Dissidia 012 [duodecim]: Final Fantasy

Allememaggies, komt de Final Fantasy serie dan nooit tot een einde? Nee, natuurlijk niet, Final Fantasy is here to stay! En zo blijkt dat maar weer met PSP-game Dissidia 012 [duodecim]: Final Fantasy. Honderden treinritjes wisten we onszelf heerlijk te vermaken met de eerste Dissidia, waarin we epische gevechten speelden tussen Cloud en Leon. Dé natte droom van een Final Fantasy fanboy. We weten dat Dissidia wereldwijd met open armen werd ontvangen, maar geldt dit ook voor deze opvolger?

If it ain’t broke, don’t fix it

Dissidia 012 lijkt op het eerste gezicht niet bepaald vernieuwend. Je bevind je nog steeds op een bordspel waarin je vreemd uitziende klonen genaamd Manakins moet verslaan en zullen sommige arena’s je zonder twijfel bekend voorkomen. Als je deze game echter de tijd gunt, zul je zien dat Final Fantasy 012 waanzinnig goed voortborduurt op de vette gameplay van het eerste deel.

Hoewel de game wat eenvoudig begint, bevind je jezelf al snel in een groot gevecht, waarin alleen button smashen niet voldoende is. Het vechtsysteem gaat namelijk dieper dan de meeste vechtspellen. Zo is het de bedoeling om met jouw personage Bravery Points te stelen van je vijand met behulp van Bravery Attacks. Wanneer de Bravery Points van de tegenstander de nul bereikt komt hij terecht in de Break modus. Hierdoor kan de vijand tijdelijk geen Bravery en HP Attacks uitvoeren. De HP Attacks zorgen voor de schade bij de tegenstander. Hoe meer Bravery Points je verzamelt, hoe krachtiger je HP Attacks. Ook is het mogelijk om 012 Assists op te roepen. Hierin laat je een ander personage of Summon met je meevechten die ook voor een goed portie Bravery en HP Points zorgt. Ook krijgen we weer te maken met de bekende EX Mode, die jouw personage de meest brute aanvallen laat uitvoeren en hoewel de camera je af en toe in de steek laat, verlopen de gevechten lekker soepeltjes en worden ze ook telkens een stukje pittiger.

Actie met een klein scheutje RPG

Hoewel dit een typische vechtgame blijft, zul je hier ook een aantal RPG-elementen terug vinden. Je bent namelijk continue bezig met het levelen, het upgraden van jouw held en het vrijspelen van nieuwe voorwerpen. Ook brengt Dissidia 012 een aantal nieuwe game-modi met zich mee. Zo kun je behalve de verhaalmodus ook de battlemodus, de labyrinthmodus en de time-attackmodus uitproberen. Om het RPG gevoel nog wat te versterken kun je ook in een worldmap lopen die wat weg heeft van de world maps van wat oudere Final Fantasy spellen zoals FF VII, FFV III en FF IX. Hierin kun je nieuwe voorwerpen verzamelen, met nog meer Manakins vechten en via poorten weer op een spelbord terecht komen. Het idee is leuk verzonnen, maar het maakt het spel er niet veel dieper door. Ook is er de optie om tegen je vrienden te strijden via ad-hoc. Helaas heb ik dit niet uit kunnen proberen omdat ik geen maten heb die in het bezit zijn van deze game. Een online modus zou dus een leuke toevoeging kunnen zijn als er een derde deel komt.

Ook zullen we aan de slag mogen gaan met een aantal bekende en minder bekende Final Fantasy personages. Zo zul je kunnen spelen met Lightning, die te zien was in Final Fantasy XIII, met Tifa van Final Fantasy VII en met Vaan van Final Fantasy XII. Verder zijn ook Kain van Final Fantasy IV, Yuna van Final Fantasy X en een aantal andere, geheime personages vrij te spelen.

Lang, lang geleden…

Het verhaal is een prequel van het originele Dissidia, dus de nieuwkomers hoeven niet bang te zijn dat ze hier iets van gemist hebben. Chaos en Cosmos hebben een aantal helden opgeroepen om voor hen te strijden. De strijders van Cosmos (het goede team) moeten de strijders van Chaos (het kwade team) verslaan om zo te voorkomen dat Chaos de wereld zal overheersen. Het is een verhaal dat we al vaak gehoord hebben in een JRPG, maar zo gaat dat vaak met vechtspellen en is dit dan ook niet zo storend. Wel is het leuk om bekende stemmen te horen, zoals Steve Burton die opnieuw de stem van Cloud Strife inspreekt. Bovendien hebben personages van de eerste Final Fantasy games die voorheen nog geen stem hadden er nu wel één. Na het uitspelen van de verhaalmodus heb je zelfs de mogelijkheid om met de verhaalmodus van de originele Dissidia te beginnen. Hoe Square Enix deze twee spellen op een UMD schijfje wist te proppen is voor ons een groot raadsel, maar zonder twijfel een zeer geslaagde toevoeging.

Conclusie

Dissidia 012 [duodecim]: Final Fantasy is een ontzettend leuke game en werkt ontzettend verslavend. Het voelt gewoon super vet om met jouw favoriete personages epische gevechten te houden. Hoewel de game op het eerste gezicht niet veel lijkt te bieden worden er toch stukje bij beetje upgrades losgelaten, waardoor het leuk blijft om te spelen. Gamers die opzoek zijn naar een vechtspel en niet vies zijn van de anime setting, hoeven niet meer verder te zoeken, maar mensen die meer zin hebben in een RPG kunnen misschien toch beter wachten op een volgende Final Fantasy titel, die er ongetwijfeld zal komen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Het trouwe recept
  • Verbeterd vechtsysteem
  • Ontzettend veel mogelijkheden
  • Twee spellen voor de prijs van één!

Wat is NOT

  • Matig verhaal
  • Camera werkt niet altijd even lekker
  • Geen online modus

8.8

  1.   
    Ika Q's avatar

    Goede review, ik denk dat ik deze game wel is ga halen. Ik hou wel van een potje beat em up met mijn favoriete FF characters.

  2.   
    lassieman's avatar

    Ik dacht eerst dat er een fout in de titel zat, maar zo heet het spel gewoon. OT: niet echt een spel voor mij

  3.   
    DGonlag2's avatar

    Ika Q schreef, "Goede review, ik denk dat ik deze game wel is ga halen. Ik hou wel van een potje beat em up met mijn favoriete FF characters."

    Zeker doen. Het is een geweldig spel met leuke nieuwe features. Zelfs het verhaal van het orginele spel zit erin. (weliswaar in een nieuw jasje).

    Heb erg genoten (en nog steeds) van dit spel. Zeker een aanrader voor iedereen met een psp. Zelfs als je niet van FF houd is het nog leuk. Gewoon een goede fighter.