Onlangs heb ik op de EA Showcase in Munchen mogen genieten van Crysis 2 en hoe blij ik daar ook mee was, het betrof een level dat zich afspeelde in een metro-station. En dat terwijl Crysis juist zo vet is vanwege de grote open wereld die deze games bevatten. Gelukkig was er tijdens de recentere EA Showcase in Amsterdam wel te genieten van een open level van Crysis 2 en dat gaat het absolute hoogtepunt worden van de game.
Zoals eerder besproken draait Crysis 2 (naast de fokking vette graphics) om actie en tactiek, in de vorm van de Nano-suit, waar je kunt kiezen tussen extra kracht, extra snelheid of onzichtbaarheid. We hebben nog meer mogen genieten van deze krachten, omdat in de open omgeving van de demo duidelijk werd dat deze krachten ook een grote invloed hebben op de omgeving. Met kracht is het bijvoorbeeld mogelijk om auto’s weg te schoppen, of om vanaf grote hoogte een krater te slaan bij impact. Onzichtbaarheid zal voor vele mensen een gewilde keuze zijn, omdat het natuurlijk heerlijk is om tegenstanders te besluipen en een mes in de keel te steken.
Speelruimte
Het moge dus duidelijk zijn dat de gameplay met het Nano-suit geweldig verslavend is. Continu ben je aan het overwegen welke kracht in welke situatie het beste past en daarnaast zorgen de grote omgevingen ervoor dat je genoeg speelruimte hebt om alle krachten ten volste te benutten. Overigens is Crysis 2 minder open dan zijn voorganger, dat zich afspeelde op een vrij te bewandelen eiland. Crysis 2 is geen volledig open wereld, maar de levels zijn absoluut gigantisch te noemen. Tel daarbij op dat ook verticale gameplay een belangrijke rol speelt in Crysis 2 en de speelruimte vergroot exponentieel.
Naast de speelruimte zal ook het verhaal een grotere rol gaan spelen in Crysis 2. In het eerste deel was dit en ondergeschoven kindje, maar nu zal je in de actie getrokken worden door middel van cutscenes en radioboodschappen. Dit is absoluut noodzakelijk, want het is immers drie jaar na de gebeurtenissen van Crysis 1 en de Aliens zijn terug om dood en verderf te zaaien, ditmaal in stedelijk New York.
Multiplayer
Crytek heeft Free Redical (Timesplitters) onlangs overgekocht en omgedoopt tot Crytek UK, om zich volledig te richten op de multiplayer en dit maakt dat de multiplayer van Crysis 2 geen extraatje zal zijn, maar een significant onderdeel van het spel. Bij de release zullen er twaalf mappen beschikbaar zijn (later aan te vullen d.m.v. DLC) en al deze mappen maken gebruik van de verticale, open gameplay die de game rijk is. Tot maximaal zes tegen zes zal gestreden worden voor de kortstondige roem, om uiteindelijk te kunnen levelen tot je een ons weegt. EA zelf zegt dat er in de multiplayer zestig uur aan gameplay verborgen zit, waarbij de Nano-suit natuurlijk de onderscheidende factor is. Hoe vet zal het zijn om een echte tegenstander te besluipen en af te maken, of om een auto tegen iemand aan te gooien.
Voorlopige conclusie
In korte tijd heb ik nu twee keer mogen genieten van Crysis 2 en dat blijkt geen overbodige luxe. Beiden keren waren namelijk aangenaam en hebben ervoor gezorgd dat ik erg veel zin heb in deze shooter. Vooral de tactische gameplay met de Nano-suit maakt Crysis 2 een stuk dieper en origineler dan vele concurrenten en grafisch ziet de game er subliem uit. Nog eventjes wachten en dan kunnen we allemaal aan de slag met deze gigant.