The Darkness 2

The Darkness verscheen alweer vier jaar geleden en de game, gebaseerd op de gelijknamige comics, was destijds toch wel een kleine cult-hit. De verkopen vielen uiteindelijk wat tegen, maar de reviews waren vrijwel allemaal erg lovend. Goed nieuws voor alle fans, want Take-Two was zo vriendelijk om toch nog een ontwikkelaar op The Darkness II te zetten. Tijdens de E3 kregen we een uitgebreide presentatie en hoewel het vroeg in de ochtend was, was het alles behalve slaapverwerkkend.

Krachten tot leven

Voor iedereen die The Darkness gemist heeft, en hierbij dan ook meteen het dringende advies krijgt om alsnog die game ergens te scoren, volgt eerst een kort stukje achtergrond. In The Darkness speel je Jackie Estacado, voor vrienden Jackie, die als huurmoordenaar voor de maffia werkt. Op het oog een doodnormale knul, totdat bij hem op zijn 21e verjaardag demonische krachten (“the Darkness”) tot uiting komen. Mede dankzij deze krachten overleeft hij een aanslag op zijn leven en gaat hij aan de slag om op brute wijze wraak te nemen.

The Darkness II speelt zich twee jaar na de eerste game af en Jackie is inmiddels aardig geklommen binnen de onderwereld. Als er weer een aanslag plaatsvindt, ontstaat al snel een flinke oorlog tussen rivaliserende families. De Darkness-krachten komen weer tot leven bij Jackie en hij begint aan een nieuw avontuur, dat deze keer vooral gericht is op het vinden van vele antwoorden. Ideaal dus voor mensen die het origineel hebben gespeeld en nog met vragen omtrent het verhaal en de personages zitten.

Nostalgisch

De demonstratie die we tijdens de E3 te zien kregen, wierp Jackie vrij snel in de actie. Er is een nieuwe groepering deze keer die je het leven zuur maakt, namelijk the brotherhood. Leider van deze bende is een kerel genaamd Victor Volante en hij is precies zo’n tegenstander die het bloed onder je nagels vandaan haalt. Tijdens de eerste paar minuten van de demo kwam Victor al een paar keer in beeld, maar zonder dat we hem konden aanvallen. Een typisch gevalletje eindbaas…

De demo speelde zich af op een kermis, wat blijkbaar vrij nostalgisch is voor Jackie. Dieper op het verhaal gingen we niet in, dat zou ook teveel spoilen. Gelukkig was er volop actie om van te genieten. Mede dankzij je demonische tentakels kan je de meest brute en bloederige acties uitvoeren. Mits je in het donker staat, want door licht van lantaarnpalen en ook flashbangs zijn je duistere Darkness-krachten niet in te zetten. Vijanden zullen je dus regelmatig richting het licht willen drijven om je kwetsbaar te maken.

Oude en nieuwe krachten

Maar kwetsbaar waren we in de demo allerminst. Palen werden gepakt om vijanden te doorboren, zaagbladen of zelfs autodeuren werden opgepakt en vervolgens op hoge snelheid dwars door een vijand gegooid en de Darkness-krachten zorgen ook nog eens voor wat speciale mogelijkheden. Door te moorden scoor je ‘Essence’, wat in te zetten is om langs meerdere skill trees progressie te boeken. Zo kan je nieuwe wapen-, mystieke en demonische krachten vrijspelen.

Een nieuwe kracht in The Darkness II is gun channeling. Hiermee focus je voor een korte tijd alle demonische vaardigheden van Jackie op zijn wapens, waardoor je bijvoorbeeld voor een aantal seconden keihard en non-stop kunt knallen met je wapens. Hoe verder je dit ontwikkelt, hoe langer je zo kunt schieten. Een andere optie die getoond werd was de mogelijkheid om tijdelijk door muren heen vijanden te spotten en ze ook dwars door muren heen neer te knallen. Visueel erg mooi gedaan en vooral ook heel tof om te doen.

Daar komt nog bij dat de game er heel stijlvol uitziet. Grafisch lijkt het misschien niet de mooiste game, maar schijn bedriegt in dit geval zeker. De omgevingen zijn enorm kleurrijk en voorzien van een erg hoog contrast. Ontwikkelaar Digital Extremes wil je hierdoor nog meer het gevoel geven dat je een comic book interactief aan het beleven bent. De visuele pracht kwam onder meer goed tot uiting bij het tonen van een kracht genaamd ‘black hole’. Anders dan de naam doet vermoeden was dit een enorme rode wervelwind, die op bloederige wijze korte metten maakte met meerdere vijanden.

Voorlopige conclusie

The Darkness II doet eigenlijk alles wat je van een vervolg mag verwachten. Het is deels een bekende weg met herkenbare gameplay en een voortzetting van het verhaal, maar er is ook wat nieuws onder de zon. De nieuwe krachten zien er heel tof uit, terwijl de bekende demonische vaardigheden van Jackie ook nog steeds een genot zijn om toe te passen. Het mogelijke gevaar ligt in dit geval bij de herkenbaarheid. Het is namelijk nog onduidelijk hoeveel vernieuwing de volledige game bevat en of de gameplay genoeg variatie kent om uitdagend en interessant te blijven. Over een paar maanden kunnen we in elk geval het eindresultaat al gaan bewonderen.

  1.   
    Carmen07's avatar

    Klinkt goed! 🙂 De eerste game was zeker ondergewaardeerd. Niet perfect maar wel heel vermakelijk. Dit lijkt me ook zeker weer interessant 8)

  2.   
    Tadao's avatar

    nice, maar alleen die stijl bevalt me niet zozeer

  3.   
    cookymonster's avatar

    Klinkt interessant, het is weer eens wat anders 🙂

  4.   
    Noll's avatar

    Dit ziet er wel heel fijn uit (bericht verder niet gelezen sorry 🙂 ). Heb het eerste deel ook met plezier gespeeld, dus ben benieuwd naar dit tweede deel!

  5.   
    Glennus's avatar

    Ik kan niet wachten 🙂

  6.   
    Zeeha's avatar

    nice preview!