Dragon Quest VI: Realms of Revelation

Wellicht dat de naamgeving van Dragon Quest VI: Realms of Revelation erg verwarrend is, aangezien we vorig jaar nog Dragon Quest IX hebben voorzien van een stevig cijfer. Het betreft hier namelijk geen vervolg, maar een remake van de gelijknamige Super Famicom-titel. Het is de eerste keer dat deze variant van Dragon Quest buiten Japan verschijnt en dat is dus goed nieuws voor de liefhebbers onder ons.

Een herkenbaar plot

Wat betreft het verhaal biedt Dragon Quest VI niets nieuws, zeker niet voor de kenners van de serie. De game focust zich op een groep helden, die samen dienen te werken om het kwaad in de wereld tegen te gaan. Een uniek aspect van het verhaal is het feit dat de helden lijden aan geheugenverlies en zich zodoende weinig kunnen herinneren van hun verleden. Na een reeks missies wordt het duidelijk dat naast de huidige wereld tevens een droomwereld bestaat, die eveneens onder druk staat van een groot kwaad. Tijd om aan de slag te gaan…

Een ‘standaard’ RPG

Deze remake is, eveneens als Dragon Quest IX, een traditionele RPG met turn-based gevechten en een klassensysteem. Toch zijn er duidelijke verschillen tussen beide games, want de monsters in Dragon Quest VI duiken willekeurig op en de wereldmap is anders ingedeeld. Zoals gewend van de formule dien je sterker te worden door veelvuldig te trainen, zodat je gemakkelijker bazen kunt verslaan. Als je ooit een oudere Final Fantasy-game in handen hebt gehad, dan weet je exact wat je er van kunt verwachten. Logischerwijs kent de game een handjevol unieke gameplay-elementen, die ik verder niet zal verklappen.

Het klassensysteem

Wellicht het meest aantrekkelijke punt van de Dragon Quest-reeks is het unieke klassensysteem dat gehanteerd wordt. Ook in dit deel kom je tot een gegeven punt waarop je zelf kunt bepalen welke klassen je kiest. Eenmaal een klasse gekozen, kun je deze volledig uitbouwen. Mocht je niet tevreden zijn met de geselecteerde klasse, dan kun je altijd nog veranderen. Het zorgvuldig trainen van partyleden heeft altijd centraal gestaan en kan zelfs het verschil betekenen tussen een makkelijke of moeilijke baas.

Oubollig?

Mocht je dol zijn op traditionele RPG’s, dan is Dragon Quest VI zonder twijfel een aanrader. Anderzijds brengen deze soort RPG’s ook de nodige frustratie met zich mee, met name dankzij de willekeurige gevechten en de verplichting om veelvuldig te trainen. Er zijn genoeg gameplay-elementen om het geheel fris te houden, maar het kan zijn dat je als niet-liefhebber al gauw afhaakt. Er zijn jammer genoeg zeer weinig vernieuwingen doorgevoerd in de remake, laat staan dat er nieuwe content is toegevoegd. Toch kan ik Dragon Quest VI een uitstekende game noemen. Een traditionele RPG kan immers op zijn tijd ook best lekker zijn.

Conclusie

Dragon Quest VI: Realms of Revelation is een uitstekende RPG, die als remake helaas weinig nieuws weet te bieden. Desondanks is het voor de fans onder ons leuk om deze Japanse titel voor het eerst te ervaren. Zoals te verwachten van de serie zijn er veel gameplay-elementen en is het klassensysteem zeer belonend. Het plot zal voor velen erg bekend in de oren klinken, maar dat is nou eenmaal het nadeel van een traditionele RPG in deze tijd. Als RPG-liefhebber beleef je misschien minder plezier aan Dragon Quest VI, want de traditionele kant brengt ook frustratie met zich mee.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Een traditionele RPG
  • Veel gameplay-elementen
  • Uitgebreid klassensysteem

Wat is NOT

  • Een traditionele RPG
  • Inmiddels herkenbaar plot
  • Weinig vernieuwingen

8

  1.   
    Ika Q's avatar

    Ga ik is effe uitproberen. old-skool RPG is altijd wel leuk geweest. 😀

  2.   
    RoHoutje's avatar

    Ik vind Dragon Quest IX toch iets leuker.

  3.   
    toqeer's avatar

    wel mooie graphics voor ds