Review: Bulletstorm

Shooters hebben we in alle soorten en maten, dus je moet wel van hele goede huize komen om vandaag de dag nog een nieuwe franchise succesvol op de markt te brengen. Bulletstorm waagt het er gewoon op en het wordt al snel duidelijk: dit is een game met ballen!

Lompe fun

In Bulletstorm draait het om pure gameplay, de lompe fun die het kan zijn om tegenstanders om zeep te helpen. Gewone kills zijn zouteloos. Een headshot? Gaaaaap! Bulletstorm is een spel van vaardigheden en dat komt tot uiting in skillshots : het doden van vijanden op de meest uitgebreide, pijnlijke, bloederige en vooral humoristische manieren. Hoe beter jij de knoppen bedient, hoe hoger je score. En verdiende punten (‘skillpoints’) kan je vervolgens gedurende het avontuur weer inzetten om munitie te kopen en wapens te upgraden. Komt dat even mooi uit.

In de singleplayer van Bulletstorm staat Grayson Hunt centraal, een ruimtepiraat die zijn dagen slijt met vooral veel drank. In het verleden was hij echter een succesvolle soldaat en onderdeel van het speciale team Dead Echo, dat onder leiding van generaal Sarrano diverse mensen professioneel uit de weg ruimde. Op een dag kwam Hunt er echter achter dat hij en zijn teamgenoten werden voorgelogen door Serrano en zo kwam er een abrupt einde aan de samenwerking. Vele jaren later komen Grayson en zijn vrienden ineens het ruimteschip van Sarrano tegen en in een opleving wordt besloten het kolossale schip te rammen. Het gevolg: iedereen stort neer op de bijzondere planeet Stygia, waar het avontuur pas echt los barst.

Hoe creatiever, hoe beter

Het draait dus om stijlvolle kills in Bulletstorm, waarmee je steeds de meeste punten kunt verdienen. Na een half uurtje in de game krijg je dan ook eindelijk de beruchte punten voor je acties en dan is er geen houden meer aan. Naast een standaard submachine gun kan je vijanden een stevige schop verkopen als ze dichtbij zijn, of haal ze onderuit met een razendsnelle sliding, waarna ze even in een slow-motion in de lucht blijven hangen. Dit is het ideale moment om ze verder te martelen. Schop ze nog een keer in de richting van vlijmscherpe punten, beuk iemand tegen een stroomkabel, schiet de ongelukkige in zijn kruis, lanceer hem met een explosieve kogel de lucht in… de mogelijkheden zijn eindeloos, mede dankzij de leash. Deze elektrische zweep kan erg ver reiken en de meeste vijanden naar je toe trekken, waarna het slachtoffer weer even weerloos in de lucht blijft hangen. Pret verzekerd!

Creativiteit is het sleutelwoord, want al snel merk je dat er ongekend veel mogelijkheden zijn om tegenstanders uit de weg te ruimen en elke optie heeft een vaak grappige naam meegekregen. Meerdere vijanden tegelijk doden levert een ‘gang bang’ op, vijanden in de lucht uiteen laten spatten zorgt voor een ‘fertilizer’, een tegenstander in z’n kont schieten bezorgt je extra punten in de vorm van ‘rear entry’ en zo zijn er nog heel veel andere skillshots. Hoe creatiever, hoe beter en hoe meer punten je krijgt. Ook variatie wordt nog eens extra beloond, want als je constant dezelfde trucjes blijft doen, levert dit al snel minder punten op. En punten willen we zeker verdienen, want de nieuwe wapens zijn heerlijk! Wat te denken van een shotgun met vier lopen, een apparaat waarmee je snoeihard drilboren kunt afschieten of een sniper rifle met kogels die je op afstand kunt besturen. Elk wapen heeft ook nog ruimte voor speciale munitie, maar uiteraard moet je die wel eerst vrijspelen.

Disco Inferno!

Het moge duidelijk zijn dat Bulletstorm vooral draait om creatief knallen met een behoorlijke nadruk op Fun, met een hoofdletter F. Hoewel je een volledig lineair en scripted pad bewandelt in de singleplayer, en het verhaal lang niet altijd prominent aanwezig is, zorgen de lompe en grappige situaties voor volop vermaak. Grayson Hunt die tijdens een rustig stukje in de lift grapt over een mooi moment voor herenliefde, of wat te denken van een ruimte die ineens in een disco verandert, terwijl je op de foute muziek van “Disco Inferno” met een minigun een hele lading vijanden uitschakelt. Hilarisch!

