De Sims-franchise is zelfs in zijn elfde levensjaar nog mateloos populair, iets wat van maar weinig franchises gezegd kan worden. In De Sims Middeleeuwen maken de sims een uitstapje naar de Middeleeuwen, waarbij je zou verwachten dat het gewoon De Sims 3 is, maar dan met Middeleeuwse aankleding. Dit is echter absoluut niet het geval…
Doe-het-zelf koninkrijk
De Sims Middeleeuwen draait namelijk voornamelijk om het opbouwen van je eigen koninkrijk. Je begint met een eenvoudig kasteel met troonzaal, maar je kunt je koninkrijk uitbreiden zodat je ook een herberg, kathedraal en barakken hebt. Dit staat niet alleen mooi, maar het heeft ook een functie. Bij het bouwen van bepaalde gebouwen komen er namelijk ook nieuwe helden beschikbaar, waardoor je niet alleen met een koning of kongin kunt spelen, maar ook met een tovenaar, monnik of zelfs met een spion. Voor het bouwen van deze gebouwen heb je namelijk punten nodig en om deze te krijgen zit er maar een ding op: questen!
Als er een ding is waar De Sims Middeleeuwen om draait, is het namelijk questen. De quests bestaan vaak uit het uitvoeren van een serie taken, zoals vaak het geval is bij quests, maar het leuke aan deze quests is het verhaal en de keuzemogelijkheden. In de verhalen zit namelijk een flinke dosis humor, humor die in het hele spel aanwezig is. Moordlustige chinchilla’s, walvissen die ouders hebben opgegeten, je komt af en toe best voor verrassingen te staan als je door de verschillende quests heen speelt.
Keuzes, keuzes…
Wat ik ook erg leuk vond aan de quests waren de keuzemogelijkheden. Dit begint al bij de start van de quests, waar je kunt kiezen hoe je de quest aan wilt pakken. Wil je de boosaardige chinchilla’s zelf een kopje kleiner maken, of wil je als dierenliefhebber ertegen protesteren dat deze pluizige beestjes worden afgemaakt? Deze keuzes bepalen het verloop van je quest en hoe meer verschillende personages je hebt, hoe meer verschillende keuzemogelijkheden er zijn. Elk personage heeft namelijk zo zijn eigen aanpak voor een quest. Sommige quests zijn dus ook enkel speelbaar als je bepaalde personages hebt vrijgespeeld. Ook binnen quests kun je keuzes maken, waardoor het verloop van de quest weer een heel andere wending kan krijgen.
Dat is echter nog niet alles, want je kunt je Kingdom Points ook gebruiken om relaties met nabijliggende landen aan te gaan. En ook dit levert weer allerlei leuke dingen op, waaronder verschillende quests. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een quest over een politiek huwelijk, waarbij je je toekomstige partner moet zien te verleiden tot een huwelijk.
Geen verbouwingen
In De Sims 3 is bouwen en verbouwen een groot onderdeel van de game, maar in De Sims Middeleeuwe lijkt dit minder het geval. Het verbouwen is een stuk beperkter en veel verder dan wat vloertjes en muurtjes schilderen gaat het niet. Je kunt echter wel lekker losgaan met je interieur, zodat je niet alleen koning of koningin kunt zijn, maar dat ook in stijl bent.
Conclusie
De Sims Middeleeuwen draait vooral om questen en dat is helemaal niet erg. De quests zitten lekker vol met humor en de keuzemogelijkheden zorgen ervoor dat De Sims Middeleeuwen meer dan een makkelijk cash in gaat worden. Qua graphics is er niet veel veranderd ten opzichte van De Sims 3, maar alles is wel heel erg leuk en sfeervol uitgevoerd. Ik kan dan ook niet wachten totdat De Sims Middeleeuwen op 24 maart uitkomt op de PC.