Wildstar

Één dag voor de Gamescom mocht ik als één van de weinigen ter wereld aan de slag met een nieuw spel van NCsoft. Er was nog niets over bekend en dit was de eerste keer dat het spel aan de pers werd getoond. Als fan van NCsoft was dit voor mij natuurlijk een geschenk uit de hemel. Over wat voor game we het hebben, lees je in deze preview!

Een superieur ras

Wildstar, dat is de naam van de nieuwe MMO van NCsoft. Spelers reizen af naar de planeet Nexus. Hier leefde voor lange tijd een zeer succesvol Alien ras, de Eldar. De samenleving en technologieën van de Eldar waren zeer geavanceerd en superieur aan alle andere samenlevingen in het universum. Op onverklaarbare wijze is het ras van de planeet verdwenen. Een lege planeet om te ontdekken, superieure technologieën die voor het oprapen liggen, interessante flora en fauna om te onderzoeken. Daar komen gegarandeerd veel andere rassen op af. De één met de intentie om te onderzoeken en de ander om een mooi slaatje uit te slaan. De planeet Nexus is nu dan ook een drukke plek waar iedereen op onderzoek uit is.

Bij het horen van de globale uitleg van het verhaal van Wildstar had ik al gelijk het gevoel dat dit perfecte setting voor een vernieuwende MMO is. Laat dit nou ook precies het doel van ontwikkelaar Carbine Games zijn. Een MMO die vernieuwend en innovatief moet zijn, waar heb ik dat eerder gehoord? Ah ja, bij die twintig gefaalde MMO’s van vorige jaar. Wildstar geef ik echter een grote kans van slagen, in ieder geval ik gun het spel miljoenen verkopen. Na een speelsessie van een uur was ik overtuigd en had ik de drang om nog uren door te spelen. Dat kan natuurlijk niet anders dan een goed teken zijn.

Vernieuwing en innovatie

Nu moet ik het natuurlijk over alle vernieuwingen gaan hebben, maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Het concept van Wildstar begrijp je pas echt als je het hebt gespeeld. Het spel bevat herkenbare features, maar deze zijn altijd met een interessante twist geïmplanteerd. Neem bijvoorbeeld het creëren van een karakter. Natuurlijk moet je zoals in iedere MMO eerst een ras en een professie kiezen, maar in Wildstar krijg je ook nog een andere keuze voor je kiezen. Een keuze tussen een ‘player path’. Dit moet je zien als de levenstijl van je karakter. Ben jij iemand die alleen maar wilt vechten en veel om status geeft? Kies dan voor het combat path. Als je juist wilt richten op het verkennen van de wereld zal je kiezen voor het explorer path. Als je iemand bent die alles 100% wilt hebben ga je voor het collector path. Ten slotte kan je ook voor het builder path kiezen en je bezig houden met het opbouwen van de wereld. Ieder ‘player path’ heeft unieke gameplay elementen. Zo kun je bijvoorbeeld als explorer als enige enkele moeilijk begaanbare paden zien en trotseren. Natuurlijk brengt het gebruik van deze paden voordelen met zich mee die andere spelers niet hebben.

Ook de opzet van de wereld waar je in Wildstar rondloopt is vernieuwd. Overal waar je komt is wel iets te doen, maar dan ook echt overal. Zo zijn er heel veel random events, van groot tot klein. Soms kom je een random kist tegen, maar het is ook mogelijk dat je ergens random een ingang van een moeilijke instance tegenkomt. Deze is dan voor vier uur open en de gene die de instance het eerst uitspeelt kan een grote beloning tegemoet zien. We nemen de explorer weer even als voorbeeld. Je neemt een quest aan en gaat op pad. Tijdens het lopen kom je een groep vijanden tegen, waar je tijdens het vechten een challenge voor krijgt. Dood tien vijanden binnen een bepaalde tijd en je krijgt een beloning in de vorm van een kistje. Een stukje verderop zie je iets glinsteren. Je loopt er heen en ziet dat het een begraven item is. Vervolgens komt je een side quest tegen die je ook kunt aannemen. Als deze mogelijkheden die je tegenkomt noemt Carbine Studios lagen van gameplay. Het hele spel is hierop gebouwd met als doel de speler zelf de keuze te geven over de snelheid en complexiteit van de game. Als nieuweling in het spel kun je natuurlijk minder aan dan een vervent speler van het spel. Wildstar besluit echter niet voor je wat je aankunt, maar dit beslis je helemaal zelf.

