inFamous 2

Ontwikkelaar Sucker Punch moest zich in 2009 bewijzen met inFamous, een sandboxgame die zich naast Prototype moest plaatsen. inFamous staat voor mij toch nog steeds bekend als het softe vriendje van het brute en bloederige Prototype, maar toch heb ik een behoorlijk zwak gekregen voor de games van Sucker Punch. Een karmasysteem is gewoon cool en de krachten die hoofdpersoon Cole McGrath bezit zijn stuk voor stuk heerlijk uitgewerkt. inFamous 2 doet er gelukkig nog een flinke schep bovenop, dus we kunnen weer genieten met elektriciteit.

Op naar New Marais

In inFamous speelde je met Cole in Empire City en aan het einde van de game word je gewaarschuwd voor The Beast. In inFamous 2 zie je nog even een korte samenvatting wat er in het eerste deel gebeurde en gaat dan verder met het verhaal. Op het moment dat je met je vriend Zeke en Kuo naar New Marais wilt vertrekken, om daar de Ray Sphere te zoeken waar Cole zijn krachten vandaan heeft, duikt het enorme beest op in Empire City. Cole is echter bij lange na niet sterk genoeg en je zult dan ook het nakijken hebben. Het lukt je om met Zeke en Kuo naar New Marais te vluchten, maar al snel krijg je te horen dat The Beast half Amerika doorkruist en alles verwoest, ook op weg naar New Marais.

Van Kuo hoor je details over Dr. Wolfe, een man die denkt een manier te weten om The Beast te kunnen verslaan. Om dit te kunnen verwezenlijken, zal Cole Blast Cores op moeten sporen die hem sterker maken. Hierdoor zul je door op de New Orleans gebaseerde stad flink moeten klimmen, klauteren en over stroomkabels moeten sliden. Je merkt al meteen hoe heerlijk het is om door zo’n vrije en frisse stad te vertoeven. Tijdens het verhaal kom je echter minder comic-cutscenes tegen dan in inFamous en meer in-game scènes, samen met Dead Drops. Dit zijn audiobestanden waarbij Dr. Wolfe de nodige details vrijgeeft. Deze bestanden zitten aan de poten van duiven waardoor je deze duiven dus neer moet halen.

Nieuwe vrijheid

Natuurlijk krijg je in inFamous 2 weer de nodige missies voor je kiezen, waarbij je bendes tegen moet houden, onschuldige mensen moet redden en een gekidnapte bekende van je moet zoeken. Met zijmissies kun je mensen ook genezen, gebieden veroveren, foto’s maken en Blast Shards verzamelen. Die Shards zorgen ervoor dat je meer capaciteit voor elektriciteit verkrijgt en langer en meer aanvallen kunt doen. De wereld van New Marais is echt ontzetten vrij in het doen en laten. Je kunt hoofdmissies laten voor wat het is en gewoon lekker klooien in de stad met af en toe een opdrachtje. Je kunt weer heerlijk gliden over elektriciteitsdraden en tramlijnen, maar uiteraard biedt de game de nodige nieuwe vrijheid. Verticale elektriciteitslijnen lanceren je omhoog, je zal upgrades krijgen om langer te kunnen zweven en de nieuwe ‘Spider-Man’-move, die je van de ene plek naar de andere slingert. Cole krijgt in inFamous 2 ook een mêleewapen in handen, namelijk The Amp. Het is een slagwapen dat constant onder stroom staat, dus er vallen harde klappen en de genadeslag uit zich in een cool uitziende move. Op gebouwen klimmen is iets beter in vergelijking met inFamous, maar voelt nog steeds wat onwennig en knullig aan. Cole grijpt alles vast waardoor het personage niet zo secuur reageert en af en toe wat schichtig is.

Good Karma Bad Karma

Uiteraard is een groot onderdeel in deze reeks karma. Je kunt ervoor kiezen een vriendelijke Cole te creëren of een keiharde die de mensheid teistert van ongeluk. Zijmissies zijn in dit tweede deel ook verdeeld in goede en slechte opdrachten. Willekeurige situaties komen tevens veelal voor waarbij je mensen kunt genezen, of hun leven kunt opzuigen, bommen onschadelijk kunt maken of ze juist laten ontploffen. Ook Blast Shards van personen stelen en ze vermoorden is een optie, wat zorgt voor een slechte karmaboost. Het is jouw keus om de wereld naar eigen hand te zetten. Als je op een gegeven moment genoeg goede missies voltooit, zal een deel van de kwade karma missies onspeelbaar worden. Ook in het verhaal speelt deze feature een aardige rol. Kies je voor de ‘blauwe’ goeierik, dan werk je samen met Kuo, maar wil je rode stroom en dus slecht zijn, werk je samen met Nix, ook een soort superheld. inFamous 2 biedt hierdoor betere implementatie van het karmasysteem, maar op bepaalde momenten, tijdens missies bijvoorbeeld, heeft het vermoorden van onschuldige mensen te weinig invloed als je goed wilt zijn. Het karma blijft langer positief en mensen blijven je aanbidden als de meter blauw is. Sucker Punch heeft het systeem verbeterd, maar is op zulke cruciale punten net te corrupt.

