Dark Souls

Demon’s Souls was een game van opperste uitdaging door diens hoge, maar dan ook echt hoge, moeilijkheidsgraad, maar bood pure voldoening als het na een aantal keer doodgaan wèl lukte. Dark Souls vormt het spirituele vervolg op deze hardcore dungeon crawler en beloofd nog veel en veel moeilijker te worden.

Vechten, vluchten en doodgaan

In het level wat op de getoonde presentatie werd laten zien, Duke’s Archives genaamd, was onze protagonist opgesloten in een gevangenis en diende hij hier vanzelfsprekend op de een of andere manier uit zien te komen. Buiten je cel is een slangachtige wachter in slaap gevallen en om te ontsnappen lijkt een stevige mep van je zwaard nog wel het effectiefste. Aldus klief je het wezen neer en is het zo mogelijk om in het bezit te komen van de sleutel door de tralies heen. Waarom de wachters zijn spullen niet afnamen is een raadsel, maar de eenvoudige puzzel is opgelost. Dan wordt er alarm geslagen en verschijnen er plotseling zeer sterke octopusachtige wezens.

Bij Dark Souls is het continu een overweging tussen vechten en wegrennen. Vijanden zijn namelijk veel vaker sterker dan jij en vluchten is dan nog altijd de beste optie. Zo ook hier, want de wezens die zijn gealarmeerd zijn zo sterk dat zelfs de wachters hiervoor het hazenpad kiezen. En ja, Dark Souls wordt moeilijk. Heel erg moeilijk. Voor de demo hadden de makers het personage een flink stuk sterker gemaakt en in de twintig minuten die werden laten zien sneuvelde de beste man toch drie keer. Geruststellend werd verteld dat zonder deze upgrade je zeker tientallen keren zal doodgaan in deze kerker alleen.

Het hoort gewoon bij het spel. Eigenlijk ben je, elke keer dat je wederom een poging gaat wagen, kennis aan het vergaren. Kennis van de omgeving en eventuele zwaktes van je tegenstanders. Zo kunnen de octopusbeesten bijvoorbeeld niet op trappen klimmen of in de cellen komen. En juist het continu verzamelen van informatie en verscheidene strategieën verzinnen lijkt ervoor te gaan zorgen dat ook Dark Souls juist zeer uitdagend in plaats van frustrerend wordt. Het doel van het spel is niet voor niets je een ongekend groot gevoel van voldoening te geven als het na die twintig keer dan eindelijk wel lukt.

Keuzes

Ook was het mogelijk om op de beursvloer nog met het spel aan de slag te gaan. De keuze viel op de ridder en deze diende een ruïne vol gevaren te doorkruisen. Al rennend door de gangen dook ineens op een open stuk een gigantisch bepantserd zwijn op. Als relatief zwakke man was het natuurlijk onmogelijk om het gevecht aan te gaan, maar toch moest hij erlangs zien te komen. Ondanks dat de ridder zo snel mogelijk naar de andere kant rende en een kleine gang indook kreeg hij het toch flink te verduren door het beest en twee boogschutters. Na een flink stuk verder te hebben gelopen en een groot aantal skeletten te hebben verslagen lag daar een kampvuur.

Dark Souls werkt met check points in de vorm van kampvuren. Het probleem is echter dat als je deze gebruikt de vijanden die je eerder hebt verslagen weer opduiken. Tevens is het niet zo dat deze punten op ideale locaties liggen. Kies je ervoor om het stuk terug te moeten en dan wederom de vijanden te verslaan? Of vecht je verder in de hoop dat je niet het loodje legt? Er dient daarom goed overwogen te worden of je nou wel of niet dat kampvuur aansteekt.

Meerdere paden

Het bleek dat dit kampvuur inderdaad niet op een perfecte locatie lag. Eenmaal teruggelopen wurmde de ridder zich met moeite door de ruimte waar het zwijn zich bevond, en bleek er nog een gang te zijn. Bovenaan was het mogelijk de boogschutters te verslaan en was er nog een voorwerp te vinden. Eentje waarmee je het grote beest kon afleiden, iets wat eerder wel zinvol was geweest.

Dark Souls lijkt dan ook niet heel lineair te gaan worden, doordat er vaak meerdere tactieken zijn om ergens te komen. Niet alleen qua paden die je bewandelt, maar ook met betrekking tot je uitrusting. Sommige vijanden zijn beter om te verslaan met bijvoorbeeld een speer en andere weer met een zwaard. Je dient daarom constant te overwegen wat nou het handigst is in welke situatie.

Voorlopige conclusie

Dark Souls lijkt in elk opzicht een betere versie van Demon’s Souls te gaan worden en dit kan alleen maar toegejuicht worden. Het spel is nog moeilijker dan diens voorganger, alleen haalbaar is het wel. Met name het feit dat er steeds kennis vergaard dient te worden lijkt ook in Dark Souls weer goed uit te gaan pakken. Ondanks dat je vaak het loodje zult leggen is de game simpelweg zeer uitdagend, maar nooit onmogelijk. Alles wijst er daarom op dat Dark Souls een hardcore titel in hart en nieren gaat worden en tevens kwalitatief zeer sterk zal zijn.

  1.   
    Tom's avatar

    De slogan beschrijft de game al pittig precies: “Prepare to die!”

  2.   
    Overload14's avatar

    Demon Souls vonk al supper moeilijk.. en dat spel heb ik maar voor 10min gespeeld 😛

  3.   
    blackname's avatar

    Heb demon souls bij mn neef gespeeld…. Super vet maar ook wel frustrerend de eerste paar keer dat je het speelt hoor.

  4.   
    Ika Q's avatar

    Heb de Limited Edition al in de reservering staan. Ik hoop dat het net zo frustrerend hard word als in Demons Souls.

  5.   
    Masuromox's avatar

    Kep dark souls gespeeld bij gamescom, egt moeilijk is het niet, je moet gewoon goed en tactisch spelen

  6.   
    FishHookz's avatar

    Lijkt me wel leuke game om te halen 8)