Na het spelen van de geweldige coöp van Portal 2 in München, was het in Amsterdam tijd voor de singleplayer van de game. Eindelijk is Portal een volwaardige game en dus kunnen we ook een volwaardige singleplayer verwachten die werkelijk bol staat van de humor, slimme dialogen en ook daadwerkelijk een doel. Het belooft heel veel goeds.
Sfeervol en geestig
Niets vermoedend open je je ogen. Om je heen staan een aantal meubels. Een bureau, een stoel, een bed en een kledingkast. Aan de muur hangen een schilderij en een klok en in de gang is een toilet en een douche gesitueerd. Opeens hoor je een stem en die vraagt om je dagelijkse oefeningen te doen. Kijk omhoog, kijk omlaag, draai rond. Kortom, de perfecte turorial voor nieuwe spelers en een mooie inleiding in de sfeer van de game. Vervolgens vraagt de stem of je wilt slapen en jij doet dat natuurlijk trouw. Als je wakker wordt breekt de hel los.
Verder zal ik van het verhaal niks verklappen, maar al snel zul je een maatje krijgen in de vorm van Wheatley. Dit vliegende robothoofd (hij lijkt op die robot uit Halo) is jouw leidraad in de wereld van Portal, maar hij is bovendien extreem grappig. Niet alleen zijn stem is geweldig, ook de opmerkingen zijn meesterlijk. Zo zal de robot je vragen om wat te zeggen, waarna er groot een A-knop in beeld komt met ‘speak’ daaronder. Jij drukt op A en vervolgens spring je in de lucht. De meesterlijke opmerking: ‘that’s jumping, but it’s ok’, laat je lachen van geluk. En laat humor nou net vreselijk moeilijk zijn in games. Bijna net zo moeilijk als het typen van een praktijkvoorbeeld in een artikel op GamersNET.
Complex
De setting wordt meesterlijk neergezet in Portal 2 en het is vervolgens aan de speler om level voor level uit te vinden wat er nou eigenlijk aan de hand is. Hier komt natuurlijk gameplay aan te pas en die gameplay kennen we grotendeels van de eerste Portal. De focus voor dit tweede deel ligt duidelijk niet op het vernieuwen van het sterke concept, maar juist op het vertellen van een meeslepend en vooral sfeervol verhaal. Weinig mensen zullen zich hier zorgen om maken, want de gameplay staat nog steeds als een huis en het laat wederom zien hoe geweldig Valve eigenlijk is.
Want naast het implementeren van goede humor, wat al vreselijk moeilijk is, zijn ook de puzzels stuk voor stuk een meesterwerk op zich. Bedenk je namelijk dat elke puzzel, hoe complex ook, bedacht moet worden door de mannen en vrouwen van Valve en dat is geen gemakkelijke taak. Ook Wheatley wordt hierbij betrokken en zo zul je je gids af en toe op een plek moeten krijgen die verder weg lijkt dan mogelijk. Puzzelen met de Portalgun, knoppen, blokken en lasers is dan de enige oplossing en je zult soms lang bezig zijn om verder te kunnen in de game.
Voorlopige conclusie
De eerste vier levels die ik heb kunnen spelen van de singleplayer van Portal 2, smaken alleen maar naar meer. Het is grappig, het verhaal zit goed in elkaar, de sfeer is om je vingers bij af te likken en de gameplay staat nog steeds als een kasteel. De vraag voor straks is hoe lang de singleplayer-ervaring zal worden, maar met een geweldige coöp denk ik dat Portal 2 ook wat dat betreft niet teleur zal stellen. Meer informatie over Portal 2 kunnen jullie verwachten richting de release op 22 april.