Child of Eden

Child of Eden; voor het eerst aangekondigd op de E3 van vorig jaar als een spiritueel vervolg op de cultklassieker Rez (2002) en de nieuwste game uit het geestesbrein van Tetsuya Mizuguchi. Deze man heeft met name faam behaald met het maken van bijzondere games waarbij het draait om het ervaren van muziek, zo ook Child of Eden. Zullen we muziek nog meer gaan ervaren met deze game?

Psychedelische trip

Child of Eden schetst een toekomstbeeld, waarin je als speler eigenlijk in het internet bevindt. Eden, zoals het hier heet, wordt een steeds complexer netwerk en Lumi, een jonge vrouw, een metafoor voor de onschuld en het goede, wordt plotseling aangevallen door allerlei virussen. Aan jou de taak om deze te purifiëren en hierdoor zowel Eden als Lumi te redden. Het verhaal wordt met name op visuele basis uitgelegd, dus in hoeverre dit wordt duidelijk gemaakt in het spel is nog niet zeker. Wel kunnen we met zekerheid vaststellen dat maker Mizuguchi een spel weet te bieden dat net zo bijzonder is als het eromheen hangende verhaal doet vermoeden.

In de basis is Child of Eden een on-rails shooter, waar muziek het belangrijkste deel van uitmaakt. In een level beweegt de camera en dient de speler allerlei gekleurde vijanden van zich af te slaan. De felle kleuren en abstracte vormen vliegen om de oren, waardoor een psychedelische omgeving wordt gecreëerd. Het doel van Child of Eden is je te laten onderdompelen in de muziek en probeert dit te doen door cross sensational feeling te bieden. Je hoort de muziek, je ziet de bijzondere beelden op het scherm… maar je beweegt ook je lichaam.

Eén met de muziek

Child of Eden zal op zowel de PlayStation 3 als op de Xbox 360 worden uitgebracht, waar laatstgenoemde naast de controller-optie ook ondersteund wordt door Kinect. Het is dus mogelijk om met je handen het hele spel te bedienen en dit weet een geweldige ervaring te leveren. Met de rechterhand beweeg je de cursor en is het mogelijk op vijandelijke objecten te locken. Als je van deze hand een vuist maakt en deze naar voren stoot, schiet je op je tegenstanders. Met de linkerhand is het mogelijk om op een soort mitrailleurachtige wijze je vijanden om zeep te helpen, maar deze aanval is alleen wel een stuk minder krachtig. Toch zul je deze aanval zeker moeten gebruiken om paarse tegenstanders uit te schakelen, want deze zijn alleen met je linkerhand dood te krijgen. Tot slot is het nog mogelijk om, als je echt in de problemen komt, een allesvernietigende bom te activeren door beide handen omhoog te gooien.

Child of Eden is een game die gebaseerd is op het behalen van highscores, maar de manier waarop deze worden toegekend, is zeer bijzonder. Het is namelijk de bedoeling om op de maat van de muziek te schieten en bovendien wordt je eigen ritme door het spel opgepikt en beoordeeld. Het is mogelijk om heel snel op de maat te schieten, maar je kunt ook in een langzamer tempo spelen.

Naast je lichaam te bewegen, kun je de muziek ook letterlijk voelen, want in Child of Eden kun je de Xbox 360-controller in je achterzak doen, waardoor deze meetrilt met jouw acties. Wanneer je een tegenstander neerschiet ontstaat niet alleen geluid, maar kun je dit ook voelen. Leuk is ook de optie om vier controllers aan te sluiten en deze op verscheidene plaatsen op je lichaam te bevestigen om nog meer te kunnen voelen.

Scepticisme?

Het spelen van Child of Eden geeft echt een heel bijzonder en uniek gevoel door zo bezig te zijn met muziek, maar hoe het spel uiteindelijk zal uitpakken, is nog even afwachten. Child of Eden zal vijf levels bevatten en wellicht is dat een beetje karig. Bovendien is het nog maar de vraag of het spel met de controller net zo leuk zal zijn als met Kinect, waardoor PlayStation 3-bezitters het misschien met een mindere versie zullen moeten doen.

Toch zal de muziek iedereen wel aanspreken. Zelfs mensen met bijzondere muzikale voorkeuren kunnen van Child of Eden genieten, daar het geluid zo goed geïmplementeerd is in het spel. Uiteindelijk is het bovendien de totaalervaring die telt. Leuk weetje is dat de muziek van Child of Eden gemaakt is door Genki Rockets, de band van Mizuguchi zelf. De zangeres van deze groep neemt daarnaast ook nog eens de rol van Lumi aan.

Voorlopige conclusie

Child of Eden biedt een unieke en ongeëvenaarde ervaring, die de muziek meer laat voelen dan in welke game dan ook. Bovendien laat ook het stijlvolle design en de bijzondere manier waarop het spel met behulp van Kinect te spelen is, diepe indruk achter. Het is nog wel de vraag hoe lang het spel leuk en bijzonder blijft, maar dat Child of Eden een nieuwe culthit gaat worden, is wel zeker.

  1.   
    Extremegamer's avatar

    mooie previeuw, wel mysterieuze screenshots hoor 😮

  2.   
    Kilerden's avatar

    Ik heb echt zin in deze game, lekker weer is ’n keer iets anders!

    je de Xbox 360-controller in je achterzak doen

    Alleen ik denk dat ik dit maar niet ga doen 😛

  3.   
    cookymonster's avatar

    het ziet er uit als een game die je moet spelen als je stomdronken bent

  4.   
    lanccce's avatar

    cookymonster schreef, "het ziet er uit als een game die je moet spelen als je stomdronken bent"

    of stoned