Puzzle Bobble Universe

Op iedere willekeurige website met flashgames kom je het bekende Balloons tegen. Ondertussen zijn er ook op verscheidene andere platformen nieuwe versies verschenen en nu de 3DS in de winkels ligt kon het natuurlijk niet lang duren eer we ook op deze handheld met Balloons aan de gang konden gaan. Square Enix heeft namelijk Puzzle Bobble Universe uitgebracht en dit spel pakt het oude concept van Balloons op.

Een oud concept

Wat Balloons precies is weten de meeste gamers wel. Toch leg ik het heel even snel uit. Elk level heeft aan de bovenkant vele ballonnen en vanaf onder kun je nieuwe ballonnen naar boven schieten. Wanneer drie of meer ballonnen elkaar aanraken verdwijnen deze en als alle ballonnen weg zijn is het level uitgespeeld. Een leuk en simpel puzzelspelletje, waar dit spel op verder borduurt. Voor een game met puzzel in de naam biedt Puzzle Bobble Universe echter bar weinig puzzelelementen. Groot op de box staat dat de game wel 88 levels bevat en hier is ook niets over gelogen, maar het grootste deel van de beschikbare levels speel je makkelijk en snel uit. De puzzelmodus biedt dan ook niet veel meer dan drie uur gameplay. Daarnaast is de innovatie op het concept van Balloons ver te zoeken, want meer dan drie speciale aanvallen heb ik niet kunnen vinden. De speciale aanvallen laten bijvoorbeeld alle ballonnen in een aangegeven stuk level verdwijnen.

Het doel van de puzzelmodus begrijp ik trouwens voor geen meter. Elke keer als je een planeet bezoekt wordt een schattig draakje gevangen genomen. Door het uitspelen van levels verdien je sleutels en wanneer je alle levels hebt uitgespeeld moet je het tegen een eindbaas opnemen. De eindbaas versla je simpelweg door bommen op hem af te schieten en komt neer op zo snel en veel mogelijk bommen af te vuren. Na het verslaan van de eindbaas is het draakje weer vrij en kun je naar de volgende planeet waar heel het verhaal zich weer opnieuw afspeelt. Boeiend? Nee! Interessant? Nee! Leuk om te volgen? Nee!

Valse hoop

Gelukkig is er naast de puzzelmodus ook nog een challenge-modus waar een duidelijker doel achter zit. Hier draait het namelijk louter om zo hoog mogelijke scores te halen. Door levels met of zonder tijdslimiet te spelen word je uitgedaagd om hoge scores te halen en je eigen scores elke keer weer te verbeteren. Dit is Balloons zoals we het kennen en zoals het hoort. Doordat Puzzle Bobble Universe op de 3DS is uitgebracht heeft het spel natuurlijk ook 3D-effecten, maar helaas is hier niets interessants mee gedaan. Je ziet de achtergrond wat dieper liggen, maar daar blijft het bij. Bij het openen van het spel had ik juist verwacht dat 3D in de gameplay verwerkt zou worden, want hier leent de gameplay zich goed voor. Helaas was dit valse hoop.

Conclusie

Waar Square Enix het lef vandaan haalt om voor Puzzle Bobble Universe de prijs van een volledig 3DS-spel te vragen weet ik niet, maar dat het spel deze prijs totaal niet waard is weet ik wel. In minder dan drie uur ben je klaar met de puzzelmodus en dan kun je alleen nog proberen je eigen scores in de challange-modus te verbeteren. Weinig mensen zullen dit lang volhouden en dat houdt in dat na vier of vijf uur het spel in de kast verdwijnt om hier lang stof te gaan happen. Ik kan niets anders concluderen dat Square Enix te makkelijk met het leuke concept van Balloons is omgegaan en snel een game heeft gemaakt om daar keiharde euro’s mee te verdienen. Elke willekeurige scriptkid dat een beetje kan coderen kan dit namelijk. Ik plak hier dan ook een mooie vier op, want meer verdient dit spel niet.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Balloons

Wat is NOT

  • Veel te weinig content...
  • voor een veel te hoge prijs
  • Slecht gebruik van de 3D-mogelijkheden

4

Meer Puzzle Bobble Universe

  1.   
    lassieman's avatar

    Spele.nl 😉

  2.   
    cookymonster's avatar

    ik heb nog steeds het gevoel dat geen enkele game goed gebruik maakt van de 3ds