RIFT

RIFT is een uitzonderlijke MMORPG van het tamelijk bekende Trion Worlds, dat met haar nieuwste project de strijd aan wilt gaan met World of Warcraft. Hoewel dit bij voorbaat al eigenlijk gedoemd is te mislukken, weet RIFT zich echter wel te onderscheiden van overige titels binnen het drukke genre. De game leent de beste elementen van allerlei MMO’s en voegt deze samen tot één leuk, verslavend geheel. Laten we eens kijken waarom RIFT dan ook een maandelijkse betaling meer dan waard is.

Een fantasierijke wereld

Om met dwerg en al in huis te vallen: RIFT is geen MMORPG voor de nieuwkomers onder ons. In wezen lijkt de game op menig soortgenoot, de gameplay lijkt haast uit World of Warcraft te komen, maar er wordt een unieke diepgang toegevoegd aan bekende MMO-elementen. Dit levert als gevolg een aardige leercurve op, die je zowel als nieuwkomer of als veteraan moet overwinnen. Waar RIFT het met name van moet hebben, is verhaalvertelling en dat is een goed teken. Naarmate je voortgang boekt, kom je steeds meer te weten.

Het geheel speelt zich af in het fantasierijke Telera, een plek die dient als een tussenportaal voor twee andere werelden. Door de acties van de doodsgod Regulos hebben deze werelden Telera overvallen, waardoor er overal zogeheten ‘rifts’ ontstaan. Dit zijn simpelweg portalen, waarvan er zes verschillende soorten zijn; aarde, dood, lucht, vuur, water en wind. Hier komen monsters uit voort van dezelfde soort, waarbij verschillende soorten zelfs tegenover elkaar kunnen staan.

Beginnend in RIFT krijg je twee unieke facties voorgeschoteld: Guardians en Defiants. Ongeacht welke factie je kiest, start je altijd op exact dezelfde locatie: de start van de invasie van Telera. Je krijgt vervolgens te maken met Regulos, die de strijd aangaat met beide facties. In tegenstelling tot de vele facties in MMO’s werken de Guardians en Defiants samen, bekend als Ascended. In wezen niets meer dan een groep weer tot leven gebrachte soldaten, maar er schuilt veel meer achter dan je wellicht zou verwachten.

Klasse na klasse

RIFT kent logischerwijs de nodige customization; je kunt het uiterlijk van je personage naar wens aanpassen. Waar de game daadwerkelijk diepgang biedt, is in de vele klassen en subklassen die te kiezen zijn. Als eerste krijg je de keuze uit vier hoofdklassen: Cleric, Mage, Rogue of Warrior. Elke hoofdklasse biedt acht ‘zielen’, die verder bepalen waar je personage toe in staat is. Vervolgens bevat elke ziel een skill tree, die als laatste bestaat uit twee subdelen, met upgradebare onderdelen.

Het mag dus duidelijk zijn dat het aan diepgang niet ontbreekt in RIFT, met als gevolg de eerder genoemde, stevige leercurve. Toch gaan niet alle subklassen evengoed samen, want als Mage blijf je bijvoorbeeld gebonden aan specifieke wegen. De overige drie klassen zijn veelzijdiger en bieden toegang tot meer speelstijlen, zoals een tank of mêlee.

Al deze mogelijkheden kunnen zelfs de meest doorgewinterde spelers verwarren en de kans dat je een personage simpelweg verknoeit, is aanzienlijk groot. Anderzijds is dit juist een onderdeel van de uitdaging die RIFT biedt, want op zoek gaan naar de perfecte combinatie is zeer aantrekkelijk. Met behulp van de zielen kun je een specifieke rol aannemen in de wereld en zowel solo als in groepen probleemloos spelen.

Hoogte- en dieptepunten

Wat betreft de gameplay is RIFT je standaard MMORPG; verzamel tienmaal object A, slacht vijfmaal monster B of ga op zoek naar persoon C. Hoewel de gameplay over het algemeen erg herkenbaar is, blijft de ervaring echter wel fris. Het enige gebrekkige element in RIFT is vooralsnog het craften, want je hoeft enkel een handjevol objecten te vinden of te kopen en je bent al klaar met het maken van een voorwerp. Er komen geen mini-games aan te pas of speciale manieren om het voorwerp te creëren. Zeker geen spelbreker, maar wel iets dat in de toekomst nog uitgediept kan worden.

Om in het thema van de woedende invasie te blijven, verschijnen op willekeurige momenten honderden van de eerder genoemde Rifts. Je krijgt van te voren een korte waarschuwing, waardoor je heel even de tijd hebt om je voor te bereiden. Wanneer de portalen verschijnen, worden alle spelers geforceerd om samen te werken, monsters te doden en de Rifts te sluiten. Enerzijds is dit een leuke afwisseling, maar het kan anderzijds ook zeer irritant zijn. Wanneer je bezig met een belangrijke queeste of er zijn te weinig spelers in de server, dan kun je enkel vluchten en later terugkeren.

