Super Street Fighter IV 3D

Capcom heeft er een handje van om rustig de tijd te nemen als het gaat om een nieuwe versie van hun veel geprezen Street Fighter-serie. Tussen Street Fighter III en Street Fighter IV zat dan ook maar liefst negen jaar voor ze elkaar hadden opgevolgd in de arcadehallen in 2008. Na een enorm succes op zowel de Playstation 3 als de Xbox 360 was het een tijdje terug dan eigenlijk tijd voor de bekende update-versie met nog meer mogelijkheden en speelbare karakters onder de noemer Super Street Fighter IV.

Op de Nintendo consoles en handhelds is de serie ook niet totaal onbekend. Na een fantastisch debuut op de Super Nintendo werden uiteindelijk ook de handhelds aangedaan met titels als Super Street Fighter 2 Turbo en Street Fighter Alpha 3. Jammer genoeg wist geen van deze genoemde titels de kwaliteit van de consoleversies te waarborgen. Gaat Super Street Fighter IV: 3D Edition eindelijk korte metten maken met de geschiedenis door eindelijk eens met een superstrakke handheld versie op de proppen te komen?

Ontzettend veel te doen!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Super Street Fighter IV: 3D Edition biedt onwezenlijk veel content voor een handheld titel op de 3DS. Zo heb je net als in de consoleversie de beschikking over alle 35 karakters uit het oorspronkelijke Super Street Fighter IV. Deze karakters hebben ook allemaal weer verschillende kostuums, waaronder zelfs enkele downloadable content packs van de consoleversies zijn bijgevoegd. Toch blijft het helaas minder aanpasbaar naar je eigen smaak als in de consoleversies, waar je volledig los kan gaan naar je eigen specefieke wensen.

Het spelprincipe van Street Fighter is nog steeds onveranderd gebleven. Je wordt gedropt in een gevecht tussen twee spelers, waarvan jij er zelf eentje bestuurt. Iedere speler heeft zijn eigen levensmeter en het doel is om zo snel mogelijk de levensmeter van de andere speler tot nul weten te krijgen. Je wint door de tegenstander uit te schakelen of meer leven te hebben als hem of haar als de tijd eindigt. Als je twee rondes wint heb je de match gewonnen. Als beide vechters gelijk staan op het moment dat de timer eindigt verliezen beide spelers. Gebeurt dit twee keer in één match, resulteert het in een Draw. Appeltje, eitje toch?

Button bashen? Forget it!

Een titel uit de Street Fighter-serie staat of valt door zijn besturing. Ditmaal zijn een aantal veranderingen doorgebracht, maar allemaal wel op een erg positieve manier. Je hebt twee verschillende besturingsvormen om uit te kiezen, namelijk Pro en Lite. Pro zorgt voor de controle van lichte en medium aanvallen via de Y,B,X en A knoppen en de zware aanvallen via de schouderknoppen. Het vereist wel enige oefening, maar het blijft toch de snelste en meest natuurlijke manier om snel je combo’s achter elkaar op de vijand af te vuren. Het Lite besturingsschema richt zich meer op het touchscreen van de 3DS. Combo’s en speciale aanvallen zijn via het touchscreen te selecteren met een druk op een knop en is vooral handig om het geheel goed te leren kennen voor de nieuwkomers in de serie. Gelukkig is het spel wel gebalanceerd genoeg om je niet meteen te laten winnen als je met één druk op de knop een Hadoken activeert.

It’s in 3D!

Het spel is inderdaad, zoals de titel waarschijnlijk al doet vermoeden, speelbaar in 3D. Dit is echter niet hetgene wat het meest interessant is aan dit nieuwe deel in de langlopende serie. Super Street Fighter IV: 3D Edition voelt namelijk precies hetzelfde aan als de versies die je thuis op je televisie kunt spelen en dàt is natuurlijk een heel goed ding! Heb jij dus zin om een complete Street Fighter ervaring op te doen in de tram, trein, wc, onderweg of waar dan ook, dan weet je nu waarom je supersnel naar de winkel toe moet snellen.

De toevoeging van het 3D effect zorgt voornamelijk voor twee fikse veranderingen in de gameplay van de serie. Zo heb je allereerst een nieuw perspectief om tegen je karakters aan te kijken, de zogenaamde overshoulder-camera modus. Hierin plaatst de camera zich schuin achter je karakter in plaats van recht voor het gevechtsveld. Helaas werkt dit niet bepaald fijn, aangezien je combo’s en andere wegen om het je vijand lastiger te maken niet goed kunt inschatten en uitvoeren. Het geheel voelt vrij druk aan en je hebt al vrij snel geen idee meer wat je aan het doen bent. Het 3D effect komt in deze modus echter wel het allermooist naar voren, maar door de tegenwerking in gameplay zul je er waarschijnlijk niet vaak van genieten.

