SBK 11: Superbike World Championship

De echte motorfanatici kennen het Superbike World Championship waarschijnlijk wel; ik dus niet. Voordat ik met SBK 11 aan de slag ging, had ik zelfs nog nooit van het toernooi gehoord. Het kampioenschap blijkt te draaien om een aantal rondes die worden gereden op bepaalde racefaciliteiten. Elke ronde kent twee races en de uitkomst van deze worden gecombineerd en bepalen dan de winnaar. Zowel de coureurs, alsmede de ontwikkelaars van de motoren, kunnen hierbij in de prijzen vallen. Voor de races worden omgebouwde motoren gebruikt, in tegenstelling tot de meer bekende MotoGP.

Moeilijk, moeilijker, moeilijkst

In SBK 11 is het mogelijk om in drie speelstanden te spelen, van beginner tot gevorderde, waarbij met name de juiste besturing van de motor verandert. Als leek waagde ik me eerst aan de makkelijkste optie en startte een race. Ik zag het TT Circuit in Assen als mogelijke baan en koos die dan ook zonder verder na te denken. Eenmaal aan het rijden bleken de wielen van mijn motor meer contact te hebben met het grind naast de baan dan met het asfalt en ik zag dan ook regelmatig mijn mannetje tegen de grond klappen. In SBK is het de bedoeling de bochten wel erg ruim te nemen en dat ik dat niet gewend was bleek wel uit mijn resultaten.

Na nog een race ging het al iets beter en na nogmaals de race te hebben herstart, wist ik de bochten het merendeel van de tijd te overleven. Als je eenmaal bezig bent blijkt het spel niet zo heel ingewikkeld. Dacht ik, want toen ik later echter de moeilijkste stand eens uitprobeerde vloog ik vrijwel constant van de motor af en belandde mijn personage vrijwel constant op de grond. Er is dus veel kunde nodig om het spel meester te worden: op het juiste moment het gaspedaal loslaten; remmen; bochten nemen; het gewicht van je lichaam naar voren of naar achteren te verplaatsen; het is allemaal nodig om juist op de baan te blijven.

Hoe moeilijk het voor mij als nieuwkomer ook was, toch bekroop me heel sterk het gevoel dat er nog iets ontbrak aan het spel. Er mist snelheid. Echt heel hard ga je zelfs in de rechte stukken niet en de extreem grote bochten die je dient te nemen, waarbij je ook nog eens aan gas dient te minderen, lijken door de lage snelheid nog eens twee keer zo groot. Hierdoor lijkt het geheel voor de niet-liefhebbers al snel wat saai te gaan worden en dat kan niet de bedoeling zijn.

Kaal

In de preview-versie die ik onder handen mocht nemen, viel nog iets op: grafisch stelt de titel erg weinig voor. Alle kleuren zijn flets, de hoofden van de coureurs zijn lelijk en de omgeving is erg kaal. Er is namelijk geen reliëf te bekennen en ook dingen als bomen komen zeer sporadisch voor. Wanneer je dan toch een boom tegenkomt, staat deze ver van de baan af en zul je dus alsnog het overgrote deel van de tijd naar uitgestrekte vlaktes moeten kijken. Waarschijnlijk lijken de banen heel erg op de circuits in het echt en kan daar dus weinig aan worden aangepast, maar dan nog zal ontwikkelaar Milestone iets meer tijd moeten steken in het uiterlijk van het spel.

Voorlopige conclusie

SBK 11: Superbike World Championship probeert zich te profileren als een game die de motorsport voor beginners toegankelijk maakt, maar ook gevorderden weet te bedienen. Door de lage snelheid en het kale uiterlijk heeft de game mij nog niet weten te overtuigen, maar de titel lijkt dan ook enkel geschikt voor kenners en echte fans van het motorkampioenschap.

  1.   
    Fox's avatar

    De omgeving van de meeste motor races zijn ook een beetje kaal… En zo ver ik weet is er maar 1 race met echte groten hoogte verschillen.

  2.   
    WesterW's avatar

    Fox schreef, "De omgeving van de meeste motor races zijn ook een beetje kaal… En zo ver ik weet is er maar 1 race met echte groten hoogte verschillen."

    Vanzelfsprekend wellicht, en ook aanwezig in de preview, maar het is toch jammer dat elke baan een grote lege vlakte is.

  3.   
    Fabianb's avatar

    Bespeur ik in de screens enig bumberkleef gedrag?

  4.   
    Fox's avatar

    Fabianb schreef, "Bespeur ik in de screens enig bumberkleef gedrag? "

    Slip nog wat toch :P?

  5.   
    fonsie2's avatar

    kheb ze allemaal gespeelt op pc ook 2001 ja:P ik ben motorsport fan maar deze trekt me egt niet maar sinds 2008 zetten ze al de heletijd hetzelfde stukje neer het enigste wat veranderd is zijn de motoren meer niet geen verbetering in omgeving grapichs (srry ben slecht in nl) 👿

  6.   
    NiSh's avatar

    Fox schreef, "

    ”Fabianb” schreef, "Bespeur ik in de screens enig bumberkleef gedrag? "

    Slip nog wat toch :P?"

    Slipstream, ja :).