De game heeft deze grappige momenten ook echt nodig, want als je door het spelen met vijanden en de humor heen weet te prikken, merk je al snel dat je vooral veel van hetzelfde aan het doen bent. De singleplayer kent gelukkig op de juiste momenten wat variatie met boss fights en alternatieve gameplay, maar dat weet niet te verhullen dat je vooral regelmatig met hetzelfde trucje bezig bent. Het hangt uiteraard van je eigen speelwijze af hoeveel variatie er in de gevechten met vijanden gaat zitten, maar deze manier van spelen leent zich niet voor speelsessies van vele uren achter elkaar.

Anarchy en Echoes

Gelukkig is er meer dan alleen een singleplayer te vinden in Bulletstorm, want er is ook ruimte voor een multiplayer. Geen Team Deathmatch of Capture the Flag, maar een eigen versie van de bekende Horde modus uit Gears of War 2: Anarchy. In de Anarchy modus ga je met maximaal drie vrienden coöperatief spelen en moet je zo veel mogelijk aanvalsgolven met vijanden zien te doorstaan. Samen met je teamgenoten kun je hele brute team-bases skillshots uitvoeren, die in je eentje nooit mogelijk zijn. Heerlijk lomp, heerlijk bruut, heerlijk grappig.

Er is ook een competitieve multiplayer in de vorm van Echoes, waarmee je al kennis hebt kunnen maken als je de demo van Bulletstorm hebt gespeeld. In deze spelmodus zitten diverse stukken uit de singleplayer om nog eens te spelen, maar dan zonder tussenfilmpjes en dialogen. Het draait puur om het behalen van een zo hoog mogelijke score, wat je niet alleen doet door zoveel mogelijk skillshots uit te voeren, maar ook door het level zo snel mogelijk te voltooien. Je score belandt uiteindelijk op een online leaderboard, waarbij je jezelf kunt meten met je vrienden of de hele community. Een ideale manier om de diverse momenten uit de singleplayer in snackvorm nog eens te spelen, op een behoorlijk verslavende manier.

In een tijd waarin we overspoeld worden met serieuze shooters is het werkelijk een verademing om weer eens een game te spelen die zichzelf totaal niet serieus neemt en die actie, vaardigheden en humor op een geweldige manier met elkaar samen weet te brengen. Je moet ervan houden om zo uitgebreid te dollen met vijanden, in plaats van het bekende sluipen, knallen en sniperen uit de vele andere bekende shooters. Weet je deze manier van spelen te waarderen, dan gaat er een heerlijke wereld voor je open. Het is bij vlagen erg grappig, het is vaak heerlijk lomp en het is jammer genoeg ook vooral meer van hetzelfde na een paar uur spelen.

Afhankelijk van je speelstijl ben je zeker tussen de 6 en 8 uur bezig met een enkele playthrough van de singleplayer en dan kan je het altijd nog eens op een hogere moeilijkheidsgraad proberen. De echte levensduur van het spel zit sowieso in de multiplayer, met de co-op modus Anarchy als heerlijk tijdverdrijf met vrienden en de losse mappen in Echoes om je vaardigheden te meten met anderen. Bulletstorm is overduidelijk een game met bestaansrecht in deze drukke shootertijden, al is het maar om het ongekende aantal grappen met het woord “dick” erin. Kudos!

• Skillshots!
  • Lompe grappen en veel humor
  • Vermakelijke singleplayer
  • verslavende multiplayer

• Als je merkt dat je steeds hetzelfde doet...

9

1.
    bender's avatar

kan je ook met meerdere spelen op 1 xbox (met 2 of meerdere controllers)?
    en een mooie review.

2.
    MildBobbySauce's avatar

de lompe grappen doen me denken aan duke nukem. maar de killshots zijn wel vet en origineel. het lijkt me wel vet maar als je ziet dat je de hele tijd hetzelfde is niet leuk. aan de andere kant zijn er veel verschillende skillsmoves en online zouden de skills goed uitpakken. het enigste waar ik mij aan ergerde bij de demo was die dude zijn stem. VERSCHRIKKELIJK!

3.
    Visser23's avatar

Mooie review hoor, netjes geschreven!

Het lijkt me overigens niet echt een mooie game om te gaan kopen. Doe mij maar realistische games, in plaats van dit. Humor blijkt goed te zijn, zeker een pluspunt, maar ik denk niet dat het spel voor mij is weggelegd. Verschilt denk ik ook wel van persoon, voor de een is het super, voor de ander niks..

Ga zo door met schrijven 🙂

4.

Ik ben meer van het realistische (shooter) genre