Beste Matthijs: Multiplayer, innovatie en de MMO van Blizzard

Richard Leurs en Matthijs Bijl zijn beide eindredacteur bij GamersNET en natuurlijk allebei echte gamers. Ze hebben echter nog één ding gemeen, want Richard en Matthijs delen graag hun mening over alles wat er in de wereld van games gebeurt. Daarom zijn de jongens penvrienden geworden, niets is te gek als ze elkaar om meningen vragen of gewoon even hun hart willen luchten. Eén ding is echter anders dan normaal, want de brievenwisseling is wekelijks op GamersNET te volgen. In deze brief bespreekt Richard zij probleem met de huidige trend van multiplayer games, zijn favoriete multiplayer games, innovatie en de nieuwe MMO van Blizzard.

Beste Matthijs,

Zoals je al zegt is het een trend dat games steeds vaker een multiplayermodus bevatten. Games die voorheen alleen een singleplayer hadden krijgen de modus toegevoegd en bij andere games wordt de co-op vervangen door een multiplayer. Zelf vind ik dit een hele slechte ontwikkeling, die ik dus oprecht niet aanmoedig. Het toevoegen van een multiplayer aan games die voorheen alleen een singleplayer hadden zorgt er bijvoorbeeld voor dat er minder tijd en geld beschikbaar is voor het maken van de singleplayer. Die wordt dus korter of net even wat minder spannend. Een multiplayer heeft voor mij in dit soort games ook nog eens totaal geen waarde en ik zie dan ook veel liever dat de ontwikkelaar hier geen middelen aan besteedt. En laten we eerlijk zijn, er zijn toch gewoon te veel games met een multiplayer te koop. Persoonlijk speel ik van maximaal twee tot drie games per jaar een tijdje de multiplayer en de rest raak ik niet eens aan. Hierbij sluit ik review games dan even uit, waar daar moet ik natuurlijk alles testen. Bioshock 2 en Uncharted 2: Among Thieves zijn twee voorbeelden waar wat mij betreft echt geen multiplayer in had gehoeven.

Wat zijn volgens jou eigenlijk de beste mulitplayer games? Voor mij zijn dit Guild Wars, Call of Duty 4: Modern Warfare en James Bond 007: Nightfire. Vooral Guild Wars heb ik achterlijk veel gespeeld en dat doe ik nog steeds. Ik heb aan het spelen van het spel zelfs vrienden overhouden waar ik dagelijks nog mee spreek. Call of Duty 4: Modern Warfare en James Bond 007: Nightfire zijn voor mij goede multiplayer games, omdat ik ze vanuit clan gaming heb mogen beleven. Elke week een paar wars spelen en oefenen met je clanmaatjes, wat was dat leuk. Red Dead Redemption verdient trouwens ook een pluim voor het mengen van de singleplayer met multiplayer. Alleen al een stukje paardrijden is in de multiplayer een ware beleving.

In mijn vorige brief gaf ik aan dat de game-industrie weer wat meer ballen moet krijgen en gelukkig ben je het daar mee eens. Je vroeg me dan ook wat ik onder innovatie in de game-industrie versta. Een moeilijke vraag, maar wel te beantwoorden. Voor mij is innovatie namelijk het beleven van iets nieuws. Een nieuw soort gameplay, een verhaal wat we nog nooit eerder hebben kunnen spelen of hardware die ons anders laat spelen. Neem bijvoorbeeld L.A. Noire, in dit spel gaan we detective spelen. Dit is niet iets heel erg spectaculairs en nieuws, want er zijn bijvoorbeeld genoeg films over. De game introduceert echter iets wat we niet eerder in een game hebben kunnen beleven en laat ons heel anders spelen dan in andere games. Dingen onderzoeken, mensen ondervragen en zelf zaken oplossen. Vet! Ook Kinect is een hele mooie innovatie. Wie had ooit gedacht dat we in 2010 al met ons lichaam op commercieel niveau een game konden besturen. Om daar maar meteen op in te gaan. Denk jij dat Kinect ooit bij de hardcore doelgroep aan zal gaan slaan?

Ook vroeg je mij wat ik van de nieuwe MMO van Blizzard verwacht. Ik weet echter niet zo goed wat ik hier op moet antwoorden. Ik heb weinig kennis van alles wat van Blizzard is. World of Warcraft heb ik wel drie maandjes gespeeld, maar was niet echt mijn ding. Ik voorspel echter dat Blizzard door gaat bouwen op het succes van deze geldmachine. En dit gaat ook een top spel opleveren, want Blizzard kan letterlijk als Dagobert Duck in een geldpakhuis zwemmen. De nieuwe MMO zal aan de ene kant vernieuwend zijn, maar als basis de bekende hardcore MMO gameplay houden. Het zal ook weer via een betaalmodel werken en een open wereld hebben. De ontwikkelaar gebruikt sowieso de filosofie ‘it is done, when it is done’ en we zullen dus nog lang moeten wachten op de daadwerkelijke release.

Als laatste wil ik nog even één vraag opgooien. Hoe vind je het om in de game-industrie aan het werk te zijn? Persoonlijk geniet ik er heel erg van. Ja, zo nu en dan is het een hele drukke wereld, maar om over je hobby te mogen schrijven is en blijft leuk. En de perstripjes, leuke reacties van onze lezers en het spelen van games voor de release zijn natuurlijk ook geen vervelende punten.

Ik ga weer verder in de filmische wereld van Mass Effect 2 en wacht met smart op een antwoord.

Veel gameplezier,
Richard

  1.   
    MaTriX's avatar

    Schijnbaar boeit het mensen niet zoveel wat 2 pen vriendjes van elkaars mening vinden (persoonlijk hoor ik daar ook bij) maar wel jammer dat er niemand op geregeerd heb, zeker gezien jullie nogal wat schrijf tijd ervoor ingestoken hebben.

  2.   
    superdedupe's avatar

    ik ben een multiplayer gamer dus ik ben juist blij met al die multiplayer games… co-op zie ik trouwens ook als multiplayer dus vond “co-op vaak door mp vervangen” een beetje een rare zin.
    Ik snap echter wel een aantal punten die worden gemaakt. Het zou belachelijk zijn als de nieuwe elder scrolls ineens een mp heeft…
    alhoewel… bij assasins creed heeft dat eigenlijk ook best goed uitgepakt vind ik…

    En de uncharted 2 multiplayer was ook vet… dankzij die mp beta heb ik die game gekocht.
    het verlengt de speelduur met ongeveer 40 uur en UC2 was verder in de singleplayer kwalitatief zeer sterk dus ik snap het probleem niet…

    Ik vind een game pas het geld waard als je 1 euro per uur hebt betaald (dus 60 euro is 60 uur spelen), dat lukt zelden in een singleplayer game (oblivion en dergelijke doen dat wel goed).

  3.   
    Kenneloth's avatar

    MaTriX schreef, "Schijnbaar boeit het mensen niet zoveel wat 2 pen vriendjes van elkaars mening vinden (persoonlijk hoor ik daar ook bij) maar wel jammer dat er niemand op geregeerd heb, zeker gezien jullie nogal wat schrijf tijd ervoor ingestoken hebben."

    Moet ik persee reageren dan? Zo komt het namelijk op me over.

  4.   
    Petor's avatar

    Niemand hoeft natuurlijk te reageren en Beste… is gewoon een item voor mensen die WEL zin hebben in de mening van twee redacteuren. Natuurlijk is dat een minderheid, maar we doen gelukkig niet alles voor de massa, maar willen juist voor iedere soort bezoeker wat anders maken. Wij zijn blij met dit item. 😀