Review: Motorstorm: Apocalypse

Japan! Iedereen weet wat er zich momenteel in Japan afspeelt. Tsunami’s, aardbevingen en nucleaire malaise. Hier wordt niemand blij van en zou niemand blij van mogen worden. Natuurlijk hebben wij als gamers ook een groot hart voor onze medemens en leven wij mee met onze soortgenoten die zich in het rampgebied bevinden. Daarom zou ik graag, als schrijver van deze review, om een minuut stilte vragen, voordat je verder gaat met het lezen van dit artikel.

Nou, het serieuze gebeuren hebben we achter ons gelaten. Natuurlijk weet ik ook wel dat niemand hier een minuut stilte heeft gehouden, maar dat is meer een formaliteit. Zoals eerder aangegeven kun je niets en zou je niets positiefs uit aardbevingen of tsunami’s mogen halen. Eerlijk gezegd moet ik hier op terugkomen, want Sony kan en mag het namelijk wel! Sinds kort kunnen wij namelijk genieten van MotorStorm: Apocalypse.

F*ck de realiteit

F*ck de realiteit! Tijdens het ontwikkelproces van deze game heeft Sony dit naar alle waarschijnlijk gedacht. Waarom zouden zij eigenlijk een simulatie moeten maken, want er zijn immers al genoeg realistische race-games. De eerste zet van Sony is dus meteen goed; MotorStorm doet iets compleet nieuws. Wij bevinden ons niet meer in het midden van een oerwoud, maar midden in een stedelijke apocalyptische wereld. De vraag die echter direct opduikt is, of deze keuze wel een goede is geweest. Er kan gelukkig met een gerust hart gemeld worden dat dit zeker het geval is. Soms blijken gokken goed uit te pakken.

Tijdens het scheuren door de straten van een apocalyptische metropool komt meteen het niet-realistische om de hoek kijken. De stad wordt tijdens de race namelijk getroffen door verscheidene natuurrampen, waaronder aardschokken en tornado’s. Het niet-realistische onderdeel zorgt ervoor dat vrijwel elke race voor spektakel en onverwachte situaties zorgt. Een brug kan compleet veranderen wanneer door een aardbeving een brug instort; een straat kan volledig openscheuren, waardoor je je plotseling in de onderliggende metrotunnel bevind; een wolkenkrabber kan omlaag vallen, waardoor het een weg afsluit. Het is allemaal erg spectaculair uitgewerkt en het houdt de race ontzettend spannend. In MotorStorm: Apocalypse is het niet slechts domweg racen, maar is er ook zeker sprake van anticiperen op de situatie van jouw omgeving.

Why Dutch?

MotorStorm: Apocalypse beschikt over een ware verhaallijn. Een behoorlijke minimalistische weliswaar, maar desalniettemin krijgen we er toch een voor onze kiezen. Door middel van tekenfilmpjes krijg je het verhaal te horen van drie verschillende racers, die welgeteld twee dagen per persoon door de metropool heen racen. Elk verhaal begint met een proloog waarbij je voor het eerst in de stad terechtkomt en eindigt met een epiloog waarbij je zo snel mogelijk uit de voeten dient te maken voordat de stad vergaat. De verhalen zijn niet denderend, maar dat hoeft ook niet in een racegame, want deze gaan vanzelfsprekend om het racen en niet om het verhaal. Een minpunt is echter wel de Nederlandse taal. De stemmetjes van de personages zijn zo kinderachtig ingesproken dat er zware irritatie ontstaat. Was ik nu bezig met een stoere mannelijke MotorStorm of keek ik nu naar Nickelodeon’s SpongeBob SquarePants?

Elk ‘pluspunt’ heeft zijn ‘minpunt’

Zoals vermeld zitten er in MotorStorm: Apocalypse spectaculaire racebanen die een lust voor het oog zijn, van afstand weliswaar. Let je echter meer op de details dan blijkt de game grafisch een heel stuk minder te zijn. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de manier van uitvallen van verscheidene voertuigen nadat ze gecrasht of geëxplodeerd zijn, dan is het gewoon een lachwekkende vertoning. Het mist vooral het ‘zo-dat-was-echt-een-explosie-effect’. Het grootste deel van de terreinen in Apocalypse bestaan ook vooral uit asfalt, het maakt voortaan ook niet meer uit met welke voertuig je een bepaalde route neemt en botsingen worden niet altijd even goed geregistreerd. MotorStorm: Apocalypse legt zijn nadruk vooral op het grote spektakel van de vernietiging van de stad tijdens het racen, wat logischerwijze ten koste gaat van het intelligente trackdesign dat deze serie zo typeerde.

