Gamersnet.nl

De Sims Middeleeuwen

We hebben inmiddels al veel Sims-games voorbij zien komen, waaronder uiteraard veel uitbreidingen met allerlei leuke meubeltjes en andere voorwerpen. De Sims: Middeleeuwen is echter zeker geen uitbreiding zoals je die wellicht zou verwachten.

De Sims: Middeleeuwen draait namelijk met name om het voltooien van diverse quests. Per ‘level’ krijg je een aantal Quest Points en elke quest die je doet, kost je een aantal van deze punten. Deze leveren je onder andere ervaringspunten op voor je helden, brengen meer veiligheid, bieden meer cultuur, wetenschap of welvaart en last but not least: ze schenken je Kingdom Points. Met deze laatstgenoemde soort punten kun je je kleine koninkrijk lekker uitbreiden, zodat je bijvoorbeeld ook een kerk, klooster, herberg of barakken kunt bouwen. Deze gebouwen zijn niet alleen voor de sier, want vaak zorgen ze ervoor dat je beschikking krijgt over een nieuwe held.

From zero to hero

In De Sims: Middeleeuwen voer je namelijk quests uit met verschillende personages. Je begint met een koning of koningin, maar naarmate je meer gebouwen in je koninkrijk bouwt, krijg je ook de beschikking over bijvoorbeeld een priester, een dokter, een spion en een ridder. Elke held heeft zo zijn sterke punten en sommige quests kunnen alleen worden uitgevoerd met een bepaalde held. In sommige gevallen kun je een missie zelfs op meerdere manieren doen, afhankelijk van de held die je voor de desbetreffende quest gebruikt. Een ridder zal een missie wellicht willen oplossen door te vechten, een koning door diplomatie te gebruiken en een spion juist weer door iemand stilletjes om te leggen. Het loont dus zeker om lekker veel te bouwen, want daardoor heb je bij het voltooien van missies meer keuzes. In de praktijk zul je echter vaak steeds met een bepaald groepje helden spelen, omdat je daar al meerdere quests mee hebt voltooid en deze dus meer ervaring bezitten.

Middeleeuwse minpuntjes

Dit brengt mij echter wel meteen bij een van de minpunten van deze game. Zoals eerder gezegd krijg je per level een beperkt aantal Quest Points en als die op zijn, dan ga je door naar het volgende level. Je raakt dan echter alles weer kwijt en dient weer helemaal opnieuw beginnen. Al wat je hebt gebouwd in je koninkrijk gaat verloren, je voortgang met quests is verdwenen, maar het ergste is nog wel dat ook je helden verloren gaan. Je moet in het nieuwe level weer helemaal vanaf nul beginnen; in het voorgaande level kun je geen missies meer doen en dat wordt dan een afgesloten hoofdstuk. Er zijn wel wat creatieve manieren om dit omzeilen, waaronder cheats en geklooi met savegames, maar het blijft een minpunt.

Helaas is er ook sprake van beperktheid qua bouwen. In De Sims: Middeleeuwen zijn de opties namelijk min of meer beperkt tot behangetjes en wat vloertegels. Wil je dus je eigen droomkasteel bouwen, dan kun je dus beter kiezen voor De Sims 3 in combinatie met wat leuke downloads via de Sims 3 Exchange of aankopen via de Sims 3 Store. Met name de Castle-set, de Regal Living-set, de Gothique-set en de Faire Folk Life-set passen binnen het Middeleeuwse thema.

Ook de interface is niet echt optimaal. De gemiddelde Sim verzamelt tijdens De Sims: Middeleeuwen behoorlijk wat items in zijn inventaris, die hierdoor al snel overvol raakt. Er is echter geen manier om te sorteren of om te filteren op bijvoorbeeld het type voorwerp, waardoor het soms zoeken is naar een naald in een hooiberg. Daarnaast is het vreemd dat het pipetje uit De Sims 3, waarmee je een object kunt klonen, nu opeens vervangen is door een stempeltje. Het is wellicht een icoontje dat beter past bij die tool, maar of het slim is om iets veranderen waar massa’s spelers aan gewend zijn geraakt, dat is nog maar de vraag.

Humor en charme

Ondanks deze minpuntjes blijkt De Sims: Middeleeuwen toch een heel erg leuk spel te zijn, met name vanwege de humor en de charme van deze game. De Sims met hun doldwaze streken en hun aparte manieren van dingen oplossen blijven namelijk leuk. De typische humor die we kennen van eerdere Sims-games is ook nu weer volop aanwezig, met af en toe een ietwat volwassen randje. Kinderen voed je niet meer met de fles, er is dood en verderf, je kunt mensen bouwen uit ehm… ‘losse onderdelen’ en het ‘consumeren van een huwelijk’ is nu belangrijk bij een eventuele scheiding. Als je speelt met de koning of koningin wordt het al helemaal leuk, want dan kun je onderdanen niet alleen bedreigen om geld, vechten tot de dood of naar de schandpaal sturen, maar deze ook in de put gooien met daarin een gevaarlijk, en vooral erg hongerig, monster.

Kiss the frog

Daarnaast zijn ook de verhalen tijdens de quests erg leuk. Natuurlijk komt het klassieke kussen van een kikker langs, maar ook het uitmoorden van duivelse chinchilla’s en politieke huwelijken staan op het menu. De missies blijven leuk en doordat bepaalde helden de quests op een andere manier benaderen, kun je bepaalde opdrachten met veel plezier ook nog een tweede keer doen.

Omdat De Sims: Middeleeuwen vooral om het voltooien van quests draait, zijn de behoeften van de Sims iets vereenvoudigd. Je hoeft alleen maar rekening te houden met energie en honger, wat het doen van missies een stuk gemakkelijker maakt. Je Sim hoeft niet meer naar de wc, maar als je je Sim zijn gang laat gaan dan zal hij zo nu en dan wel gebruiken maken van een po. Naast de twee behoeftes energie en honger moet je ook aan twee verplichtingen per dag voldoen. Deze hebben vaak te maken met het beroep van Sim, waardoor een dokter bijvoorbeeld drankjes moet maken als dagelijkse verplichting en de koning of koningin als dagelijkse verplichting het schrijven van wetten of het houden van een audiëntie heeft.

Conclusie

De Sims: Middeleeuwen is niet, zoals je wellicht zou verwachten, De Sims 3 met allerlei Middeleeuwse spulletjes erin, maar juist een heel ander type spel. Het aspect van een huis of kasteel (ver)bouwen is nauwelijks aanwezig en veel verder dan wat meubeltjes, behangetjes en vloertegels gaat het op dat gebied dan ook niet. Daar staat tegenover dat het questen erg leuk is, met name vanwege de humor die in de verhaallijnen zit verwerkt. De humor en de charme van deze game zorgen ervoor dat het spel erg lang leuk blijft, ondanks de aanwezig minpuntjes.