Gears of War 3 multiplayer beta

Na nogal wat uitstel komt dit najaar de brute Gears of War-trilogie tot een einde. Het extra wachten heeft echter ook een voordeel, want het geeft Epic Games de kans om eens rustig een multiplayer bèta te organiseren. De afgelopen dagen hebben we het zonnige weer genegeerd en zijn we bruut en bloederig los gegaan in de multiplayer.

Een stuk boeiender

De multiplayer van Gears of War is tot dusver een behoorlijk zorgenkindje geweest. Klachten over host-voordeel, een groot feest voor shotguns, gebrek aan balans, problemen met de matchmaking… zeker na Gears of War 2 heeft Epic Games online het nodige goed te maken. De Horde-modus was voor mij voldoende om Gears 2 online interessant te maken, maar met Gears of War 3 wil men ook de competitieve multiplayer weer een stuk boeiender maken. Dedicated servers en soepelere gameplay zijn de sleutelwoorden. Al het uitstel van de game heeft dan ook het grote voordeel dat er nu voldoende tijd is voor een bèta test, om nog voor de launch van de game de nodige tweaks door te voeren.

Tijd dus om de balans op te maken. Letterlijk, want de balans is in een multiplayer toch altijd van doorslaggevend belang. Enkele dagen geleden vreesde ik nog voor een ouderwets shotgun-feest, zeker omdat er nu een nieuwe ‘Sawed-Off’ dubbelloops shotgun is, naast de bekende Gnasher shotgun. Toegegeven, shotguns blijven krachtige wapens als het op close quarters combat aankomt, maar op de wat langere afstand ben je kansloos tegen vaardige spelers met een Lancer of Hammerburst. De ‘Sawed-Off’ heeft een enorme kracht en behoorlijk brede spreiding per schot, maar daar staat weer tegenover dat je na elk schot moet herladen, wat vrij lang duurt. Een snelle duik naar achteren of opzij is een prima verdediging tegen dit wapen.

Een andere nieuwkomer is ironisch genoeg de Retro Lancer, een ouder model Lancer dat tijdens de Pendulum Wars (nog voor de invasie van de Locust) werd gebruikt. De Retro Lancer heeft in plaats van de bekende kettingzaag een bajonet, die ideaal is om vijanden aan te spiesen met een aanloop. Niets is zo lekker als een argeloze vijand ineens aan je bajonet te rijgen, met een bloederige animatie als finale. Daarnaast is de Retro Lancer qua vuurkracht wat sterker dan de gewone Lancer, maar daar staat tegenover dat je minder nauwkeurig kunt schieten en veel terugslag hebt. Een duidelijk stukje balans, dat goed tot zijn recht komt. Het vereist dus simpelweg skills (en kennis van de map) om goed uit de verf te komen en de beruchte shotgun-liefhebbers de les te lezen.

Anders dan gebruikelijk

De multiplayer beta bestaat momenteel uit de spelmodus Team Deathmatch en de mappen Thrashball en Checkout. De eerste map bestaat uit een redelijk vervallen football stadion, inclusief een neergestorte Raven-helikopter. Checkout is een verdieping van een indoor winkelcentrum, dat uiteraard ook al flink in verval is geraakt. En natuurlijk hebben beide mappen de nodige muurtjes en andere objecten om achter te schuilen en op typische Gears-wijze soepel van cover naar cover te bewegen.

Team Deathmatch is wel iets anders opgezet dan gebruikelijk, want het draait eens niet om het behalen van een bepaalde score. In plaats daarvan heeft elk team 15 respawns tot zijn beschikking en zodra alle respawns op zijn kan de klus geklaard worden door alle teamleden te doden. Het team dat nog minstens één iemand in leven heeft wint de ronde en wie twee rondes gewonnen heeft, wint de wedstrijd. In de praktijk levert dit rondes op van circa 3 tot 5 minuten en het kan behoorlijk spannend worden als beide teams door hun respawns heen zijn en er nog maar een paar spelers in leven zijn. Zeker de ‘sudden death’ met nog maar één speler van elk team is heerlijk intens. Je bent echter wel nog meer dan anders afhankelijk van je teamgenoten, want medespelers die constant direct op een zekere dood afrennen, kosten je team meteen dure respawns.

