F.E.A.R. 3 Hands-On

Onlangs heb ik bij Warner Bros. een angstaanjagende dag gehad, want ik heb een presentatie mogen bijwonen van het aankomende F.E.A.R. 3 en ik heb de multiplayer onder handen gehad. Zoals bekend wordt dit nieuwe deel ontwikkeld door Day 1 Studios, verantwoordelijk voor de console-varianten van F.E.A.R., waardoor ik met een enigszins sceptische blik de game benaderde. Toch ben ik aangenaam verrast door de beelden die mij zijn getoond, want de nodige details en de sfeer zijn volop aanwezig. Sceptisch blijf ik echter wel, want het is en blijft de vraag of het bedrijf een waardige F.E.A.R.-titel kan creëren.

De terugkeer

F.E.A.R. 3 speelt zich ongeveer een negental maanden af na de gebeurtenissen van de voorgaande delen. Pointman, de leider van het F.E.A.R.-team uit de originele game, zet zijn missie voort om Alma te traceren. De lieftallige dame is zoals bekend hoogzwanger en ze bevindt zich nog steeds in het verwoeste Fairport. De toestand waarin de stad verkeert, verslechtert met de minuut, want de psychische krachten van Alma groeien constant. Dit heeft een enorme invloed op de inwoners van Fairport en de enge gebeurtenissen die zich voordoen. Om het plaatje compleet te maken, tracht Armacham nog steeds alle bewijzen van de gebeurtenissen te vernietigen.

Weerzinwekkende weeën

De presentatie die ik voorgeschoteld kreeg, liet het coöperatieve aspect van de game zien. Het betrof een level in het zojuist genoemde Fairport en de invloed van Alma was werkelijk overal te bekennen. De schattige jonkvrouw staat in F.E.A.R. 3 op het punt te bevallen en haar weeën zorgen voor de komst van bizarre wezens in Fairport. Waar je het ene moment rustig een warenhuis doorkruist, dendert het volgende moment een schreeuw van Alma door de stad heen naar aanleiding van een wee.

De aanwezigheid van Alma zorgt daarentegen niet alleen voor vreemde monsters, maar ook voor allerminst vriendelijke inwoners. Het getoonde level speelde zich met name af in een warenhuis, waardoor deze opgewonden inwoners werkelijk van alle kanten kwamen. Hier komt tevens het coöperatieve aspect naar voren treden, want de demo werd gespeeld met zowel Pointman als Paxton. De broers konden op diverse wijzen samenwerken om de vijanden te lijf te gaan. Pointman hanteert de nodige vuurwapens en de mogelijkheid om de tijd te vertragen, terwijl Paxton de lichamen van inwoners kan overnemen of op brute wijze vijanden afmaken.

Day 1 Studios wist te benadrukken dat de levels zodanig zijn ingedeeld, dat beide spelers hun eigen weg zouden kunnen gaan in het gegeven level. De tweede speler hoeft dus niet simpelweg als een kip zonder kop achter de eerste speler aan te lopen. Toch kwam dit aspect in de presentatie juist op een negatieve wijze naar voren treden. De tweede speler, in dit geval Paxton, kon erg weinig ondernemen en was veelal gebonden aan de acties van Pointman. We zullen dus moeten afwachten of de volledige game toch een goede coöperatieve ervaring kan afleveren.

Sfeer en details

Wat betreft de sfeer lijkt F.E.A.R. 3 enorm veel op zijn voorgangers; omgevingen zijn gedetailleerd, op de muren zijn bloederige teksten te vinden en zelfs tijdens de presentatie doken enkele schrikmomenten op. De doorgewinterde fan weet wellicht enkele cliché aspecten te vinden, maar vooralsnog ben ik positief verrast door Day 1 Studios. Ik mag ook zeker hopen dat er een sterkere nadruk komt op psychologische horror en dat Alma daadwerkelijk angstaanjagend is. Een zekere scène in het pakhuis met een vijftigtal televisies zorgde in elk geval voor een heerlijk spannend moment, mede dankzij de A.I. die nog wel eens ijzersterk zou kunnen worden. Enkele designkeuzes bevallen me echter nog niet, waaronder de omwenteling naar zelfherstellende gezondheid.

Multiplayer-extravaganza

Waar F.E.A.R. 2: Project Origin een multiplayer bevatte met diverse bekende en originele modi, zal F.E.A.R. 3 ook coöperatieve multiplayer-modi kennen. Ik mocht onder andere aan de slag met een typerende overlevingsmodus, waarbij we keer op keer een ronde vijanden moesten verslaan. Tussen de rondes door is het doel om kisten met wapens te verzamelen, om ervoor te zorgen dat het team van vier man niet zonder munitie komt te zitten. Je zult in deze modus te maken krijgen met robots, Alma en behoorlijk pittige soldaten. Er kwam zelfs een moment dat ik vliegensvlug werd neergeschoten door een soldaat, die vervolgens een koprol maakte door het raam om mijn schoten te ontwijken!

Een andere modus waarmee ik aan de slag kon, was “Fucking Run”, waarbij je, wederom met vier spelers, moet rennen van een “muur des doods” die langzaam maar zeker op de spelers af komt zetten. Je dient van schuilkamer naar schuilkamer te rennen, terwijl je ondertussen tientallen soldaten moet afknallen. Als laatste kwam ik terecht in een competitieve modus waarbij ik als een geest soldaten kon overnemen, om vervolgens punten te scoren. De speler met het grootste aantal punten wint logischerwijs, maar mocht je het loodje leggen, dan kan een andere speler jouw punten bemachtigen. De modi hebben dus een aardige potentie in huis.

Voorlopige conclusie

Vooralsnog ben ik positief verrast door F.E.A.R. 3, want Day 1 Studios heeft tijdens de gegeven presentatie laten zien dat men wel terdege in staat is om de sfeer na te bootsen van voorgaande delen. De invloed van Alma is duidelijk te merken in de wereld en dat zorgt hopelijk voor fantastische horror-elementen. Of het coöperatieve gedeelte van de game goed zal uitpakken, is helaas nog niet duidelijk. De multiplayer barst in elk geval van de potentie en dat betekent goed nieuws voor de vele liefhebbers van de serie.

  1.   
    melvintje's avatar

    Nu nog maar wachten op de uiteindelijke versie en we zien wel of het spel zijn geld waard is, maar als ik het nu al zo lees is dat echter wel zo

  2.   
    xZer0tolEranCe's avatar

    Lijkt me echt vet horror is echt geweldig

  3.   
    Turk–Life's avatar

    Ik vond de ghrapics best slecht.