Bioshock: Infinite E3 2011

Superlatieven schieten tekort als mensen proberen om hun impressie van Bioshock: Infinite te beschrijven. De game liet met een eerste trailer al een verbluffende indruk achter en tijdens de E3 kreeg ik achter gesloten deuren meer te zien van dit aankomende pareltje van Take-Two en Irrational Games.

Uit het zicht

Bioshock: Infinite speelt zich af in Columbia, een enorme zwevende stad ergens hoog in de wolken. Diverse delen van de stad worden door gigantische ballonnen in de lucht gehouden en dit wonderbaarlijke bouwwerk was ooit bedoeld om de wereld kennis te laten maken met de kennis en onbegrensde mogelijkheden van de Verenigde Staten. Het was een stad van welvaart, het goede leven. Maar dingen liepen volledig uit de hand toen sommige inwoners vanuit Columbia het vuur opende op een groep mensen op de grond. De stad werd vervloekt, raakte in verval en verdween uit het zicht van alle mensen.

De parallel met Rapture uit de vorige Bioshock-games is dus duidelijk te trekken; een ooit zo utopische wereld krijgt te maken met corruptie, geweld en verval. In Columbia resulteerde dit alles in een strijd tussen twee groepen. Aan de ene kant zijn er The Founders, onder leiding van een mysterieuze man genaamd Comstock. Zij zorgden ervoor dat Columbia van een prachtige stad afgleed naar een plek waar mensen elkaar haten en wantrouwen. Aan de andere kant zijn er de Vox Populi, de mensen die strijden voor vrijheid en een beter leven voor alle inwoners. In het begin deden ze dit nog op een beschaafde manier, maar inmiddels zijn ook de Vox Populi overgegaan op brute, gewelddadige methoden om te leven en te overleven.

Songbird

In de demo die we te zien kregen, waren hoofdpersoon Booker DeWitt en Elizabeth, de vrouw die Booker moet zien te redden, op zoek naar het fort waar Comstock te vinden zou zijn. Dit moment is op ongeveer een derde van de game en op dit punt is Elizabeth vooral druk bezig met het beheersen van haar krachten. Ze weet dat ze speciale krachten heeft, maar ze kan nog lang niet alles benutten, laat staan controleren.

De route richting Comstock wordt ook nog eens lastig gemaakt door de aanwezigheid van de Songbird: een enorme mechanische vogel die als een soort Big Daddy zorg draagt voor Elizabeth, maar die er tevens voor moet zorgen dat Elizabeth gevangen blijft. Booker en Elizabeth lopen een soort souvenirswinkeltje in en terwijl Elizabeth op bijna kinderlijke wijze grappen maakt met maskers van de oude Amerikaanse president Lincoln, horen we ineens het geluid van de Songbird. Verstijfd van angst schuilen Elizabeth en Booker zo snel mogelijk achter een vitrinekast, als de Songbird ineens dwars door de muur beukt en rondkijkt of hij Elizabeth ergens vindt. Gelukkig blijven we goed verscholen zitten en de Songbird vertrekt weer.

Als we uit het gebouw gaan, rent Elizabeth er ineens vandoor. Het blijkt dat ze ergens een verzwakt paard ziet liggen en ze ontfermt zich over het arme dier. Booker heeft wel een gepaste oplossing voor de situatie, want hij staat klaar om het beest uit zijn lijden te verlossen met een kogel. Elizabeth weet hem echter tegen te houden, want ze heeft het gevoel dat ze het dier nog kan redden. Op dit punt verschijnt er een icoon in beeld dat we met één druk op de knop de kogel kunnen afvuren, maar we besluiten om dit niet te doen en Elizabeth haar gang te laten gaan.

Toekomst

Op dit moment gaat alles heel snel en Elizabeth probeert het paard weer tot leven te wekken. Ze doet hard haar best en het beest en het gebied om haar heen krijgt weer kleur, maar plots valt alle kleur weer weg en ligt het paard er weer stervend bij. Elizabeth lijkt niet krachtig genoeg om het dier te redden. Ze probeert het nog een keer en uit het niets weet ze de hele omgeving te veranderen. We staan ineens in een moderne straat, vlakbij een bioscoop waar de film Return of the Jedi blijkt te draaien. Kortom, we zijn ver in de toekomst beland.

Verschrikt kijken Booker en Elizabeth rond, niet wetende wat er allemaal gebeurt en waar ze zijn. Een enorme vrachtwagen komt op hen afgereden en Booker schreeuwt dat Elizabeth hen weer terug moet halen. Op het nippertje lukt het haar om weer terug naar Columbia te keren. Een vreemde gewaarwording deze korte sprong naar de toekomst en het lijkt een klein voorproefje van de bijzondere krachten van Elizabeth. Wellicht zijn deze gaven ook de reden waarom Booker de opdracht heeft gekregen om Elizabeth van Columbia te redden?

