De eerste Portal had een geweldig concept. Het creëren van ingangen en uitgangen door middel van de Portalgun combineerde de geweldige engine van Half-Life 2 met diepgaande en vernieuwende puzzelelementen. En hoewel Portal, dankzij de unieke gameplay, vele fans heeft verworven, was het eerste deel niet veel meer dan een tech-demo. Het tweede deel zal wel degelijk een volledige game worden en om de gameplay intelligent en uitdagend te houden, kunnen we vooral de makers een dikke pluim geven.
Complexiteit
Op de EA Showcase in München ben ik aan de slag gegaan met de coöp die de game rijk is en hoewel ik alleen de eerste drie (en dus makkelijke) levels heb mogen spelen, heb ik wel een goed beeld gekregen van de uitdagingen die Valve gehad moet hebben met de ontwikkeling van Portal 2. Elke puzzel is namelijk door hun uitgedacht en uitgewerkt en vooral in coöp is dat zeer uitdagend te noemen. Zo hebben zowel je medestander als jijzelf een Portalgun tot je beschikking en dat zorgt ervoor dat er twee keer zoveel mogelijkheden te bedenken zijn. Zo zal het meer dan eens voorkomen dat jij een portal voor je medestander moet creëren, om hem zo aan de overkant van een afgrond te krijgen, waarna hij een nieuwe portal moet maken om jou op een andere verdieping te schieten. Het klinkt complex en dat is het vaak ook.
Gelukkig is deze complexiteit precies de kracht van de coöp in Portal 2. Je zult je collega gaan haten als hij niet ziet waar hij heen moet, terwijl jij de oplossing al lang gezien hebt. Niet voor niets is het mogelijk om de aandacht op een bepaalde plek te vestigen door een icoontje op elke plek in het level te plaatsen. Op deze manier kun je hulp bieden aan je altijd dommere collega. Naast deze haat als iets niet lukt, zal je van elkaar houden als een level succesvol wordt afgerond.
Meer mogelijk
Ook de spelwereld zal de puzzels nog dieper maken. Zo zijn er verschillende lasers te vinden die je van punt A naar punt B moet ‘portallen’, waarna de tweede speler de laser verder moet begeleiden van punt C naar punt D. Op deze manier zal je ook dozen moeten verplaatsen of turrets moeten uitschakelen. De mogelijkheden zijn zo eindeloos als de creaties van Valve en het lijkt erop dat hun fantasie ver gaat.
Tot nu toe heb ik nog niet kunnen genieten van de singleplayer van de game, maar het lijkt me ook sterk dat die nog leuker wordt dan de coöp. Hij zal verre van saai worden, maar het spelen met een medespeler maakt de puzzels zo diep, dat ik niet kan wachten om de game uit te spelen met een buddy.
Grafisch is de game schitterend en sfeervol en dat komt mede doordat de omgevingen meer variatie bieden dan alleen de stalen omgevingen uit het eerste deel. De Eggbot die je bestuurt is daarnaast bijzonder grappig en ‘nutteloze’ bewegingen zijn makkelijk te maken met de D-pad. Zo kun je zwaaien naar de camera’s van GLaDOS, waarna deze een grappige reactie geeft.
Voorlopige conclusie
Persoonlijk ben ik dankzij het spelen van de coöp heel erg benieuwd geworden naar het verhaal in de singleplayer. Hoe tof dat ook zal zijn, de coöp zal voor veel mensen het hoogtepunt worden van Portal 2. Het is meer dan alleen maar gezellig samen gamen, maar je zult gedwongen worden om samen na te denken om verder te komen in een level. Portal 2 is nog meer een puzzelgame dan het eerste deel en op basis van de eerste drie coöp-levels, ben ik benieuwd hoe moeilijk Valve het ons gaat maken in de rest van de game.