Epic heeft nog wat andere tweaks doorgevoerd, die de online ervaring leuker moeten maken. Zo kan je nu vanuit cover iemand aan de andere kant een trap geven, en diegene voor een paar cruciale seconden versuft laten staan, en ook het wall bouncen is soepeler gemaakt. Daarnaast krijg je door de LB-knop in te drukken een tactisch overzicht van je omgeving, zodat je kunt zien waar je teamgenoten zijn en waar bepaalde wapen pick-ups zich bevinden. De multiplayer is echter nog wel gewoon een Gears of War-aangelegenheid en dat ligt je of niet. De gameplay voelt wat log, sommige speciale pick-up wapens in de map (zoals de Mortar en de Mulcher) kunnen wat extreem aanvoelen en met veel spelers in een kleine ruimte lijkt het soms meer geluk dan wijsheid dat je een vuurgevecht winnend afsluit. Is er tussen Call of Duty en Battlefield sprake van appels en peren, dan zijn de bananen voor Gears of War.

Het idee is leuk

Tot dusver is alles vrij positief gebleven, maar er zijn ook wel wat puntjes van kritiek. Checkout is een lekkere hectische map, maar Thrashball heeft zo zijn gebreken. In die map zijn maar 2 spawn-plekken, beiden een kamer met maar één uitgang richting het veld, dus met een beetje pech kan je al direct na je respawn meteen onder vuur komen te liggen. Daarnaast is deze map dynamisch gemaakt met een loshangend scorebord, midden boven het veld. Na enige tijd komt deze aan een dunne kabel te hangen, die simpel kapot te schieten is. Het idee is leuk: iedereen eronder zou meteen vermorzeld kunnen worden als ze net proberen om een pick-up wapen op die plek in het veld te pakken. In de praktijk loopt er echter nooit meer iemand op dat moment onder het scorebord en er is altijd wel iemand die zo snel mogelijk het scorebord naar beneden schiet, zonder dat er iets mee gebeurt.

Aan het begin van mijn beta-periode was nog even een stukje van de VIP-beta speelbaar, waarbij de mappen Trenches en Old Town beschikbaar waren. Hoewel ik deze mappen maar een paar potjes heb kunnen spelen, waren ze wat mij betreft veel interessanter dan Checkout en vooral Thrashball. Trenches biedt een map met zanderige loopgraven, waarbij na enige tijd een misthoorn klinkt en een korte zandstorm voor onverwachte situaties kan zorgen. Old Town is een dorpje met allemaal smalle paden en loslopende kippen. Hoewel dit toch weer een echte map voor fans van shotguns lijkt te worden, was de actie tijdens die potjes behoorlijk divers en vermakelijk. En misschien wel het fijnste nieuws na alle potjes: de matchmaking was bijzonder vlot, zelfs met het beperkte aantal beschikbare spelers tijdens de beta.

Voorlopige conclusie

Een grote groep fans van Gears of War speelt de game puur voor de singleplayer, hun persoonlijke strijd tegen de Locust. De multiplayer blijft een verhaal apart en is nog steeds een duidelijke ‘hate it or love it’, maar na een mindere poging in Gears 2 lijkt Gears of War 3 weer op de goede weg te zijn. De krachtige shotguns zijn zeker niet zomaar de sterkste in elke situatie en het voelt dan ook goed als je merkt dat ervaring en vaardigheden beloond worden.

De mappen Checkout en Thrashball zijn misschien niet de meest boeiende, maar de nieuwe opzet van Team Deathmatch maakte sowieso weer wat goed. In de loop van deze beta zal er nog meer content beschikbaar komen, dus dat biedt een goede kans om wat meer diversiteit te beleven met nieuwe mappen en spelmodi als King of the Hill en het nieuwe Capture the Leader. Het ziet er in elk geval goed uit en wat belangrijk is: oefening baart kunst en vooral veel vermaak. En dan heb ik nog niet eens mijn favorieten Horde en de nieuwe Beast Mode kunnen spelen. Dat belooft nog wat…

  1.   
    RinusReetRidder's avatar

    Klinkt goed!! Ben jaloers op je, ik zou ook zo graag de beta al willen spelen.

    Horde was in Gears 2 inderdaad heel vet en die beast mode lijkt me ook super. 8)

  2.   
    Carmen07's avatar

    Horde was ook de enige modus van Gears of War 2 die normaal speelbaar was haha 😆 Maar dit klinkt zeker goed, mooie preview. 🙂

    Zou wel leuk zijn als naast de single player ook online weer genoeg fun te beleven is.