Wat nog meer?

Carbine Studios heeft ook andere punten tijdens het ontwikkelproces centraal staan. Zo belooft het bedrijf dat alle standaard features die je van een MMO mag verwachten in Wildstar aanwezig zullen zijn. Na het vragen over features voor guilds kreeg ik ditzelfde antwoord. We kunnen dus wel inschatten wat we op dit gebied mogen verwachten. Ook vindt de ontwikkelaar het belangrijk dat het spel herkenbaar is voor MMO spelers. Bijvoorbeeld de controls en de menu indeling zijn meteen herkenbaar en begrijpbaar. Verder wilt Carbine spelers voor alles belonen. Niet alleen met kills, maar voor al het nuttige wat je in het spel doet. Iemand helpen, maar ook een mooie ontwijking van een aanval kan je punten opleveren. Je doet er daarom verstandig aan veel te experimenteren en niet altijd de zelfde speelstijl te hanteren. Wie weet komt je op die manier weer een nieuwe weg tegen om XP te verdienen. Combineer dit alles met zeer kleurrijke en cel-shaded graphics en je hebt een interessante en volledige MMO.

Voorlopige conclusie

Het belangrijkste van Wildstar is dat je het kunt spelen zoals jij wilt en dit is één van de eerste MMO’s die dat ook echt waarmaakt. Het mooiste is nog wel dat ik een uur lang een beginners level heb gespeeld en nu al veel vette momenten en verhalen heb meegemaakt. Van de content voor hoger geleverde spelers kunnen we dus veel verwachten. Eingelijk hebben alle nieuwigheden die het spel bevat mij weten te pakken, al is het totaal plaatje van Wildstar zeer moeilijk uit te leggen. Dit is typisch een spel dat je gespeeld moet hebben om volledig te begrijpen. Gelukkig heb ik nog een speelsessie op de planning en zal ik jullie daarom binnenkort nogmaals van een denderende preview voorzien.

  1.   
    Fox's avatar

    Lijkt me een leuk spel… Vooral omdat het veel op guildwars lijkt.

  2.   
    fabiankok's avatar

    Fox schreef, "Lijkt me een leuk spel… Vooral omdat het veel op guildwars lijkt."

    Hoe lijkt het veel op Guildwars? 😕

    Vind het verder klinken/eruit zien als een hartstikke gaaf spel! De sfeer spat er van af, de gameplay klinkt verfrissend en toch vertrouwd, en ze gebruiken dezelfde tactieken die WoW zo’n gigantische trekplijster maakte (niet verwonderlijk als je mensen hebt die WoW mede ontwikkelt hebben-), casual en toch mooie stijl die lang meegaat en de meer casual player ook trekt, en meer belangrijk voor hun de core gameplay om de veteranen onder ons tevreden te houden.

    Gok wel dat het maandelijks betalen wordt/weet het wel bijna zeker.

    Verder houd ik het toch bij Guildwars, wat zij doen trekt me wat meer 😛

  3.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Ik hou het toch bij Star Wars The Old Republic. Die is verfrissend en vertrouwd genoeg. Ik hou persoonlijk meer van keuzes maken met een Dillema en een dialoog systeem erin.

  4.   
    Ika Q's avatar

    Zeker een oogje op houden. 8)

  5.   
    toqeer's avatar

    zeker pc exlusive

  6.   
    veronja's avatar

    Wauw, releasedate verre toekomst zeker? Spijtig trailer is echt cool. Mijn lijstje werd net langer MMORPG Starwars, guildwars en dit hier kom maar op! 🙂