Gamersnet.nl

DiRT 3

Hoewel het kopje “Colin McRae” niet langer voorkomt in de titel van DiRT 3, is hier wel terdege sprake van een stevige rallygame. Dit derde deel brengt diverse verbeteringen met zich mee, om zo de ultieme rallyervaring te bieden. Nieuwe tracks, weereffecten en de bijzondere Gymkhana-modus moeten de harten van vele fans wederom veroveren. Of dit ook daadwerkelijk zal lukken, daar mag wat mij betreft geen twijfel over mogelijk zijn.

Meer variatie

Zoals te verwachten schotelt ook DiRT 3 een stevige campagne voor, ditmaal bestaande uit vier seizoenen. Elk seizoen omvat drie verschillende series, die opgevolgd worden door een kampioenschap. Elke serie omvat een groot aantal evenementen, waarbij je afreist naar allerlei locaties, waar vervolgens unieke tracks aangeboden worden. Naast de gewoonlijke series kun je extra series vrijspelen, die speciale eisen stellen om te kunnen voltooien. Verder resteert nog de Gymkhana-modus, waarin je op een uitgebreide track allerlei stunts kunt voltooien. Er is dus meer dan genoeg variatie te vinden.

DiRT 3 is simpelweg een traditionele rallygame, waarbij je als speler focust op het afronden van een track binnen een zo kort als mogelijke tijd. Daarnaast zijn er logischerwijs diverse modi, zoals rallycross, waarin je racet tegen anderen. Hoe beter je presteert, des te meer punten die je verdient, om zo een betere reputatie te verkrijgen. Hierdoor trek je nieuwe sponsoren aan en speel je direct nieuwe wagens vrij. Tijdens het racen kun je wagenspecifieke doelen voltooien, om extra punten te verdienen. Al met al is de content zeer gevarieerd, waardoor iedere racefan tevreden gesteld kan worden.

De ervaring

Zoals ik reeds meldde in mijn preview was ik zeer onder de indruk van de manier waarop de verschillende wagens zich lieten besturen. Dit element keert tevens terug in de volledige uitgave van DiRT 3, want meer dan ooit is er een sterker verschil te merken tussen bijna alle auto’s. Zoals bekend schotelt de DiRT-reeks kant-en-klare bakken voor, die vervolgens naar wens afgestemd kunnen worden. Net zoals in Colin McRae: DiRT 2 werkt dit weer fantastisch en kun je, afhankelijk van de track, de wagen aanpassen.

De tracks zijn, in vergelijking met het voorgaande deel, een stuk gevarieerder, als in, dat de tracks zich unieker laten spelen. De langverwachte weereffecten spelen hier eveneens een grote rol in, want de tracks kunnen dankzij regen en sneeuw veranderen in helse banen. Waar een wagen zich eerst gemakkelijk door een specifieke bocht liet wringen, zul je merken dat die bocht onder slechtere omstandigheden ineens duivels moeilijk is. De feedback die je krijgt van de game tijdens het racen zorgt voor een fantastische ervaring.

De verhoogde moeilijkheidsgraad brengt gelukkig wel een voordeel met zich mee, want ondanks de gekozen moeilijkheidsgraad kun je hetzelfde aantal replays gebruiken. Zoals bekend kun je simpelweg de tijd terugspoelen bij het maken van een fout, al zul je in het geval van DiRT 3 minder punten verdienen voor je reputatie, afhankelijk van hoeveel replays je gebruikt. De verrassend pittige A.I. kan het aantal replays dat je gebruikt aanzienlijk doen stijgen.

Gymkhana

Enige tijd geleden was ik al onder de indruk van de zogeheten Gymkhana-modus, waarin je een grote baan betreedt, gevuld met obstakels. Deze modus speelt totaal anders dan wat je gewend bent van DiRT 3, want je zult aan de slag moeten om donuts te maken, te driften en veel meer. Het voelt zeer belonend aan om na meerdere pogingen een baan met een stevige score te voltooien. De modus zal voor velen zeer verslavend zijn, al kunnen sommige uitdagingen wellicht te pittig zijn om iedereen tevreden te stellen. Het kan dus voorkomen dat je blijft bij de overige content, al zul je in dat geval ook niet teleurgesteld worden…

Multiplayer-extravaganza

DiRT 3 bevat een zeer uitgebreide multiplayer, die zowel lokaal als online allerlei mogelijkheden biedt. De beste modus mag toch wel de Zombie-modus zijn, waarin één speler anderen dient te raken, om vervolgens te infecteren. Hilarische taferelen doen zich hier al gauw voor, ook in de Transporter-modus, in wezen een variant op Capture The Flag. De punten die overgenomen dienen te worden, zijn altijd willekeurig, waardoor de modus verrassend fris blijft. Daarnaast resteren de overige, standaard modi, waarin je simpelweg kunt racen tegen anderen.

Technische ups and downs

Ook DiRT 3 is audiovisueel gezien weer fantastisch te noemen, zoals inmiddels te verwachten van Codemasters. De weereffecten, motoren en diverse andere elementen worden prachtig weergegeven. De mogelijkheid om replays te uploaden naar YouTube is een uitstekende feature, al is deze helaas wel beperkt te noemen. Je kunt clips van slechts 30 seconden uploaden, met een kwaliteit van ongeveer 480p. Desondanks is het een leuke feature, die voor de nodige hilarische opnames kan zorgen.

Conclusie

DiRT 3 is een uitstekend vervolg, dat op allerlei vlakken zijn voorganger weet te overtreffen. De campagne beslaat een viertal seizoenen, die je naar allerlei locaties en tracks meeneemt. De content die aanwezig is, blijft nagenoeg altijd fris aanvoelen en is dus zeer gevarieerd. De wagens laten zich werkelijk subliem besturen, waarbij de tracks en de weereffecten ook nog eens een merkbare invloed uitoefenen op de ervaring. De multiplayer is dankzij de vele modi uitgebreid en de Gymkhana-modus kan voor het nodige vermaak zorgen. Kortom, er is genoeg content om zowel alle fans als de nieuwkomers tevreden te stellen.