Gamersnet.nl

Brink Hands On

In mijn vorige preview heb ik Brink nog het meest vergeleken met Team Fortress Classic, vanwege zijn heftige, klasse-gebaseerde multiplayer-gameplay, waarbij je continue op het puntje van je stoel zit. Niet voor niets was ik indertijd lid van een echte clan met Team Fortress Classic en als Medic werd ik dan ook gewaardeerd en gerespecteerd. Tijdens de Bethesda Gamer Days in Salt Lake City mochten we weer aan de slag met Brink en de actie is en blijft meeslepend.

Keuzes keuzes

Voordat je het spel begint, kies je een personage die je vervolgens helemaal kunt aanpassen. Kleding, tatoeages, wapens en maskers zijn naar eigen wens aan te passen en hoe verder je vordert in het spel, hoe meer leuke spulletjes je vrij speelt. Het upgraden van wapens gaat zelfs nog verder, want van de loop tot aan het magazijn is aan te passen. Eenmaal een personage aangemaakt, begin je een map en aan de hand van een cutscene worden je missiedoelen omschreven.

Eenmaal begonnen heb je de keuze tussen Operative, Soldier, Medic en Engineer en elke klasse heeft zijn eigen rol in de missie. Om de gameplay snel en afwisselend te houden is er voor gekozen om de speler de keuze te geven op elk gewenst moment van rol te wisselen. Dit in tegenstelling tot vele andere shooters, waar je per map een klasse kiest en niet meer kunt wijzigen totdat je een fatale dood sterft. Bij Brink is dat wel het geval en dat komt de snelheid, afwisseling en actie ten goede, omdat je als de situatie erom vraagt een beter passende klasse kunt kiezen.

SMART

Brink is een game met een aantal trucjes die we niet gewend zijn uit andere shooters. Ten eerste is daar de SMART-knop, die ervoor zorgt dat je kunt klimmen en klauteren, net als in bijvoorbeeld Mirror’s Edge of Assassin’s Creed. Het is grappig dat veel mensen dit niet gewend zijn in een shooter, want in het begin van de speelsessie waren de meeste van mijn collega’s op één punt te vinden, waar ze elkaar aan het afschieten waren. Dit hoeft echter niet meer, want elke map in Brink heeft een groot aantal alternatieve routes die te bereiken zijn via muurtjes, kiertjes of gaatjes. Druk de SMART-knop in en automatisch zal je een muur opklimmen om daarna direct weer verder te gaan met het afmaken van je tegenstanders.

Duidelijke rollen

Veel van de missiedoelen in Brink hebben te maken met het escorteren van iets of iemand. Denk daarbij aan een rijdende robot die onderweg onderhouden moet worden door een Engineer, of een V.I.P. die onderweg in leven gehouden moet worden door een Medic. Elektronische terminals zijn te hacken door een Operative zodat bijvoorbeeld een Spawn Point dichterbij te brengen is, en ben je geblokkeerd door een stevige muur, dan kan de Soldier die uit de weg blazen. Op deze manier zijn de rollen goed verdeeld en is het voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren.

Voorlopige conclusie

Brink is vooral een heel erg snelle, hectische en verslavende shooter en omdat de ontwikkeling in handen ligt van Splash Damage, de makers van het nog steeds zeer populaire Wolfenstein: Enemy Territory, verwacht ik dat er een grote community zal ontstaan rond Brink. De vraag is wel hoeveel nieuwe spelelementen en mappen in de uiteindelijke game zullen verschijnen, maar mocht dat genoeg zijn, denk ik dat vele mensen een gokje gaan wagen met Brink. De game doet sterk zijn eigen ding en dat is wel weer eens leuk na games als Call of Duty, Battlefield en Medal of Honor.