Afgelopen mei was het zover, want het langverwachte Brink lag na vele vertragingen eindelijk in de winkel. Als we de algemene critici mogen geloven, maakt de game de verwachtingen echter niet waar. Met een gemiddelde score rond de 70 punten staat Brink zijn mannetje, maar deze ‘slechte’ score doet veel spelers al gauw de game overslaan. Wat mij betreft is dit volledig onterecht, want ik durf Brink de beste team-based shooter te noemen sinds Team Fortress 2…
De verkeerde belofte
Toch is deze relatief lage score niet onverklaarbaar, want Brink heeft inderdaad een zekere belofte niet waargemaakt: het bieden van een singleplayer(!), die op uitgebreide wijze coöperatief gespeeld kan worden. Wat we hebben gekregen, is een multiplayer-only game met een stevig verhaal, die desgewenst met A.I. gespeeld kan worden. Dit schoot bij een groot aantal reviewers helaas in het verkeerde keelgat, terwijl Brink gewoonweg beoordeeld had moeten worden voor wat het is, niet wat het oorspronkelijk had moeten zijn.
Virtuele tegenstanders
Hiermee doel ik ook op het spelen met of tegen bots, want op zo’n moment is de ervaring simpelweg vreselijk, net zoals in een game zoals Left 4 Dead. Vanwege de downtime van het PlayStation Network zijn sommige reviewers gedwongen geweest om de game indertijd met bots te spelen, waardoor de scores zeer laag uitvielen. De game komt op dergelijke wijze simpelweg niet tot zijn recht, met als gevolg dat een verkeerd beeld gecreëerd wordt van hoe de game gespeeld dient worden.
Anderzijds is een complexe multiplayer-game zoals Brink sowieso nooit optimaal te genieten in de eerste periode na de release. Het kost namelijk tijd voor alle spelers om: de mappen te leren kennen, wapens onder de knie te krijgen en hoe je elkaar moet ondersteunen. Dit verklaart waarom Brink op andere platformen, die wel toegang hadden tot het online gedeelte, eveneens minder goed heeft gescoord. Het is ironisch genoeg de immense diepgang geweest, die de game dus de das heeft omgedaan.
Ongelooflijk teamwerk
Wellicht dat je jezelf afvraagt waarom een diepgaande titel zoals Bad Company 2 wel direct goed scoorde. Het antwoord? Toegankelijkheid. Brink heeft een flinke leercurve, maar helaas om een verkeerde reden: gebrek aan uitleg. Bij het starten van de game krijg je de keuze om een tutorial te bekijken, maar zelfs na deze visuele uitleg wordt het niet geheel duidelijk hoe de game gespeeld moet worden. Zelfs nu we enkele maanden verder zijn, wordt de game nog steeds geplaagd door spelers met het gezamenlijke IQ van een pinda.
Brink is, net zoals zijn spirituele voorgangers, een typerende PC-titel en focust op teamwerk. Elkaar genezen, oppeppen en dekken, is simpelweg een vereiste om de game überhaupt te kunnen spelen. Het is van uiterst belang om altijd bij elkaar te blijven en agressief te spelen. Door dit te doen, vergroot je jouw kansen om te winnen enorm en als je de overwinning eenmaal behaalt, biedt Brink een ongekend gevoel van beloning. Een slecht team betekent dan ook een slechte ervaring, maar dat is nou eenmaal een feit bij dit soort games.
De ware diepgang
Niet geheel verrassend is de balans een frequent terugkerende klacht geweest, omdat er door de spelers, en zo ook de reviewers, niet naar de balans gespeeld werd. Het is niet kleinerend bedoeld, maar enkel de die-hard PC-gamers, of de console-gamers met de juiste ervaring, waren indertijd in staat om voorbij de fouten van de spelers zelf te kijken. De meeste gamers van tegenwoordig durf ik dan ook verwend te noemen door de nodige casual shooters.
Zelf ben ik jarenlang smoorverliefd geweest op de Enemy Territory-games, met name Quake Wars. Toen ik Brink voor de eerste maal startte, was de invloed van die game enorm goed te merken. Toegegeven, op eerste gezicht twijfelde ik alsnog over de kwaliteit van de game, maar ondanks een handjevol verloren potjes, dankzij ‘fantastische’ teams, zag ik de potentie.
Nu we enige tijd verder zijn, ben ik immens blij met Brink en voor het eerst sinds Team Fortress 2 heb ik weer plezier met een team-based shooter. Natuurlijk was Bad Company 2 eveneens fantastisch, maar daar kon een gebrek aan teamwerk evengoed een moordenaar zijn voor de ervaring. Als je in Brink een doel behaalt, dan heb je dat ook daadwerkelijk als team moeten doen én gedaan.
Dit maakt Brink zo bijzonder voor mij en één van de meest ondergewaardeerde titels van de afgelopen jaren. Het feit dat er al veel updates zijn verschenen en over enkele weken (tijdelijk) gratis downloadable content verschijnt, laat eveneens zien dat de game juiste ondersteuning krijgt. Onze reviewer heeft in elk geval wel begrepen hoe Brink werkelijk in elkaar steekt en daar ben ik blij mee.