Multiplayer

De multiplayer van MotorStorm: Apocalypse steekt gedeeltelijk in elkaar als de multiplayer van Call of Duty. Je krijgt de kans om punten te verdienen tijdens het racen, waardoor je steeds een level kunt stijgen en hoe hoger het level, hoe meer perks je vrijspeelt. Per race krijg je de mogelijkheid om drie perks in te zetten. Hierbij kun je denken aan het sneller resetten van je voertuig of een extra boost tot je beschikking hebben. Iets dat ook prima verzorgd is, is de zowel online als offline splitscreen-mode. Nu heb je dus ook de mogelijkheid om met jouw kameraad of vriendin tegelijk online te spelen tegen duizenden anderen gamers van over de hele wereld.

Al met al is MotorStorm: Apocalypse een succesvol vervolg van de eerste twee delen van de franchise. Weliswaar is de omgeving veranderd, maar het neemt wel degelijk zijn eigen pluspunten mee. Ondanks dat er nu genoten kan worden van de spectaculaire instortingen van een stad gaat dit ten koste van het intelligente trackdesign waar de serie zo sterk mee is geworden. Gelukkig zit de multiplayer zeer goed in elkaar en zal het je snel verslaafd maken aan het spel, want uiteindelijk zorgt deze toch wel voor het meeste spelplezier.

• Apocalyptische stad
  • Multiplayer
  • Verhaallijn...
  • Innovatief

• Mindere graphics
  • Slechter trackdesign
  • ...maar met Nederlandse taal

7.8

1.

Ik heb de 2 vorige games gespeeld plus de demo van deze game.
    En nog steeds kan ik niet wennen aan de moelijke houterige besturing je knalt zoo makelijk overal tegen aan of je gaat snel over de kop met je wagen. Dat is mijn enige grote min punt aan de games, die besturing. 🙄

Dus deze sla ik zekker over. 8)

2.
    BABI-PANGPANG's avatar

Spongebob is awesome… 🙁

3.
    Daniel Z's avatar

Persoonlijk vind ik dat je ‘De Nederlandse taal’ niet mee kunt nemen in je minpunten, dan kun je vrij veel games daarop aanspreken, gezien maar weinig games cool zijn in het Nederlands.

Bovendien, je bent niet verplicht die games in het Nederlands te spelen.

Ik heb de game vorige week gekocht, maar nog niet mogelijk geweest om hem te spelen. Denk dat mijn cijfer hoger zal zijn, omdat de demo cool was en ik de serie nog steeds adoreer.

4.
    XTR17's avatar

…maar met Nederlandse taal

Zet de PS3 dan op engels. De PS3 op zijn Nederlands vind ik sowieso al slecht met dat automatisch de games ook na NL worden geschakeld (indien mogelijk natuurlijk)).

5.
    PsYkOfOoL's avatar

onzin, want ik vind het een goeie feature met de nederlandse taal, wees blij dat ’t ondersteunt wordt ik kies ook liever voor engels, en dat kan je gewoon veranderen.

6.
    cookymonster's avatar

ik vind het al goed dat ze er nederlands in stoppen, niet dat ik het ooit zou gebruiken ik zet hem ook altijd op engels maar gewoon uit principe vind ik het goed

verder goeie review

7.
    DeAdSeYe's avatar

Zoals eerder gezegt, je kunt de taal gewoon aanpassen. Wat is nou het probleem tot de teksten in het Nederlands zijn en het Audio in het Engels? Zo stel ik altijd mijn Playstation 3 in.

8.
    MaTriX's avatar

…maar met Nederlandse taal

Een minpunt voor dat lol als het nou 1 taal was en alleen NL dan kan ik zoiets begrijpen maar de mogelijkheid is er gewoon om hem op een andere taal in te stellen, zo kan ik een review dus niet echt serieus nemen.

Neem aan dat als je een spel reviewt dat je kijkt of er verschillende instelling mogelijk heden zijn, als je dat niet gedaan hebt dan heb je naar mij mening je werk niet goed gedaan.

Staat toch wel interessant dat gele vlaggetje, zijn er meerdere kleuren mogelijk want heb toch liever een roze.

9.
    lassieman's avatar

LOL, matrix heb je nou de waarschuwing ontvangen voor de opmerking aan de recentie? Als dat zo is vind ik dat wel erg raar. Zeker omdat je het brengt als je mening.

10.

Lol, nee, Matrix (en anderen) hebben een waarschuwing vanwege een andere kwestie. Overigens ben ik het hier wel met Matrix (en anderen 😛 ) eens. Minpunten voor Nederlandse taal is wat typisch. Voor jongere gamers is dit juist positief en als je je er erg aan stoort is dat waarschijnlijk zo bij iedere game die in het Nederlands is. In dat geval is er een hele simpele optie, regio veranderen. 🙂

11.
    GENERAL_DS's avatar

de demo was heel leuk. zeker de laatste ronde als die gebouwen omvallen. 😆