  3.   
    Fabianb's avatar

    Over 2 daagjes kan ik ook meedoen met de beta 🙂 *was het al bijna weer vergeten*

  4.   
    Gajes859's avatar

    Helaas niet voor de PS3 🙁
    Maar om voor 1 spel nou een Xbox te kopen…

  5.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    ”Gajes859″ schreef, "Helaas niet voor de PS3 🙁
    Maar om voor 1 spel nou een Xbox te kopen…"

    Er zijn zat andere Xbox exclusives die leuk zijn, denk aan Halo! 🙂

  6.   
    bartuh_alem's avatar

    GamerGames™ schreef, "

    ”Gajes859″ schreef, "Helaas niet voor de PS3 🙁
    Maar om voor 1 spel nou een Xbox te kopen…"

    1 Spel? Denk aan Forza,Halo,GOW, Fable en nog een paar. Vergeet ook niet de fijne controller (Daar is bijna iedere gamer het over eens)
    En die goede online service! :)"

    jammer voor je dat de ps3 er dit jaar al 25 heeft,
    de controller van ps3 werkt naar behoren en ik klaag daar zeker niet over!

  7.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    bartuh_alem schreef, "
    jammer voor je dat de ps3 er dit jaar al 25 heeft,
    de controller van ps3 werkt naar behoren en ik klaag daar zeker niet over!"

    De controller van de Xbox vind ik anders veel beter. 😉

  8.   
    Fabianb's avatar

    Plaats je fan-boy reacties even ergens anders a.u.b..

  9.   
    bartuh_alem's avatar

    GamerGames™ schreef, "

    ”bartuh_alem” schreef, "[quote=”GamerGames™”].."

    jammer voor je dat de ps3 er dit jaar al 25 heeft,
    de controller van ps3 werkt naar behoren en ik klaag daar zeker niet over!"

    Hoezo jammer voor mij? Ik heb hiervoor juist de Xbox 360 én de PS3 gekocht. ;)[/quote]

    dan is het goed!

  10.   
    SN0WIE's avatar

    Kan niet wachten tot morgen! Weet iemand of hij direct vanaf 12uur van start gaat? Dan blijf ik even wakker:)

  11.   
    ChrissieOne's avatar

    Ik gok dat ze 0:00 PST aanhouden, dat betekend dat ie hier 8 uur ’s ochtends oid begint…
    Btw, je kon de beta al vanaf 15 april spelen, als je een code ergens gewonnen had 🙂 (niet bulletstorm)

  12.   
    RivetingFish's avatar

    dat word morgen de hele dag de gears of war 3 beta ik heb er egt zin in 🙂

  13.   
    DutchFreeze's avatar

    Wat is er met morgen?
    Kan dan iedereen spelen of moet je dan alsnog een code hebben ofzo?

  14.   
    Nn3m3s1sS's avatar

    Ik ben eigenlijk een beetje uitgekeken op GoW maar wel veel lol gehad met Horde

  15.   
    ChielB's avatar

    DutchFreeze schreef, "Wat is er met morgen?
    Kan dan iedereen spelen of moet je dan alsnog een code hebben ofzo?"

    Een code is sowieso nodig, maar vanaf vandaag is de beta beschikbaar voor iedereen die de game als pre-order besteld heeft. Een grote groep mensen erbij dus. 🙂

  16.   
    jantje34's avatar

    Klopt, de singleplayer van GoW is het enige dat een beetje leuk is. En alleen daarvoor ga je niet dat spel kopen.

    GoW online gaat alleen over zo snel mogelijk rennen naar de Power Weapons (PW). Er zit weinig skill in het hele spel aangezien tactieken allemaal ongeveer hetzelfde zijn, en aimen niet moeilijk is. Natuurlijk zijn er kindjes die grote explosies en de executions leuk vinden en daarom het spel spelen maar verder is het spel niks.

    GoW1 was nog nieuw vergeleken andere spellen. Bij GoW2 werd er al weinig vernieuwd. Ik heb wat filmpjes op youtube bekeken van GoW3 en het ziet er voor mij totaal hetzelfde uit als GoW1. Geen vernieuwingen en nog steeds alleen maar PW en executions.

    Voor de GoW fans die het niet met me eens zijn. Probeer te verklaren waarom er bij de 2 game toernooien waar ik bij was; Waarom er bij beide finales geen toeschouwers keken, terwijl bij andere spellen (halo3, cod, fifa) wel veel toeschouwers waren. Bij halo3 was er zelfs te weinig plaats voor de toeschouwers. Dus verklaar: waarom bij het NL kampioenschap GoW er maar heel weinig spelers waren en waarom er bij de finale geen toeschouwers waren.

    Conclusie: GoW is verleden tijd

  17.   
    FishHookz's avatar

    Heb zo genoten van die Beta he 🙄