Dragon Age II

De eerste Dragon Age was een complete verrassing voor mij. Als fanatieke speler van Westerse RPG’s, die het vooral moeten hebben van snelle schiet-actie gecombineerd met het levelen van karakters, was de langzame, tactvolle manier van combat nieuw voor mij in Dragon Age: Origins. Eindelijk begrijp ik de gamers die nog vol lof spreken over Baldur’s Gate. Zulke gameplay kán inderdaad leuk zijn en diezelfde gameplay wil ik dan ook terug zien in Dragon Age II (DAII). In München kreeg ik een nadere kennismaking met de game en zo te zien krijgen alle fans van het eerste deel precies wat zij willen.

Bekend terrein

Een uurtje spelen met Dragon Age II geeft niet de meest diepgaande bespreking, maar gelukkig heb ik het eerste uur van de game mogen spelen en niet zomaar een uurtje midden in de game. Zodoende begrijp ik nu ook eindelijk het verhaal en de periode waar DAII zich afspeelt. Jij bent Hawke, een Champion, geboren in het plaatsje Lothering. Spelers van het eerste deel zullen deze plaats wel kennen, want het was één van de eerste plaatsen die je bezocht in Origins. Sterker nog, mensen die het eerste deel gespeeld hebben, weten dat Lothering vernietigd is door de Darkspawn tijdens de avonturen met je Gray Warden. Die vernietiging is de start van Dragon Age II en als inwoner van Lothering zal je dan ook op de vlucht slaan.

Hawke

Vanaf dat moment zal je tien jaar van het leven van Hawke volgen. Ter vergelijking, in het eerste deel volgde je slechts één jaar van je hoofdpersonage. Hawke is een verplicht hoofdpersonage en hij heeft dan ook een stem meegekregen, waardoor de cut-scenes een stuk filmischer naar voren komen. Het is niet zo cinematisch als bijvoorbeeld Mass Effect (2), maar de dialogen zijn op z’n minst spannender en meeslepender.

Hoewel het nog steeds mogelijk is om zowel een geslacht als een klasse te kiezen, is de mogelijkheid om verschillende rassen te spelen, weggelaten. Voor sommige mensen zal dit jammer zijn, want het is natuurlijk erg aantrekkelijk om als dwerg of elf te spelen. Dit kan dus niet meer en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het aantal dialogen dat gestegen is en de wereld die groter is.

Fris en mooi

Dan de combat, die voor kenners van de franchise bekend zal zijn. De diepgang is gebleven en fans hoeven dan ook niet bang te zijn dat er net zoals in Mass Effect 2 minder opties zijn om te levelen. Alle opties zijn er nog steeds, met natuurlijk allemaal nieuwe bewegingen en animaties. De game is nog steeds te pauzeren en het slagveld is nog steeds vanuit elke hoek te bekijken, zodat echte RPG-gamers naar harte lust kunnen plannen en nadenken over hun volgende actie.

Als laatste nog even de graphics, die er schitterend uitzien. Toegegeven, het eerste slagveld in het spel is nogal kaal, maar vooral de animaties hebben een geweldige metamorfose gekregen. De verschillende bewegingen die mijn Warrior Hawke maakte, zitten geweldig in elkaar en daarnaast vliegen de ledematen in het rond! Niet meer zie je om de paar gevechten één onthoofding, nee, Hawke is een echte bad-ass, die niks van de Darkspawn heel laat. En zo zie ik het graag!

Voorlopige conclusie

Mijn tweede ontmoeting met Dragon Age II was een geruststellende. Het zal nog steeds mogelijk zijn om diep in de actie te kruipen, de animaties zijn geweldig, grafisch zit alles nu dik in orde, de dialogen zijn spannender en meeslepender en het verhaal heeft een goed begin. Hoe de rest van het verhaal zal aflopen is nog even afwachten, maar dat zullen we dan ook snel zien als de game verschijnt op 10 maart aanstaande.

  1.   
    Verwijder Mij!'s avatar

    Als het weg laten van de ras keuzen helpt voor een beter verhaal vind ik het niet zo erg.
    Btw de screenshots zien er vet uit 😛

  2.   
    limsma's avatar

    ik heb de game zo juist ge pre-ordered want ik moet en zzal deze game hebben

  3.   
    Tha Destiny's avatar

    Je kan geen ras kiezen? :’)

    En in hoeverre is het combat systeem zijn echt nog gelijk aan het vorige? Moet je echt weer tactiek gebruiken of is het toch meer hack an slash geworden?

  4.   
    Ika Q's avatar

    Nog een maandje wachten 😥

  5.   
    Koen45's avatar

    Can’t wait!! 8)

  6.   
    fabiankok's avatar

    Tha Destiny schreef, "Je kan geen ras kiezen? :’)
    En in hoeverre is het combat systeem zijn echt nog gelijk aan het vorige? Moet je echt weer tactiek gebruiken of is het toch meer hack an slash geworden? "

    Alleen de animaties qua vechten zijn veranderd, leid ik af uit dit stuk en wat er al van het spel geshowed is, verder is het nog hetzelfde vechtsysteem, alleen de uitvoering ziet er wat beter uit.

  7.   
    Petor's avatar

    fabiankok schreef, "

    ”Tha Destiny” schreef, "Je kan geen ras kiezen? :’)
    En in hoeverre is het combat systeem zijn echt nog gelijk aan het vorige? Moet je echt weer tactiek gebruiken of is het toch meer hack an slash geworden? "

    Alleen de animaties qua vechten zijn veranderd, leid ik af uit dit stuk en wat er al van het spel geshowed is, verder is het nog hetzelfde vechtsysteem, alleen de uitvoering ziet er wat beter uit."

    Goed gelezen en goed gezegd! 🙂

  8.   
    veronja's avatar

    mmm niet echt bekend met het genre. In vergelijking met Fable, weet het je kan twee games praktisch nooit vergelijken…, ongeveer hetzelfde? Lijkt erop, beter slechter?