Upgrade van de reeks

inFamous 2 is toch een vrij grote upgrade in vergelijking met het eerste deel. Cole heeft nieuwe krachten tot zijn beschikking, deze zijn te upgraden en je merkt dat het personage steeds sterker wordt en er steeds meer klaar voor is om The Beast te lijf te gaan. Nieuwe moves, ook in mêleevorm, en sterkere en verbeterde krachten zorgen ervoor dat inFamous 2 grootser is dan zijn voorganger. Grafisch is de game misschien niet de top, maar voor zo’n free-roam game moet ik zeggen dat de ontwikkelaar weer prima zijn kansen heeft benut. Animaties hadden beter gemogen, maar de krachten en moves van Cole zijn erg degelijk ontwikkeld en de game blijft bij de grootste chaos soepel lopen. Daar had inFamous nog wel eens probleempjes mee. Verder zorgen geluiden en muziek voor heel veel sfeer in inFamous 2. Zo nu en dan hoor je een vet nummer uit de soundtrack, maar ook stadse geluiden zijn te horen en die passen goed bij de omgeving en zorgen ervoor dat je meer gevoel hebt voor New Marais.

Eigen missies

Waar steeds meer ontwikkelaars op focussen, vooral die voor PlayStation ontwikkelen, is User Generated Content. Een uigebreide basisgame met de mogelijkheid eigen levels, missies en voorwerpen te creëren. LittleBigPlanet en ModNation Racers gingen hem al voor, maar ook inFamous 2 heeft de functie om eigen missies te bouwen. Je kunt overal in de stad beginnen en er zijn zat mogelijkheden om een missie te maken en ze hoeven ook absoluut niet ingewikkeld te zijn. En ben je aangemeld bij het PlayStation Network, dan verschijnt tijdens je offline speelsessie gewoonweg een icoontje als je in de buurt bent van een User Generated missie. Heel simpel en effectief; ik vind het een heerlijke toevoeging en dit zorgt voor nog meer uurtjes stroomhappen.

Conclusie

inFamous 2 doet meer, is groter en is een heerlijke verbetering ten opzichte van de eerste inFamous. Een geheel andere, sfeervolle, vrijere stad met meer mogelijkheden om te klimmen, klauteren en te zoeven over elektriciteitsdraden. De nieuwe krachten, het mêleewapen, de upgrades en de zoektocht naar meer power voor Cole zorgen voor meer plezier en een grotere uitdaging om The Beast op te zoeken. De missies zijn wisselend, grafisch ziet de game er wat beter uit, al mochten de animaties en het klimmen wat beter. Ook het karmasysteem kent wat mankementjes en voelt soms wat corrupt aan. Verder kun je behoorlijk lang met inFamous 2 doen; zeker met User Generated missies die zo opduiken in je speelsessie. Dit is verplichte kost als je het mij vraagt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Nieuwe krachten en mêleewapen
  • Verbeterde karma..
  • User Generated missies voor langere speelduur
  • Meer vrijheid en mogelijkheden

Wat is NOT

  • ..die echter nog steeds wat mank is
  • Cole doet niet alles wat je wilt

9

  1.   
    killingdj0's avatar

    cole doet niet alles wat je wilt?

    ik zie het al voor me hoor xD

    ik: hey cole ga is ff op de gamersnet site surfen

    cole: nope.

  2.   
    JonsoN's avatar

    @ Hier boven, Omg, srsly omg…

    Ga dit spel binnenkort halen denk ik, demo speelt in ieder geval al lekkerder dan het eerste deel.

  3.   
    Mr Sonic's avatar

    Prima review,ik ga hem zeker kopen.

  4.   
    mastertje's avatar

    JonsoN schreef, "@ Hier boven, Omg, srsly omg…
    Ga dit spel binnenkort halen denk ik, demo speelt in ieder geval al lekkerder dan het eerste deel."

    Tsja dat kan ik ook van jouw reactie zeggen 😛 (maar dan in het Nederlands). maar klopt die reactie was gewoon lelijk 😳

    on: Is echt een aanrader als je deel 1 ook leuk vond. Alles hierin is beter dan deeltje 1 😀

  5.   
    DGonlag2's avatar

    Mooi dat die beter is dan deel 1. Was ook een heel leuk spel hoor. Ik kan me wel vinden in dat hij niet alles doet wat je wilt. In deel1 sprong die ook al elke keer een gebouw op terwijl je dat niet wilt.

  6.   
    Sarge's avatar

    JonsoN schreef, "@ Hier boven, Omg, srsly omg…
    Ga dit spel binnenkort halen denk ik, demo speelt in ieder geval al lekkerder dan het eerste deel."

    Ja, de demo vond ik echt zéér vet! De graphics vond ik trouwens zeer mooi. Veel beter hoeven ze voor mij niet echt te zijn 🙂 ‘T lijkt wel een geweldig vervolg op de laatste zin van Cole (met de vettere stem nog) uit inFamous: “And I’ll be ready” 😛 Ik moet hem echt kopen als ik terug geld heb 😀

  7.   
    DutchFreeze's avatar

    Ik had er persoonlijk een 9- van gemaakt, maar het is echt een geweldig spel! En nog verslavender dan het eerste 😛

  8.   
    Overload14's avatar

    Ik vond het een zeer vermakelijk spel 😀 zeker de moeite waard 🙂

  9.   
    LouisvanGaal's avatar

    veeeel beter dan 1:P zo te zien heb je vrouwlijke mattie die aan je kant staan ziet er goed uit even op me bestellijst 8)

  10.   
    infamous's avatar

    Cutscenes vind ik wat minder van 2 maar voor rest is de gameplay veel leuker en beter 😀

  11.   
    Intermilan.nl's avatar

    Heb deel 1 ook gespeeld! Ben wel een fan van dit soort games!!

  12.   
    toqeer's avatar

    deel 1 was all vet en deel 2 was nog beter 🙂