Achtbaansnelheid

Het laatste deel van de demonstratie was vooral erg snel en actievol. We komen een publieke executie tegen, waarbij je, net als bij het paard, de keuze krijgt om in te grijpen of niet. We besluiten om Booker in actie te laten komen en al snel worden we door diverse mensen onder vuur genomen. Elizabeth schuilt en Booker knalt er flink op los. Daarbij wordt ook regelmatig de haak gebruikt, waarmee we aan de skylines kunnen haken en op achtbaansnelheid door de omgeving razen. Spectaculair en spannend tegelijk, aangezien de vijanden ook de skylines gebruiken om je te achtervolgen.

Verder zien we ook nog wat meer van de samenwerking tussen Booker en Elizabeth. Booker gebruikt zijn kracht om vijanden in de lucht stil te laten zweven onder de skyline en Elizabeth zorgt ervoor dat een enorme wagen aan de skyline dwars door de vijanden heen dendert. De speciale krachten van Booker lijken overigens wat op de plasmids uit de vorige Bioshock-games, maar er zit wel degelijk een verschil in. Onderweg kom je namelijk diverse vigors tegen die je tot je kunt nemen, elk met een eigen uitwerking. Zoals de Murder of Crows vigor, waarmee je een groep agressieve kraaien kunt oproepen, of Bucking Bronco, waarmee je vijanden in de lucht kunt laten zweven.

Vigors zijn echter niet als plasmids altijd aanwezig. Sommige krachtige vigors kun je twee of drie keer gebruiken voordat deze is uitgewerkt, terwijl minder krachtige vigors wel dertig of veertig keer meegaan. Je kunt wel twee vigors tegelijk met je meedragen, maar daarin zul je dus keuzes moeten maken. Bewaar je krachtige vigors voor een groot gevecht, of heb je liever voor langere tijd wat zwakkere extra krachten tot je beschikking. Vergelijk het met een shooter, waarin je moet kiezen welke wapens je bij je wilt dragen op bepaalde momenten in de game.

En net zoals deze variant op plasmids kent Bioshock: Infinite ook een nieuwe versie van de tonics: nostrums. Nostrums zijn net als tonics speciale upgrades, waardoor je bijvoorbeeld nieuwe vaardigheden krijgt, zoals het bevriezen van een vijand als je hem met een melee-aanval raakt. Nostrums werken echter iets anders dan tonics. Je hebt namelijk stabiele en instabiele nostrums. Een stabiele nostrum kan je in een verkoopmachine vinden en het is direct duidelijk welke kracht deze nostrum je zal geven. Deze voorkennis heeft echter wel een stevige prijs. De instabiele nostrums, ook wel bekend als ‘potlucks’, bevatten meerdere krachten, alleen weet je pas welke krachten het zijn als je kiest voor deze instabiele nostrum. En het addertje onder het gras is: zodra je kiest voor deze nostrum, moet je verplicht een van de beschikbare krachten kiezen. Een leuk stukje gameplay, waarbij je dus kunt kiezen voor zekerheid tegen een meerprijs of een (kleine) gok, die misschien heel positief of juist vervelend uit kan pakken.

Om nog even terug te komen op de demo, Booker en Elizabeth kwamen vrij ongeschonden uit de strijd. Alleen de Songbird was hen nog altijd op het spoor. Ineens werden we gevonden en de agressieve Songbird leek ons einde te worden. Elizabeth wierp zich echter op, om Booker te sparen, en ze vroeg de Songbird om haar mee naar huis te nemen. We zien dat ze duidelijk geëmotioneerd en aangeslagen is, maar voor de veiligheid van Booker laat ze zich dus weer gevangen nemen. Irrational Games gaat dus zeker inspelen op de persoonlijke band die we moeten krijgen met de hoofdpersonen en dat lijkt al goed te lukken.

Voorlopige conclusie

De demonstratie van Bioshock: Infinite was weer genieten van begin tot einde. De game ziet er schitterend uit en kent veel toffe nieuwigheden op het gebied van gameplay, terwijl het tegelijkertijd ook weer genoeg herkenbare elementen met zich meebrengt. De mensen van Irrational Games weten hoe ze gamers moeten vermaken en kunnen opslokken in een verhaal en dat is precies wat Bioshock: Infinite gaat doen. Het slechte nieuws? De game laat nog zeker tot volgend jaar op zich wachten…

  1.   
    MelvinK's avatar

    ik hoop dat deze bioshock ook mij zo in het spel kan op zuigen als de eerste 2 delen 😀
    Btw mooie Preview 😀

  2.   
    Tom's avatar

    Infinite’s Big Daddy heet Songbird? Dat wordt awkward, zo heet mijn mediaplayer namelijk ook.

  3.   
    gebruiker50081's avatar

    Tom schreef, "Infinite’s Big Daddy heet Songbird? Dat wordt awkward, zo heet mijn mediaplayer namelijk ook."

    Alsof Big daddy geen awkard naam is dan 😛

  4.   
    ChielB's avatar

    Songbird heet Songbird. Niks Big Daddy… 😉 Al zagen we in een prille trailer al wel eens een Big Diddy figurine, dus wie weet wat er nog zal komen…

  5.   
    Koen45's avatar

    Ben erg benieuwd naar deze Bioschock. Ziet er wel gaaf uit. Heb de vorige twee delen dan weer niet gespeeld.

  6.   
    Fat Hobbit's avatar

    het lijkt me super leuk =D