De beelden spatten van het scherm af in 3D en elke worp, klap of vuurbal schiet je scherm door. Deze titel heeft opnieuw het kijkdoos-effect waar de 3DS inmiddels lichtelijk om bekend staat. Je hoofdkarakters bevinden zich in een laag op de voorgrond in 3D, terwijl je op de achtergrond een stilstaande omgeving ziet met diepte erin. Dit is het punt waar te merken is dat niet alles haalbaar is met de techniek van het apparaatje, aangezien de geanimeerde achtergronden als we die kennen van de serie in geen velden of wegen te bekennen zijn. Erg jammer, want op deze manier gaan de verschillende omgevingen sneller vervelen en voelen ze levenlozer aan. Hoewel het geheel er erg strak uitziet in 3D, verliest het (hoe mooi het ook is) wel erg snel zijn vernieuwende functie. Op sommige momenten zul je zelfs merken dat je sneller wordt afgeleid in 3D en daardoor toch stiekem de slider overhaalt om op de traditionele manier verder te spelen.

Gelukkig zijn er gameplay-technisch geen wereldverschuivende veranderingen ingebracht in de serie sinds de originele arcade en oudere consoleversies. Kortom, zelfs als je vroeger ook maar een of twee deeltjes hebt meegepikt, zul je merken dat je zo weer opnieuw instapt in de vertrouwde wereld van Street Fighter. Alles voelt heerlijk gebalanceerd, vertouwd en superlekker aan!

Kom in contact met andere spelers!

Naast de enorme berg aan singleplayer content dat het spel rijk is, zul je merken dat de echte kick pas vrij komt op het moment dat je tegen andere mensen zult gaan spelen via het internet. Het spel houdt ontzettend veel statistieken bij, vol met data van elk individueel karakter waar je mee gespeeld hebt. Dit komt vooral leuk tot uiting in de Street Pass functionaliteiten van het spel. Je hebt namelijk de mogelijkheid een vechtersteam op te stellen en die vervolgens in te zetten, terwijl je spel bij je draagt in je broekzak. Als je het spel weer opstart zul je de mensen kunnen zien die je tegen bent gekomen en of je eventueel van ze gewonnen hebt via het Street Pass team. Als beloning hiervoor krijg je weer speciale beeldjes, die je kunt bekijken en delen met andere spelers.

Via het Nintendo Wifi was het online spelen van het spel ook een verademing. Het werkt precies zoals je zou verwachten van een dergelijke titel en Capcom heeft dan ook strak werk afgeleverd. Het voelt allemaal lekker simpel, maar toch doeltreffend aan en je kunt alles vrij makkelijk selecteren en instellen. Je hebt de keuze uit een Quick Match, Friend Match of een potje knokken met je eigen regeltjes. Alles werkt lekker soepel en nog belangrijker, je hebt geen last van lag of andere technische problemen. Als de titels die nog gaan verschijnen voor de 3DS allemaal een soortgelijk online systeem zullen bevatten zal het een enorme positieve boost voor de handheld zijn.

Conclusie

Het is Capcom eindelijk gelukt om een superstrakke port van de consoleversies van de Street Fighter-serie over te zetten naar de handheld in de vorm van Super Street Fighter IV: 3D Edition. Dit alles ook nog eens ook zonder ingrijpende veranderingen door te voeren, ondanks het vele malen minder krachtige systeem van de Nintendo 3DS. Het geheel ziet er fantastisch uit en loopt als een trein! Als er iets duidelijk is geworden is het wel hoe ontzettend veel content Capcom met Super Street Fighter IV: 3D edition op zo’n kleine 3DS cardrigde heeft weten te pompen. Daarnaast is het ook nog eens de allerbeste vechttitel van de afgelopen generatie.

Zowel voor de casual spelers, die voor de fun gezellig een potje met hun vrienden willen spelen onder het genot van prachtige 3D beelden, als voor de veteranen die alle eerdere delen in de serie kapot hebben gespeeld is het een fantastische titel geworden. Kortom, dit een pareltje dat de komende tijd je 3DS niet meer snel zal verlaten! Check dus snel je Hadouken in 3D!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Online mogelijkheden
  • Indrukwekkende 3D beelden
  • Het knokken voelt net zo lekker en soepel aan als op de consoleversies
  • Onwijs veel speelplezier voor zowel beginnende als meer ervaren spelers

Wat is NOT

  • Minder kostuums beschikbaar ten opzichte van de consoleversies
  • De statische achtergronden gaan je erg snel vervelen tijdens het knokken
  • De modus in schouderperspectief zorgt voor een flink verminderd zicht

8.4

  1.   
    Mika0077's avatar

    De 35 characters is toch een goed ding en grafisch toch ook 😡

  2.   
    lassieman's avatar

    ”Mika0077″ schreef, "De 35 characters is toch een goed ding en grafisch toch ook 😡 "

    Dat staat er toch ook…

  3.   
    Update's avatar

    Ik snap ‘m niet?

    anyway, leuk in 3d XD

  4.   
    toqeer's avatar

    ja deze game was wel vet op 3ds 🙂