Pracht en praal

Uiteindelijk komt het er op neer dat RIFT een stevige MMO is en zich weet te onderscheiden van overige games binnen het overbevolkte genre. Zowel PvE als PvP is leuk om mee aan de slag te gaan en het geheel voelt zeer gebalanceerd aan. Of RIFT een maandelijkse betaling waard is, daar durf ik geen moment aan te twijfelen. De ondersteuning is er en nieuwe content wordt constant toegevoegd. Visueel gezien is de game ook nog eens plaatje, de besturing is soepel en menu’s werken vlot, kortom, het speelt gewoon lekker weg.

Conclusie

RIFT is een uitstekende MMO die met gemak kan concurreren met overige heersers binnen het genre. Het verhaal wordt naarmate je voortgang maakt verder uitgediept en het heeft een leuke invloed op de gameplay. Qua customization weet RIFT enorm veel diepgang te bieden, zoveel zelfs dat het nieuwkomers kan afschrikken. Dit maakt de game echter wel belonend voor de veteranen onder ons; RIFT weet met welk publiek het te maken heeft. Queesten zijn leuk en fris, het geheel laat zich lekker besturen en dankzij de goede ondersteuning is de maandelijkse betaling meer dan terecht.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Eigen plaats binnen MMO-wereld
  • Frisse gameplay...
  • Rifts
  • Visueel meesterwerk

Wat is NOT

  • Maandelijkse betaling
  • ...doch herkenbaar
  • Rifts

8.3

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Dat ik trailers en screenshots zag leek het me wel een leuk spel, maar ja maandelijkse betalingen zijn niet iets waar ik op wacht, ik wacht nog altijd op “dat ene spel” dat zowel RPG (MMO is nice natuurlijk) en waarvoor ik maar 1 keer hoef te betalen, namelijk bij de aanschaf ervan.

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Guildwars (2). 🙂

  3.   
    HardCoreGamer™'s avatar

    Alfa Warrior schreef, "Dat ik trailers en screenshots zag leek het me wel een leuk spel, maar ja maandelijkse betalingen zijn niet iets waar ik op wacht, ik wacht nog altijd op “dat ene spel” dat zowel RPG (MMO is nice natuurlijk) en waarvoor ik maar 1 keer hoef te betalen, namelijk bij de aanschaf ervan."

    Precies, en ik heb al 1 abbonement en die is voor Aion. Heb een trail van WoW gespeeld. Maargoed, niet iedereen is zo rijk om een paar MMO’s per maand te spelen.

    Ik sla deze toch maar over… 🙁 En ga Guild Wars 2 kopen. (Hopelijk met de nieuwe mooie muis van GN :oops:)

  4.   
    nickkok14's avatar

    GamerGames™ schreef, "

    ”Alfa Warrior” schreef, "Dat ik trailers en screenshots zag leek het me wel een leuk spel, maar ja maandelijkse betalingen zijn niet iets waar ik op wacht, ik wacht nog altijd op “dat ene spel” dat zowel RPG (MMO is nice natuurlijk) en waarvoor ik maar 1 keer hoef te betalen, namelijk bij de aanschaf ervan."

    Precies, en ik heb al 1 abbonement en die is voor Aion. Heb een trail van WoW gespeeld. Maargoed, niet iedereen is zo rijk om een paar MMO’s per maand te spelen.
    Ik sla deze toch maar over… 🙁 En ga Guild Wars 2 kopen. (Hopelijk met de nieuwe mooie muis van GN :oops:)"

    same here 😆

  5.   
    Tha Destiny's avatar

    Raar dat als minpunt maandelijkse kosten word gegeven, dit is namelijk (bijna) bij iedere MMORPG zo en hoort bij het genre.

  6.   
    WesterW's avatar

    Tha Destiny schreef, "Raar dat als minpunt maandelijkse kosten word gegeven, dit is namelijk (bijna) bij iedere MMORPG zo en hoort bij het genre."

    Toch blijft het voor veel mensen een groot minpunt en een reden om toch een MMO niet aan te raken ^^

  7.   
    fabiankok's avatar

    Naja, er zijn vandaag de dag ook super veel MMORPG’s zonder maandelijkse betalingen (te veel), maarja, micro-transacties zijn ook vreselijk.
    Guildwars doet het nog het best, 1x betalen en voor de rest full support, jammer dat ze (naar mijn weten) de enige zijn met zulke kwaliteit. (beste mmo imo)

    Heb verder de beta van Rift gedaan, en vond het een erg vermakelijke game.. alleen niet zó vermakelijk om er maandelijks 10+ euro voor neer te dokken, jammer.

  8.   
    King of Heroes's avatar

    Tha Destiny schreef, "Raar dat als minpunt maandelijkse kosten word gegeven, dit is namelijk (bijna) bij iedere MMORPG zo en hoort bij het genre."

    Daar heb je gelijk, maar je kan het niet echt een positief element noemen he…

    BTW: WoW FTW! 8)