MX vs. ATV Alive

MX vs. ATV is een serie die in Europa nooit echt het grote publiek heeft weten te bereiken. En dat is zonde, want de vorige games hadden behoorlijk wat entertainment te bieden voor liefhebbers van crossen in de modder. Met MX vs. ATV Alive gooit THQ het over een iets andere boeg; geen career mode, geen tientallen banen, maar ook geen stevig prijskaartje!

Een koopje

MX vs. ATV Alive pakt het wat anders aan dan zijn voorgangers, want THQ heeft ervoor gekozen om de game goedkoop in de markt te zetten en voor de echte liefhebbers meer content tegen betaling beschikbaar te stellen. Het lijkt een sublieme keuze, want zo haal je de game al voor 35 à 40 euro uit de winkelrekken en dat is vandaag de dag toch wel een koopje.

Vrees niet dat je voor dit bedrag een soort veredelde demo krijgt, want dat is zeker niet het geval. Toegegeven, het aantal circuits is met 18 stuks de helft van wat we voorheen voorgeschoteld kregen, maar dit aantal zal voor veel spelers genoeg zijn om lange tijd vermaak te bieden. De echte fans kunnen op den duur door middel van betaalde DLC de game uitbreiden, waardoor zij alsnog richting de ‘normale’ prijs gaan. Een logisch verdienmodel voor THQ en een welkome aanpak voor gamers die toch niet zitten te wachten op zoveel meer content.

Progressie

In MX. vs ATV Alive draait het wederom om het racen op de meest zanderige en modderige circuits, waarbij je deze keer met motoren of quads los kunt gaan. Verwacht echter geen speciale toernooien of een diepgaande career mode, want de game draait vooral om één ding: progressie. Het verbeteren van je character en voertuig staat centraal. Om dit te ondersteunen heeft men ervoor gekozen om je alleen maar losse circuits voor te schotelen, verdeeld over drie typen: Nationals, Short Tracks en Free Ride.

De Nationals bieden grote gevarieerde omgevingen en zijn heel herkenbaar als je vaker dergelijke games speelt. De Short Tracks zijn korte, smalle circuits met vaak meerdere kruispunten, zodat je tijdens het racen ook nog eens goed moet uitkijken of er niet wat racers van een andere kant over de baan komen scheuren. De Free Ride-circuits zijn ten slotte twee grote, open omgevingen om helemaal in los te gaan. Een echte sandbox vol mogelijkheden dus, waar liefhebbers van stunts goed aan hun trekken komen.

Door goed te presteren kan je ervaringspunten verdienen en zo als een heuse RPG in level stijgen. Het goede nieuws is dat je niet alleen op basis van snelheid wordt afgerekend, want er zijn veel meer opties om punten binnen te halen. De game stimuleert je dan ook om naast snelle tijden ook de diverse tricks te proberen. Zowel online als offline (split-screen) kan je punten verdienen. En die punten wil je maar wat graag verdienen, want vanaf level 10 wordt de game een stuk leuker. Je speelt dan behoorlijk wat circuits vrij en ook kan je vaardigheden voor je coureur verdienen, die je beter laat racen. Voor de liefhebbers van customizen kan je ook nog eens je voertuigen en coureur op alle fronten aanpakken met bijvoorbeeld nieuwe onderdelen of kleding.

Even wennen

Er valt dus behoorlijk wat te beleven, maar toch kan niet gemaskeerd worden dat de game op bepaalde punten wat uitgekleed is ten opzichte van vorige delen. Een voorbeeld hiervan is het ontbreken van een beetje uitleg of training voor nieuwkomers of spelers die de fijne kneepjes van het vak willen leren. De gameplay van MX vs. ATV Alive is namelijk lekker uitgebreid, maar het kan even wennen zijn als je niet bekend bent met de serie.

Je moet niet alleen je voertuig besturen, maar met de rechter analoge stick ook je coureur op de juiste manier laten zitten, zodat je vlot door bochten kunt gaan en snel verder kunt scheuren na enorme jumps. Er zijn ook nog wat handigheidjes om snel uit de startblokken te komen en op diverse ondergronden de juiste snelheid te behouden, maar daarin krijg je dus geen echte begeleiding. Het heeft ook wel zo zijn charme, zelf uitzoeken wat de beste manier is om een circuit aan te pakken en al spelende leren hoe je om moet gaan met je motor of quad, maar een kleine tutorial zou zeker welkom zijn.

Conclusie

MX vs. ATV Alive is een game met twee gezichten. De basis is heerlijk, met een uitdagende gameplay, een goed systeem om progressie te boeken, leuke circuits en heel veel om te customizen. Daar staat tegenover dat het lage prijskaartje ervoor zorgt dat de inhoud enigszins beperkt is. De career mode zal door sommige mensen zeker gemist worden, net als de toernooien. Ook zou een stukje uitleg over de besturing in de vorm van een tutorial zeker welkom zijn geweest.

THQ heeft er bewust voor gekozen om vooral de basis van de game naar voren te schuiven en voor 35 à 40 euro haal je dus een hele leuke ervaring in huis, maar wel eentje die wat beperkter is ten opzichte van vorige delen uit de serie. Wil je die ervaring uitbreiden, dan ben je overgeleverd aan betaalde DLC. Een gewaagde keuze, want niet iedereen heeft het geduld om de game stukje bij beetje aan te vullen. Laat je hierdoor echter niet afschrikken, want voor de gemiddelde gamer biedt de game ook zonder DLC nog heel wat vermaak.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Een prettig prijskaartje...
  • Uitdagende gameplay
  • Leuke circuits
  • Veel te customizen

Wat is NOT

  • ...waardoor de game wel wat uitgekleed is
  • Een tutorial of training was welkom geweest

7

  1.   
    Svenis's avatar

    Ik vond dat ze wel veel betere graphics mochte make ze.

  2.   
    ChielB's avatar

    De screenshots geven wel een wat vertekend beeld, want de game ziet er prima uit.

  3.   
    firro's avatar

    P.O.D. – ALIVE

  4.   
    Fox's avatar

    Svenis schreef, "Ik vond dat ze wel veel betere graphics mochte make ze."

    Epic zin opbouw 😛

  5.   
    Jarek's avatar

    Lijkt me opzich wel een grappig spel.
    Maar het is niet mijn favoriete genre.

  6.   
    killerking's avatar

    Het ziet er beter uit als het vorige deel maar er zijn veel te weinig races vind ik. Het is ook wel jammer dat je niet meer met auto’s kan maarja dat is niet zo een probleem voor de rest is het nog steeds een leuke game.