In gesprek met Andrew McLeod over crafting in Guild Wars 2

Dat ik een groot fan ben van Guild Wars en Guild Wars 2 stop ik niet onder stoelen of banken. Ik hou het nieuws over het tweede deel dan ook nauwlettend in de gaten en zo kwam vorige week het nieuws voorbij dat Guild Wars 2 een crafting-systeem zal bevatten. Zo blij als een aapje met ADHD was ik daarover en helemaal toen ik hoorde dat ik Game Designer Andrew McLeod van ArenaNet over dit systeem enkele vragen mocht stellen.

Om alles over het crafting-systeem van Guild Wars 2 te vertellen heeft Andrew een mooi artikel geschreven die uitgebreid uitlegd wat we kunnen verwachten. Hieronder beantwoord hij nog eens drie van onze vragen.

Richard: Gamers die op op dit moment Guild Wars spelen weten dat het spel geen crafting-systeem heeft. Het is echter wel mogelijk om op verschillende manieren aan de benodigde spullen te komen. Waarom heeft het ontwikkelteam gekozen om toch een crafting-systeem in Guild Wars 2 te stoppen?

Andrew: In Guild Was zit wel een soort van crafting-syteem, je kunt namelijk materialen naar NPC’s brengen om bijvoorbeeld een armor te laten maken. Deze materialen kun je verkrijgen tijdens het vechten, door wapens uit elkaar te halen en materialen van andere spelers te kopen. Toen we gingen kijken wat we in Guild Wars 2 moesten verbeteren, kwamen we al snel op het idee van een uitgebreid crafting-systeem. Crafting voelde in Guild Wars namelijk niet veel anders dan het kopen van spullen bij een verkoper. Het toevoegen van verschillende crafting mogelijkheden aan de speelbare karakters geeft gamers de mogelijkheid actiever mee te doen in het creëren van bijvoorbeeld een uitrusting. Het maken van een uitrsuting voor jezelf of andere, maar ook het kopen van spullen van andere spelers voelt door het syteem veel beter dan het maken van een boodschappenlijstje voor een NPC.

enter

Richard: Kun je een paar dingen noemen die het ontwikkelteam niet goed vindt aan het crafting-systeem van andere games?

Andrew: Als je naar het crafting-systeem van andere MMO’s kijkt vinden we vooral de gameplay om de benodigde materialen te verkrijgen niet goed. Het vergaren van materialen is een bezigheid die je in deze games over het algemeen in je eentje moet doen. Het vinden van zeldzame materialen is natuurlijk een cool moment, maar als je in een groep speelt moet je beslissen of je het materiaal gaat vergaren en dan is er nog de vraag wie van de groep dit doet. In deze games kan namelijk maar één iemand het materiaal vergaren. In Guild Wars 2 kan iedereen in de groep het materiaal vergaren, zelfs als de karakters geen crafters zijn. Hierdoor is het vinden een materiaal voor de hele groep een leuk moment.

Een ander punt wat we in de crafting-systemen van verschillende MMO’s tegenkwamen, was het feit dat crafters om op een hoog niveau te komen vaak veel zinloze spullen moeten maken. Het is niet leuk om veel tijd te besteden aan het vergaren van materialen om hier vervolgens geen leuke spullen mee te maken. Als je in Guild Wars 2 iets maakt is het in ieder geval zinvol om zelf te gebruiken of te verkopen. Ook zal het niet nodig zijn om tien keer hetzelfde te maken om beter te worden.

enter

Richard: Hoe lang zal het duren om op het hoogste level van een crafting soort te komen en is het leuk om dit te behalen?

Andrew: Om het hoogste level van een crafting soort te behalen zal geen heel erg grote tijdsinverstring benodigd zijn. Spelers die simpelweg spullen voor zichzelf willen maken zullen redelijk makkelijk het benodigde niveau kunnen halen. Het ontdekken van veel nieuwe en zeldzame spullen om te maken maakt het crafting-systeem echter wel diep. Als een speler meer wilt kan hij zich hier in verdiepen.

  1.   
    RoHoutje's avatar

    Guild Wars 2 lijkt me zo’n vette game! Hopelijk word het net zoiets als Dragon Age II. 😉

  2.   
    firro's avatar

    Rohost schreef, "Guild Wars 2 lijkt me zo’n vette game! Hopelijk word het net zoiets als Dragon Age II. 😉 "

    Uhmmm je weet dat Guildwars een MMORPG is he ?? XD het kan niet zijn als DA2..

    word moeilijke keuze, Tera Online of GW2 🙄

  3.   
    Ika Q's avatar

    Ik hoop dat ze snel komen met de beta 8)

  4.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Leuk artikel 😆

  5.   
    Fox's avatar

    Lol 9 skills nu? het waren er toch altijd 8? 8)