Hunted: The Demon’s Forge

Bethesda is opeens een grote uitgever aan het worden, met dit jaar vier titels op de releaselijsten. Naast Rage, Brink en een nieuwe The Elder Scrolls, komt de uitgever namelijk ook met Hunted: The Demon’s Forge. Hunted is een actiegame uit de derde persoon, die zich volledig zal richten op coöperatieve gameplay. Op deze manier kunnen spelers kiezen uit gevechten op afstand en van dichtbij in een donkere fantasy-setting. In Londen mocht ik aan de slag met twee levels uit de game.

Coöp wat de klok slaat

Hunted: The Demon’s Forge draait om twee personages. Een dame met de naam Elara die vooral gespecialiseerd is in het schieten met pijl en boog, en een stoere gast, Caddock, die het vooral van brute kracht moet hebben met zijn schild en zwaard. De karakters zijn direct de basis van de game, want het is vooral de coöp waar het spel zich op focust en de keuze om gevechten van veraf of juist van dichtbij te beleven is een belangrijke.

Veel is er nog niet bekend over het exacte verhaal en dat is natuurlijk ook helemaal nog niet leuk om te weten, maar in het kort komt het erop neer dat de dromen die Caddock heeft, werkelijkheid dreigen te worden. En als je bedenkt dat hij de laatste tijd veel dromen heeft over een lekkere chick, veel demonen en gewapende, levende skeletten, kan je je voorstellen dat er veel te knokken valt in deze fantasierijke setting. Daarnaast is de game vooral heel donker van toon, waar vooral de dialogen tussen de hoofdpersonages opvallend zwartgallig en cynisch van aard zijn. Caddock wordt daarnaast ook nog eens ingesproken door een Brit met een zeer zwaar accent en dat draagt behoorlijk bij aan de zwarte humor die de game rijk is.

Coveren!

Terug naar de gameplay, want dat is natuurlijk waar het om draait in een game. Zoals gezegd zal je de keuze krijgen tussen Caddock en Elara, respectievelijk gespecialiseerd in melee of lange afstanden. De besturing went snel en het voelt al gauw aan als een heuse Hack & Slash-game, zeker als je de rol van Caddock op je neemt. Belangrijk verschil met games als God of War is wel dat er een flink cover-systeem aanwezig is in Hunted. Dit is vooral belangrijk voor Elara, die met dit coversysteem lekker van afstand kan knallen op wandelende lijken en levende rotte botten. Beide karakters laten zich gemakkelijk bedienen en omdat de game zo gefocust is op coöp, zal je goed moeten samenwerken in de verschillende gevechten en platformelementen die de game rijk is. Zo zal Elara bijvoorbeeld touwen kapot moeten schieten om deuren te openen en zal Caddock bepaalde stenen muren omver kunnen beuken die in de weg staan.

Naast de rolverdeling is er ook een meer directe vorm van samenwerking mogelijk in de vorm van magie. Beide karakters kunnen namelijk omhoog klimmen in levels en daarbij verschillende krachten, waaronder magische, ontwikkelen. Deze magische krachten zijn ook te gebruiken op je medespeler, waardoor je deze soms kunt helpen met krachten die zij zelf niet bezit. Dit doorgeven van krachten lijkt soms pure noodzaak, omdat de game verre van makkelijk is. Het lijkt erop dat we eindelijk weer eens te maken krijgen met een uitdagend product, want meer dan eens had ik mijn Deense medegamer nodig om me te redden uit de klauwen van een demon.

De omgevingen in de game zijn op zijn minst grauw te noemen. Niet alleen zijn is het kleurgebruik donker, ook inhoudelijk is het niet kleurrijk. Zo heb ik een gedeelte van een level mogen spelen dat bezaaid was met lijken van gevallen soldaten. Het is geen Viva Piñata en dat is denk ik maar goed ook, want dat geeft de game wel een lekkere rauwe sfeer. Wel hoop ik dat de game genoeg buitenomgevingen zal bevatten, want het percentage grotten dat ik in de demo heb gezien, was mij iets te groot.

Voorlopige conclusie

Hunted: The Demon’s Forge is een game voor liefhebbers van lekkere directe actie in een fantasy-setting en dat lijkt de game goed te gaan doen. Het levelen van je karakter gaat zorgen voor enige diepgang en de game biedt genoeg uitdaging voor doorgewinterde spelers. Wel ben ik bang voor eentonigheid in omgevingen en een gebrek aan echte vernieuwing. We hebben het meeste al wel gezien en het zal dus vooral de coöperatieve gameplay zijn die mensen zal trekken naar deze game.

  1.   
    jwgreece's avatar

    Ik vind tof dat er steeds meer games komen met co-op er in zo ook de nieuwe lord of rings zal moeten draaien om de co-op en over de eentonigheid zal het wel meevallen als je met een vriend op de bank zit en een beeje door die wereld te lopen. Ik zit er stiekem wel op wachten 🙄

  2.   
    BABI-PANGPANG's avatar

    Jazeker, co-op geeft je uren extra plezier. En man, wat kijk ik uit naar Lord of the Rings: War in the North. Volgens mij wordt dit eindelijk weer een Lord of the Rings game waar écht aandacht in is gestoken en waar de wereld nog redelijk vergelijkbaar is met die van de films.

  3.   
    Fabianb's avatar

    De score op Xbox LIVE zit nu op 3,5 sterren.. 😳