Anno 2070

Onlangs mochten wij een exclusief kijkje gaan nemen bij de nieuwe Anno en hoewel het bekend was dat het om een nieuwe Anno zou draaien, hadden wij nog geen idee van het jaartal dat eraan vast zou zitten. Nu was Anno 1404 mijn Game of the Year van 2009 en een eventuele Anno in een futuristische setting zag ik helemaal niet zitten. Toen de presentatie echter drie minuten bezig was, was mijn mening compleet veranderd en sindsdien heb ik extreem veel zin in Anno 2070.

Het jaar 2070

Voor ontwikkelaars is het maken van een game, die zich afspeelt in de toekomst, een leuke taak. Alles is te interpreteren zoals zij willen en als iets niet klopt, verzin je het er gewoon bij. En hier ligt precies het gevaar voor een titel als Anno. Een management-game die het zo moet hebben van het plezieren van je inwoners en het strategisch bouwen van een samenleving, kan nogal over de top voelen in de toekomst. Niets is echter minder waar en ontwikkelaars Related Designs en Blue Byte hebben er juist voor gekozen om de toekomst zo realistisch mogelijk weer te geven, met machines, gebouwen en apparaten waar nu al over gesproken wordt in het echte leven. Daarnaast is het vooral een belangrijke tegenstelling die mij enthousiast heeft gemaakt over Anno 2070.

Linkse hippies

De keuze is voor de speler namelijk een belangrijke. Kies ik voor de Tycoon-factie, een massa-producerend en milieuvervuilend volkje, of ga ik aan de slag met de Eco’s, de linkse hippies van de game, die zich natuurlijk altijd inzetten voor de natuur, de dieren, windmolens en zelfs ozonreparatie-machines. Deze tegenstelling is erg groot, wat natuurlijk gevolgen heeft voor je complete speelstijl in Anno 2070. Hoewel de ontwikkelaars ons duidelijk hebben gemaakt dat er geen ‘goed’ of ‘slecht’ is, kreeg ik toch behoorlijk het gevoel dat de Eco’s het beter voor elkaar hadden dan de Tycoons.

Zo was het Tycoon-eiland dat wij te zien kregen nogal grauw. Grote pijpen met zwarte rook zorgen voor de dagelijkse productie, varkens worden massaal gefokt en via een lopende band verwerkt tot vlees en ook het water was aan de groenige kant. Het eiland van de Eco’s was daarentegen zeer groen. De koeien krijgen de ruimte, de windmolens draaien rustig rond en het water is kristalhelder.

Rechtse aso’s

Toch zitten er wel degelijk grote nadelen aan de speelstijl van de Eco’s. Net zoals in het echte leven is het opwekken van groene stroom een kostbare bezigheid en nemen windmolens veel ruimte in beslag. De geldkas zal dus minder snel gevuld zijn dan bij de speelstijl van de Tycoons, die met hun olieplatforms geld omhoog pompen alsof het water, uhh, olie is. Daarnaast keren rampen terug naar deze Anno, al zijn ze deze keer onderhevig aan menselijke fouten. Was het in eerdere Anno’s een kwestie van wachten, duimen en hopen bij een aardbeving of een vulkaanuitbarsting, nu kan het als gevolg van menselijk falen gebeuren dat er een olieramp dreigt op zee. Een rampzalig gevolg voor de Eco’s natuurlijk, die de schattige vissen en vogels niet willen zien sterven, maar ook de Tycoons zullen balen van al het zwarte geld dat in de oceaan wegdrijft.

Net als in elke andere Anno-game is het in het jaar 2070 ook hoofdzaak om je burgers tevreden te houden. Volgens de ontwikkelaar zijn het aantal opties, gebouwen en grondstoffen vele malen meer dan in Anno 1404 (daar was het al heel veel!) en omdat de mensheid sinds 1404 meer luxe gewend is, zal je mensen ook moeten verwennen met meer spullen. Videoschermen in de stad werken motiverend voor de arbeiders en een eiland dat vervuild is, is geen aantrekkelijke woonplek. Daarom is Eco-balance ook van essentieel belang om je inwoners te behouden en te laten groeien naar een nieuw geluksniveau.

Voorlopige conclusie

Ik heb heel veel zin in Anno 2070 gekregen. Het urenlang bezig zijn met een eiland wordt alleen maar leuker als je ook de milieuaspecten in de gaten moet houden. De game ziet er watertandend mooi uit en ik ben ontzettend benieuwd hoe diep deze Anno zal gaan als het gaat om het opbouwen van de perfecte economie. De winter kan me niet vroeg genoeg beginnen, want dankzij Anno 2070 weet ik weer waar mijn tijd heen gaat. Zo veel zin in!

  1.   
    Fabianb's avatar

    Zit er ook nog iets van oorlog in? Zo te merken niet echt dus. 🙂

  2.   
    NightHawk's avatar

    Mooi, eens iets helemaal anders dan wat we gewend zijn van de Anno-franchise.

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    Fabianb schreef, "Zit er ook nog iets van oorlog in? Zo te merken niet echt dus. 🙂 "

    Bij Anno is oorlog altijd al van ondergeschikt belang. Je hebt ongetwijfeld de mogelijkheid, maar ik vermoed dat het redelijk beperkt zal zijn. 😉

  4.   
    Boxer's avatar

    Was het in eerdere Anno’s een kwestie van wachten, duimen en hopen bij een aardbeving op een volkaanuitbarsting, nu kan het als gevolg van menselijk falen gebeuren dat er een olieramp dreigt op zee.

    Zit een typfoutje in.

    On Topic: Ik heb zin in deze Anno!

  5.   
    Cirdan's avatar

    Vreselijk veel zin in deze game 😀

  6.   
    Boxer's avatar

    Was het in eerdere Anno’s een kwestie van wachten, duimen en hopen bij een aardbeving op een vulkaanuitbarsting, nu kan het als gevolg van menselijk falen gebeuren dat er een olieramp dreigt op zee.

    zit er nog steeds eentje in! 😆

  7.   
    Sacul's avatar

    Ik ben benieuwd naar deze game. Ook hoe het uitpakt met die 2 groepen, tycoon of eco. Ik hoop niet dat je echt een keuze moet maken tussen één van deze twee. Maar dat je zelf een middenweg kunt bepalen.

    Ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij Anno in de toekomst. Het kan goed uitpakken of totale ****

  8.   
    sthij's avatar

    Ik denk dat dit wel gaat lukken maar niet iedereen gaat dit leuk vinden 😛

  9.   
    desxeon's avatar

    Hopelijk is het een soort van Simcity want heb nog nooit Anno gespeeld.

  10.   
    MrFakeSmile's avatar

    cool!! 😀 , zou er ook een achterliggende gedachte zijn over hoe de mens nu met de wereld omgaat???

  11.   
    matdriks's avatar

    desxeon schreef, "Hopelijk is het een soort van Simcity want heb nog nooit Anno gespeeld."

    schaam je 😛
    Maar het is niet te vergelijken me simcity…
    Kijk gewoon wat beelden van anno 1404…
    De basis zal hetzelfde zijn namelijk.

  12.   
    Sarge's avatar

    Hmm, best wel cool dat je die twee facties hebt. Deze hou ik toch in de gate, anno 1404 was al een hele vette trouwens!

  13.   
    Zeeha's avatar

    Mmm, dit wordt weer een toppertje :). ZAl deze moeten aanschaffen ;). Mooie preview ook!

  14.   
    ps4fan's avatar

    Zo, de serie Anno … wordt goed uitgebreid. Anno 1604 was al gaaf, maar deze game lijkt me nog veel leuker. Ga ik zeker halen!