Outland

Het PlayStation Network en Xbox LIVE Arcade zitten propvol met downloadbare spellen die noch je geld, noch je tijd, waard zijn. Echter, er zijn ook genoeg verborgen pareltjes te vinden; bijzondere en unieke games, vaak met een klein budget, die zonder de digitale industrie geen bestaansrecht zouden hebben. Outland is zo’n unieke titel die iets nieuws probeert, maar daarnaast ook veel elementen van bestaande spellen leent.

Prince of Persia met kleurtjes

Outland is absoluut geen game die je speelt voor het verhaal, maar om diens gameplay en zeer bijzondere grafische stijl. Het spel laat zich kenmerken als een platformer met veel actie-elementen, die doet denken aan de oude 2D Prince of Persia-games. Je kunt springen, met een zwaard vechten, slides maken en andere vaardigheden die we inmiddels verwachten van de gemiddelde platform-game. Het platformgedeelte was in de preview-versie die ik onder handen mocht nemen eerst zeer eenvoudig, maar werd later zeker de moeite waard.

Waar Outland zich namelijk mee kenmerkt is het spelen met twee kleuren, blauw en rood. Uiteindelijk is het mogelijk om jouw personage één van de twee kleuren aan te laten nemen. Wanneer je voor de blauwe kleur hebt gekozen kun je rode vijanden verslaan en blauwe vijanden laten zich enkel verslaan als jij rood bent, maar als je dezelfde kleur aanneemt als je tegenstander kan deze geen schade doen. Je dient dus tactisch te kiezen voor welke kleur je steeds kiest. Verwacht overigens ook aanvallen waarbij zowel rode als blauwe vuurballen de protagonist bestoken. Het moeten wisselen van kleur wordt doorgetrokken naar de aanwezige puzzels. Je kunt bijvoorbeeld slechts staan op een blauw platform als jijzelf ook blauw bent, maar wanneer je een rood platform ziet, zul je weer van kleur moeten wisselen. Spring echter eerst, want anders verdwijnt het blauwe platform onder je voeten vandaan.

Donker en licht

Hoewel de gameplay erg creatief lijkt te gaan worden, ben ik met name gecharmeerd door het simpele, doch zeer indrukwekkende uiterlijk van het spel. Outland maakt eigenlijk maar van een heel klein kleurenspectrum gebruik en weet met name licht en donker hierin zeer goed te combineren. Het hoofdpersonage en de omgevingen zijn donker weergegeven, terwijl de achtergrond zeer licht is. Hierdoor wordt er heel erg met silhouetten gespeeld, wat voor een heel tof effect zorgt. Bovendien is het heel mooi dat per level de achtergrondkleur, al dan niet een beetje, anders is, wat opmerkelijk genoeg direct voor een compleet andere sfeer zorgt.

Alles lijkt heerlijk te worden uitgevoerd, maar dat neemt niet weg dat er ergernis te vinden was. Aan het begin was de muzikale begeleiding namelijk vrij mager te noemen. Repetitieve achtergrondgeluiden bleven elkaar maar opvolgen en de irritatie sloeg al snel toe. Toch moet er gezegd worden dat per level de achtergrondmuziek anders is en er zeker goede hoop geeft, want de uiteindelijke geluiden waren wel degelijk muziek te noemen. Sterker nog, het waren leuke catchy deuntjes die ik de rest van de dag niet meer uit mijn hoofd heb kunnen halen.

Voorlopige conclusie

Hoewel het spel een verhaal heeft dat niks voorstelt wordt dit ruimschoots goedgemaakt door de bijzondere gameplay en de prachtige grafische stijl die Outland zal bevatten. Ondanks dat het begin vrij eenvoudig was en repetitieve muziek bevatte, lijkt dit later allerminst het geval te zijn. Als ontwikkelaar Housemarque het spel goed weet af te werken, dan kan Outland heel goed een nieuw creatief pareltje worden.

  1.   
    RoHoutje's avatar

    Ziet er uit als en leuke game! Mooie preview, Wester.

  2.   
    Sarge's avatar

    Dit ziet er best wel cool uit 8)

  3.   
    Steen's avatar

    lijkt me wel cool

  4.   
    Hillianii's avatar

    Rohost schreef, "Ziet er uit als en leuke game! Mooie preview, Wester. "

    Same here