In onze review werd reeds duidelijk dat Brink zich weet te onderscheiden van menig concurrent in het genre. Toch zullen twijfelaars onder ons zich nog steeds afvragen wat het nou werkelijk is dat Brink uniek maakt. Niet geheel verrassend mag dat de gameplay zijn, wat belangrijk is voor een objective-based shooter. In deze column nemen we nogmaals een kijkje op onder andere het SMART-systeem en waarom deze vernieuwing meer dan welkom is.
Vier klassen, vier speelstijlen
De kenners onder ons, vooral degenen die de game al onder handen hebben gehad, zullen opgemerkt hebben dat Brink doet denken aan de welbekende Enemy Territory-games. Dit komt logischerwijs niet als een verrassing, want Brink is afkomstig van hetzelfde bedrijf, Splash Damage. Zodoende keert het klassensysteem uit Wolfenstein en Quake Wars terug, wat betekent dat Brink verschillende speelstijlen kent.
Als eerste klasse hebben we de agressief spelende Soldier, die in staat is om explosieven te plaatsen op doelen en kan voorzien in munitie. Vervolgens is de Medic aanwezig, met als doel om de gezondheid te boosten van teamgenoten en deze te genezen. Daarnaast kennen we de Engineer, die wapens kan versterken, turrets plaatst, en doelen repareert. Als laatste resteert de Operative, een klasse die zich kan vermommen om verwarring te zaaien en terminals hackt.
Kies jouw speelstijl
Dat de vier klassen verschillend spelen, is uiterst logisch en niks nieuws onder de zon. Dat twee personen van dezelfde klasse beiden een verschillende speelstijl kunnen hanteren, is echter wel bijzonder. Dit komt als eerste door de zeer grote selectie aan wapens waaruit je kunt kiezen. Zo kan de ene persoon bijvoorbeeld een submachinegeweer en revolver hanteren, terwijl de andere persoon binnen diezelfde klasse een minigun in handen neemt. Het doel van een klasse blijft onveranderd, maar hoe je met die klasse omgaat, bepaal je op deze manier zelf.
Ten tweede krijg je te maken met zowel universele abilities, zoals het kunnen herladen tijdens het sprinten, als klassegebonden abilities, zoals het kunnen uitdelen van bepantsering aan teamgenoten. De punten die benodigd zijn om deze abilities te kopen, verdien je door simpelweg in level te stijgen. Brink biedt de optie om meerdere personages aan te maken, waardoor je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld drie personages aan te maken voor slechts één klasse. Op deze manier kun je voor alle klassen meerdere speelstijlen hanteren en van te voren afspreken hoe je met vrienden aan de slag gaat in het volgende potje.
Speel SMART
Als laatste resteert er nog een zeer belangrijk en uniek gameplay-element: SMART (Smooth Movement Across Random Terrain). Dit systeem stelt de speler in staat om snel over obstakels te springen, gemakkelijk hogerop te komen en vrij te bewegen over de map. Zo kun je bijvoorbeeld op een hoger gelegen balkon klimmen, eenvoudig van platform naar platform springen of onder een obstakel door glijden. In feite is het SMART-systeem gewoon een vorm van parkour, die ervoor zorgt dat je snel kunt manoeuvreren.
Niet alle mappen ondersteunen dit systeem even goed, maar degenen waarin je letterlijk wel uit de voeten kunt, bieden hierdoor een extraatje. Spelers die het SMART-systeem verstandig gebruiken, kunnen werkelijk een voordeel behalen. Met de juiste mapkennis en een snufje parkour kun je tijdig kogels ontwijken en de vijand flanken. Op deze manier biedt Brink een unieke vorm van diepgang, die vooralsnog in geen enkele andere multiplayer-shooter te vinden is.