SBK 11: Superbike World Championship

Ik ben al goed blij met mijn rijbewijs B: lekker in een autootje door de stad cruisen en met vrienden vette hap halen in de McDrive, dat is naar mijn idee allemaal goed en wel. Er zijn echter ook andere, iets avontuurlijkere types. Deze groep waaghalzen kart niet rond in auto’s, ze berijden de stalen paarden die we kennen als ‘motoren’. Weg met die comfy stoelen en rot op met je carrosserie: motor rijden is het ruigere werk. Als je dan ook nog wilt racen op deze tweewielige monsters, kom je al snel aan bij een sport als superbike. Een levensgevaarlijke, maar wel ontzettend spannende sport. De mensen van Milestone proberen de kunst der superbike zo realistisch mogelijk in beeld te brengen in SBK 11: Superbike World Championship. Ik hees mezelf in een leren pak en waande me even een stoere motorrijder.

Van onder naar boven

In SBK 11 begin je als groentje onderaan de ladder van de Superbike World Championship in de zogenaamde SBK 11 Tour Mode. Je maakt je rider, kiest een team, ondertekent een contract en ‘plof’, daar zit je dan plots op je motor op één van de nagemaakte racetracks. Jouw taak: eindig koste wat kost zo snel mogelijk. Klinkt simpel, maar in SBK 11 zit er hier en daar een twist in. Zo kun je, in overleg met je team, betere upgrades krijgen voor je motor als je bepaalde opdrachten voltooit in de kwalificatierondes. Dit soort challenges variëren van zo min mogelijk remmen tot enkele seconden de maximum snelheid behouden, maar nemen soms ook vele pittigere vormen aan.

Leuk aan de Tour Mode is ook dat het behalen van dit soort challenges, spectaculairder rijden of tijdens je finish een mooie wheelie trekken je meer Reputation Points oplevert. Als eerste eindigen is één ding, maar als eerste eindigen en een spectaculaire rit neerzetten is iets heel anders. Slaag je er echter wel in, dan zul je merken dat je sneller benaderd zult worden door een aantal grotere teams. Grotere teams betekenen grotere races en grotere rivalen, maar ook grotere overwinningen en natuurlijk ontzettend veel zwaardere trofees voor in je Trophy Case.

Ook voor de n00bs

Zoals eerder aangegeven ben ik niet zo’n fervent motorrijder met mijn anderhalve maand oude autorijbewijs. Sterker nog, ik kan nog maar net de voorkant van de achterkant onderscheiden. Gelukkig ondersteunt SBK 11 ook leken op het gebied van motoren. Dit gebeurt met de low- en medium-level simulation modes, waarin de game bepaalde handelingen voor je overneemt. Er wordt automatisch geschakeld en ook het preciezere leunwerk kun je overlaten aan de computer. Ook op het technische vlak van motoren helpt de game n00bs als ik een handje met speciale features. Eén van deze features is de ‘Technical Meeting’, wat eigenlijk een gesprekje met je team inhoudt. De techneuten in de pitstop geven tips aan de hand van je rijstijl en je kunt ze allerlei vragen stellen over de motor. Handig voor motorleken als ik, maar natuurlijk compleet overbodig voor de SBK-fans, die gewoon handmatig elk tandwiel van hun motor aandraaien, iets wat overigens ook echt kan. Mij niet gezien!

Loeihard

Ondanks mijn gepruts met de motor heb ik ontzettend veel lol gehad met het racen in SBK 11’s Tour Mode. De races geven je echt een gevoel van snelheid en door middel van het verbeterde slipsysteem voelen de bochten vele malen spannender aan. Telkens als ik iets te schuin door de bocht vlieg en mijn achterwiel weg lijkt te slippen, slaat mijn hart een slag over. Ontzettend gaaf en natuurlijk ook lekker realistisch, al helemaal wanneer je de simulatie-mode een tandje opschroeft. Juist aan komen rijden en goed leunen zijn dan essentieel om de snelste tijden neer te zetten. Maak je zo’n perfecte bocht, dan voel je je toch even een SBK-racer.

Met beide benen weer op de grond

Ontzettend jammer aan SBK 11 is dat het visueel nogal gedateerd oogt. Zit je net lekker in die waan van het zijn van een heuse motorrijder, passeer ik een tribune vol met platte toeschouwers, gevolgd door een schraal aantal kartonnen bomen. Toegegeven, de motoren zijn gedetailleerd nagebouwd en ook de weersomstandigheden dragen mooi bij aan het plaatje, maar de off-track graphics zijn ronduit belabberd. Zulk soort taferelen zetten je toch weer even met beide benen op de grond, juist op dat moment dat je je prima vermaakt op die twee wielen.

Conclusie

Ondanks de ietwat achterhaalde graphics is SBK 11 een ontzettend gave motorgame. Het is een game die met haar realistische feeling en goede ondersteuning zelfs motorleken als ik doet amuseren. Voor Superbike-fans is het natuurlijk meteen een must-buy, aangezien SBK de enige game is de gevaarlijke motorsport fatsoenlijk op de kaart zet binnen de game-industrie. De mogelijkheid om vrijwel alles aan je motor te veranderen om zo het snelst en mooist door de bocht te scheuren is een happening op zich, die natuurlijk weer helemaal beloont wordt in de Photo Mode of de replay achteraf. SBK 11 is een ode aan de sport.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Ruige snelheden
  • Ook voor de motorgroentjes
  • Spannend bochtenwerk

Wat is NOT

  • Grafisch gedateerd
  • Te korte
  • saaie playlist

7.5

  1.   
    lassieman's avatar

    Zijn de screenshots uitgerekt? Lijkt wel zo, niet echt een game voor mij. Geef mij maar auto’s 😉

  2.   
    DutchmanDevil's avatar

    ik denk dat ik toch liever motor gp heb

  3.   
    Alias's avatar

    lassieman schreef, "Zijn de screenshots uitgerekt? Lijkt wel zo, niet echt een game voor mij. Geef mij maar auto’s 😉 "

    Denk dat de screenshots bij het uploaden naar de module zijn aangegeven als 4:3 ratio (dus vierkant) terwijl deze widescreen horen te zijn. 😉