Gamersnet.nl

Kinect Star Wars

Toen de WiiMote aangekondigd werd, zagen vele fans het al gebeuren: met Motion Controlling zouden we zonder problemen de ultieme Jedi-master uit kunnen hangen in onze eigen woonkamer. Een echt fatsoenlijke Star Wars game verscheen echter niet op de Wii, tot spijt van vele gamers en fans. Nu duikt echter een andere mogelijkheid op: Kinect Star Wars. Op Microsoft’s Play Day tijdens de Gamescom was de game speelbaar en kon ik uitvinden of ik nu wel of niet The Force had…

Nee!

Nee, nee, nee! Nee, ik had totaal niet de beschikking over The Force. Kinect Star Wars loopt namelijk dermate houterig dat je niet eens meer kunt genieten van het feit dat je een Jedi speelt. De kans is groot dat je meer bezig bent met rondspringen in je kamer, in de hoop dat de Kinect sensoren je goed te zien krijgen, maar dat alles uiteraard tevergeefs, want de game loopt gewoon ontzettend stroef. Op de Play Day was er geen enkele van mijn bewegingen die de sensor succesvol wist de tracken. Van het vooruit springen met een ‘Force Jump’, tot lasers ontwijken en robots in de pan hakken: het werkt allemaal voor geen meter. Elke beweging die je probeert te maken lijkt niet opgepakt te worden door de sensoren en mocht je uiteindelijk wel eens een succesvolle move maken, dan maakt de game er echter totaal iets anders van. Een kleine beweging van mijn rechterhand resulteerde zo al in een ontzettend leipe driedubbele lightsaber flik-flak. Op die manier geeft zo’n ontzettend gave move natuurlijk amper voldoening.

Maar…

Maar er moet toegegeven worden, niet alles aan Kinect Star Wars oogde knullig. De speelbare podraces oogden erg goed en zullen ongetwijfeld een orgie van nostalgie vormen voor diegene die destijds Star Wars Episode I: Racer hebben gespeeld. De gameplay is razendsnel en barst van de bekende pods, tracks en zelfs de iconische geluiden. Zelfs de exploderende mederacers doen je terugdenken aan de goede oude tijd van The Phantom Menace. Opvallend genoeg leek in de podracing-gameplay ook de besturing soepeler te werken dan bijvoorbeeld de eerder genoemde combat in het spel. Mocht dit vaker voorkomen, wellicht ook in de vorm van space-battles, dan is er in ieder geval nog wel wat gameplay die lekker wegspeelt.

Dus:

De knullige, houterige combatgameplay van Kinect Star Wars die ik te zien kreeg op de Microsoft Play Day maakt het dat ik weinig hoop zie voor de game. Ik ben zeker benieuwd of die slechte motion-tracking misschien nog wat bijgeschaafd zou kunnen worden, want dat is iets wat de game ontzettend hard nodig heeft. Mocht dit echter niet gebeuren, dan vrees ik het ergste: dolblije Star Wars-fans en fanatieke gamers zullen ongetwijfeld een pak slaag in de vorm van teleurstelling krijgen. Waar zij ooit gave lightsaber duels verwachtten, krijgen ze een bordje vol knullige gameplay voorgeschoteld. Ik leef mee met deze mede-padawans.

Toch zou de game interessant kunnen lijken door bijvoorbeeld de genoemde podraces, die lang niet zo slecht ogen als de rest van de game. Ik betwijfel echter sterk dat deze races het niveau van het spel eigenhandig weer naar een fatsoenlijke hoogte kunnen trekken. May The Force be with this game…