Gamersnet.nl

Mortal Kombat

Mortal Kombat moet weer terug keren op het bordje van de gamer. Hiervoor trekt ontwikkelaar NetherRealm Studios de oude trukendoos uit de kast en komen oldskool 2D-gevechten en formidabele tag-gevechten weer om de hoek kijken. Vorige week mochten we bij Warner Bros. langs voor een preview-sessie om te kijken hoe dit bevalt.

Keiharde beat ‘m up

De laatste échte Mortal Kombat dateert ondertussen weer uit 2006. De gemiddelde hedendaagse tiener weet waarschijnlijk ook niet goed meer wat hij zich moet voorstellen bij de Mortal Kombat games. Kort gezegd komt het er op neer dat de titels keiharde beat ‘m up games zijn, waar het bloed rijkelijk vloeit en je met de meest gestoorde combo’s de vloeiendste en meest dodelijke bewegingen uit je mouw weet te schudden.

En dat is mooi, want op z’n tijd willen gamers eigenlijk ook niet veel meer dan wat rijkelijk vloeiende liters bloed en door anabolen en steroïden opgepompte, ontblote borstkassen zien. En daar ben je bij Mortal Kombat, de ondertitel is voor de reboot van de serie weggelaten, bij het juiste adres, zo blijkt wel na onze speelsessie.

Retro!

Fans van het vroege uur zullen zich weer helemaal kunnen vinden in Mortal Kombat. Dit komt ten eerste doordat verscheidene retro personages weer terug te vinden zijn. Wat dacht je van de brede Johnny Cage, de flamboyante Sonya Blade en de sissende Reptile. Hoewel de omgevingen daarnaast in drie dimensies worden getoond, keert de gameplay terug tot twee dimensies, zoals dat het geval was in de populairste delen uit de serie. De 3D-omgevingen die als decor voor de gevechten dienen, zijn daarnaast sfeervol aangekleed en zien er grafisch prima uit.

De besturing van dit zevende deel zal daarnaast ook grote overeenkomsten vertonen met de eerste delen, waardoor de echte die-hard fans binnen de kortste keren al redelijke combo’s uit hun vingers kunnen persen. Iets wat voor nieuwkomers wat meer uurtjes zal kosten. Let op: écht veel uren trainen, want het kennen en ritmisch goed completeren van combo’s zal vaak een hell of a job zijn.

Gelukkig biedt de game je daar ook alle hulp bij die je nodig hebt. Zo is er allereerst een doodgewone tutorial, waar je de basis kneepjes van het vak leert. Van meer belang is echter de ‘Challenge Tower’. Dit is een ladder met 300 missies en testen, die je eigenlijk stapje voor stapje aanleert hoe je de betere moves kunt vertonen. En als laatste is er altijd nog de handige ‘Move list’, waarin alle combo’s staan opgeslagen. Tenminste, alle combo’s… de welbekende fatalities daargelaten. Deze gruwelijke eindmoves die je kan uitvoeren na het verslaan van je tegenstander zijn weer terug met vele poelen van bloed, waarbij hoofden worden afgeslagen, ledematen worden afgehakt en lichamen worden verminkt.

X-Ray vision

Een nieuwe feature in Mortal Kombat zijn de zogeheten X-Ray aanvallen. Dit zijn aanvallen die veel schade aan de tegenstander toebrengen en die, terwijl er op het slachtoffer wordt ingezoomd met een X-Ray, tonen hoe skeletten worden vermalen tot pulp, beenderen in gruzelementen worden geslagen en zwaarden diep binnen het lichaam doordringen. Hartstikke bruut natuurlijk, maar het feit dat slachtoffers vervolgens wel weer op kunnen staan na zo’n aanval doet enigszins onrealistisch over, voor zover Mortal Kombat een realistisch imago bezat.

Voorlopige conclusie

Met de beelden die we voorlopig mochten hebben aanschouwen tijdens onze speelsessie, kan wel gezegd worden dat Mortal Kombat niet voor de bleek wegtrekkende meisjes is bij het zien van slechts een druppel bloed. Liters bloed zullen namelijk worden vergoten in de game door de vele prachtige bewegingen en aanvallen die je karakters weer mogen vertonen. Die-hard fans zullen vrijwel ogenblikkelijk de besturing herkennen en binnen de kortste keren de meest sublieme combo’s er uit laten rollen. De vette X-Ray aanvallen dragen bij dit moorddadige plezier ook zeker bij. Ik kijk in ieder geval al met een reikhalzend oog uit naar heel wat potjes flink geknok.