Dragon Age II: Legacy

Na The Exiled Prince, The Black Emporium en het eerste item pack, is Legacy de vierde beschikbare DLC voor Dragon Age II en tevens de eerste ‘grote’ DLC. In deze DLC is hoofdpersonage Hawke het doelwit van een groep dwergen, maar als je op onderzoek uit gaat, blijkt er iets mysterieus aan de hand te zijn. Uiteindelijk kom je tijdens je zoektocht terecht in een gevangenis van de Grey Wardens, waar je niet alleen meer over je vader Malcolm Hawke te weten komt, maar ook nog eens te maken krijgt met de kwaadaardige Corypheus.

In deze nieuwe DLC draait het dus vooral om Hawke en de Grey Wardens, die in Dragon Age II relatief weinig voorkwamen in vergelijking met de eerste Dragon Age. Voor sommige gamers zal dit de voornaamste reden zijn om de DLC te spelen: om meer te weten te komen over de Grey Wardens en hun geschiedenis. Andere gamers zoeken echter vooral meer uitdaging en meer puzzels en ook dit komt in Legacy vol aan bod.

Legacy bevat namelijk een aantal heel pittige gevechten en dat komt niet alleen omdat de vijanden zo sterk zijn. In Legacy moet je tijdens gevechten meer rekening houden met de omgevingen. Er zijn vallen die handmatig geactiveerd kunnen worden tijdens gevechten, wat voor de speler zowel positief als negatief uit kan pakken. Een val op een ongunstig moment activeren betekent namelijk dat leden van je party aan een stel metalen staven worden geregen in plaats van je tegenstanders. Tijdens het laatste gevecht moet je helemaal rekening houden met je omgeving, hoewel de AI van de rest van je party het je ook niet bepaald makkelijk maakt.

Dragon Age II bevat slechts een paar puzzels, maar dat aantal wordt met Legacy iets verhoogd. De toegevoegde puzzels zijn op zich niet heel erg moeilijk, maar zorgen wel voor welkome afwisseling. Dat is voor mij dan ook het sleutelwoord bij Legacy, want waar afwisseling in het basisspel soms ver te zoeken was (*kuch*dungeons*kuch*), zorgt Legacy ervoor dat je je niet zult vervelen tijdens het spelen.

Qua gameplay en verhaal is Legacy erg goed uitgewerkt, maar iets wat ik zeker niet wil vergeten, zijn de leden van je party. Elk lid van je groep geeft ander commentaar en ook de onderlinge gesprekken zijn weer briljant. Helaas kun je maar een beperkt aantal personen meenemen, maar afhankelijk van je keuzes eerder in het verhaal kunnen ook Bethany en Carver zich weer bij je voegen. Als je meer wilt weten over achtergronden, dan is het aan te raden om Carver/Bethany, Varric en Anders mee te nemen. Vooral Anders, een Grey Warden, zorgt voor interessante gesprekken. En mocht je geen zin hebben om deze DLC een paar keer opnieuw te doen, om zo alle dialoog mee te krijgen, dan kun je hier een handige lijst met een groot gedeelte van de dialogen vinden.

Conclusie

Dragon Age II: Legacy is hoe Dragon Age II eigenlijk had moeten zijn. De DLC voegt interessantere gevechten, puzzels en meer variatie qua omgevingen toe, maar ook het verhaal en de dialogen zorgen ervoor dat je je met deze DLC niet zult vervelen. In ongeveer drie uur kun je je door deze DLC heen werken, maar als je alle sidequests wil doen ben je zeker langer bezig.

Dragon Age II: Legacy is voor 800 Bioware Points te verkrijgen voor de PC, voor 800 Microsoft Points voor de Xbox 360 en voor 10 euro op het PlayStation Network.

  1.   
    Tadao's avatar

    Geen enkele not? Er hoort altijd wel Iets not te zijn xP

  2.   
    Majo's avatar

    Tadao schreef, "Geen enkele not? Er hoort altijd wel Iets not te zijn xP "

    Voor puur de DLC niet, dus even afgezien van het basisspel. Je zou als klein minpuntje kunnen noemen dat de AI van je partyleden tijdens het laatste gevecht soms wat te wensen over laat, iets wat ik ook in de review aan heb gegeven. Dit is echter niet een groot punt en ik vond het dus ook niet nodig deze bij de NOT’s te zetten 🙂

  3.   
    FishHookz's avatar

    Tadao schreef, "Geen enkele not? Er hoort altijd wel Iets not te zijn xP "

    Gears of War 3 had ook geen nots 🙄