de achtergrond onder andere boogschieters tussen de bomen ziet schieten. Onder andere stond er een poort van een met klimop overgroeide vesting, maar ook mocht een afgrond niet ontbreken; eentje die tijdens de speelsessie met zekere regelmaat werd verkend door de vechters. De vertrouwde sfeer is zeker weer aanwezig.

Ondanks dat alleen in deze omgeving gevochten kon worden, was het wel mogelijk om de achtergrondmuziek aan te passen, iets wat niet in de vorige delen mogelijk was. Na een aantal potjes te hebben gespeeld bleek dat eigenlijk met name Z.W.E.I. een uniek en origineel personage zal worden. Deze mysterieuze man vecht met een groot zwaard die hij afwisselend aan de stootplaat en het heft vasthoudt. Met ruime bewegingen bevecht deze zo zijn tegenstanders, maar hij wordt ook nog eens begeleid door een in een harnas gehulde geest die je bij bepaalde combo’s zult gebruiken om af en toe een venijnige mep uit te kunnen delen.

Nieuwigheden

Soul Calibur V speelde als vanouds weer ontzettend soepel en voelde gelijk al weer vertrouwd aan. Toch zijn er ook genoeg aanpassingen aan de bekende personages gemaakt. Er zijn aanvallen vervangen door anderen en er is veel getweakt om de spelbalans meer te bewaren. Hilde was in het vorige deel namelijk zo sterk, dat deze her en der op toernooien werd verboden en daarom hebben de ontwikkelaars met name haar onder handen genomen.

Ook de Critical Finish-aanvallen zijn aangepast. In Soul Calibur IV was het mogelijk om een vaardigheid uit te voeren die de hele balans van een gevecht kon omgooien, maar deze was wel zeer schaars, daar het moeilijk was hem te verkrijgen. Je hebt in het vijfde deel tevens sterke vergelijkbare aanvallen, maar deze zullen veel vaker kunnen worden gebruikt dan in de voorganger. Ze zijn eenvoudiger te activeren, maar tevens een stuk minder sterk. Gevechten kun je door deze aanvallen nog enigszins in jouw voordeel brengen, maar echt beslissend zijn ze gelukkig niet meer en ontwijken kun je ook. Overigens is het ook in Soul Calibur V weer zo dat bepantsering kapot geslagen kan worden, maar gevolgen heeft dit niet.

Negativiteit

Ondanks dat de game echt heel goed lijkt te gaan worden, moeten er wel meer volledig nieuwe personages aan het spel worden toegevoegd. Na met Soul Calibur V aan de slag te zijn geweest bleek namelijk dat de nieuwe figuren niet zo nieuw zijn als ze lijken. Pyrrha en Patroklos lijken namelijk heel erg op Cassandra en Sophitia en Natsu kent vrijwel dezelfde aanvallen als Taki. Ondanks dat ze wel anders aanvoelen en er zeker verschillen zijn is het toch een beetje jammer. De hoop dat er nog echt een aantal nieuwe figuren worden aangekondigd is van deze kant daarom sterk aanwezig.

Voorlopige conclusie

Soul Calibur V voelt vertrouwd, maar toch ook zeker heel erg fris aan. Zeker het feit dat Namco de serie een soort ‘reboot’ geeft, lijkt erg goed uit te pakken, maar hiervoor is nog wel een aantal volledig nieuwe personages nodig. Desalniettemin weet het spel zeker te overtuigen en belooft het in alles het vierde deel te gaan overtreffen. Soul Calibur V was mijn favoriete game van de Gamescom en alles wijst erop dat het ook mijn topper van 2012 gaat worden.

  1.   
    Fox's avatar

    Deze spellen zijn meestal leuk met vrienden te spelen en voor 1x storymode … daarna wordt het all snel saai..

  2.   
    Crux's avatar

    Fox schreef, "Deze spellen zijn meestal leuk met vrienden te spelen en voor 1x storymode … daarna wordt het all snel saai.. "

    Lang, heel lang geleden. Toen ik nog in een pre-puberale fase verkeerde was ik verslaafd aan het eerste deel van soul caliber. Soul blade? Soul edge? Ik weet het niet meer precies, maar het was zeker weten 1 van de beste beat ‘m ups die ik ooit gespeeld heb. Story mode was juist het leukst. verhaal erbij, uitdagende gevechten waarbij je bijvoorbeeld alleen mocht “reversalen”, of waarbij je vergiftigd was en binnen een bepaalde tijd 3 vijanden moest verslaan. Het was fantastisch! Weet iemand toevallig of dit ooit weer eens terugkomt?