Resident Evil: The Mercenaries 3D

Resident Evil gaat al een flink aantal jaren mee en heeft zich in die tijd gevestigd als een van de grootste en meest bekende survival horror-series. De games kennen vaak een traag tempo om zo de meeste spanning op te kunnen bouwen en ook de besturing wordt expres niet te snel gehouden. De nieuwste telg uit de serie, Resident Evil: The Mercenaries 3D, belooft echter een actievolle arcadeachtige game te worden. Zal deze combinatie een succesformule zijn?

Arcade

In de demo van Resident Evil: The Mercenaries 3D die ik onder handen mocht nemen, waren de opties beperkt. Ik mocht uit een van de vier personages en uit één omgeving kiezen. De keuze werd vanzelfsprekend snel gemaakt en ik besloot maar om het spel met Chris Redfield te proberen. De beste man werd op een, mijns inziens, willekeurige plek geplaatst en direct al stroomden de geïnfecteerde mensen op Chris af. Erg groot afgebeeld was een aflopende teller, want daar draait het om in dit spel: het is zaak een zo hoog mogelijke score te behalen door zoveel mogelijk zombies van kant te maken in de beperkte tijd die je hebt. In deze game ontbreekt een plot dan ook volledig en het spel zal dus een ware arcade game gaan worden.

Bewapend met een klein pistooltje kon ik niet veel uithalen tegen bepaalde zombies. Ik bleef aanvankelijk maar schieten, maar ze vertoonden geen enkel teken van pijn en in plaats van op de grond te vallen, schuifelden ze steeds dichter mijn kant op. Tijd voor zwaarder geschut. Met een druk op het touchscreen haalde Redfield diens shotgun tevoorschijn en met een eenvoudig schot schoot de man het gedrocht aan flarden. Na een stuk of drie onmenselijke verschijningen uit de weg te hebben geruimd, viel me iets op. Verspreid over de kaart waren lichtgevende kristalachtige voorwerpen te vinden. Eenmaal dichtbij genoeg sloeg Redfield met een druk op de knop het ding kapot en vulde mijn teller zich met extra kostbare seconden.

Blijft het leuk?

Om zo hoog mogelijke scores te halen dienen geïnfecteerden dus omgebracht te worden, maar werkt dit goed? Aangezien de nadruk van The Mercenaries sterk ligt op de actie lijkt het vanzelfsprekend dat de besturing soepel en snel is. Dit is niet het geval. De game laat zich precies hetzelfde besturen als een Resident Evil 5 en mocht je dat niet liggen, dan is deze arcade-versie niet echt geschikt voor je. In mijn geval vond ik het prima werken, maar Call of Duty-achtige snelheden moet je sowieso niet verwachten.

Het is nog onbekend wat we nog allemaal in het spel zullen terugzien. In de versie die in de winkels zal komen te liggen, zullen er natuurlijk meer personages en meer stages uit de serie aanwezig zijn. Bekend is dat er vooral geleend wordt uit Resident Evil 4 en 5, maar ook een figuur als Claire Redfield, die destijds verscheen in Resident Evil 2 en Resident Evil: Code Veronice, zal haar opwachting maken. Overigens is het mij ook nog niet duidelijk hoe lang het spel leuk blijft. Mijn eerste kennismaking was aardig, maar nergens spectaculair. Of de game de moeite waard blijft hangt dus sterk af van de hoeveelheid content die Capcom in het spel weet te verwerken. Het ontbreken van een goed plot zal de game toch ergens mee dienen te compenseren.

Voorlopige conclusie

Resident Evil: The Mercenaries 3D heeft nergens echt een overweldigende ervaring achter weten te laten. Of de keuze om een gehele arcadetitel te maken met de bekende Resident Evil-gameplay een juiste is geweest, moet nog blijken, maar Capcom zal flink veel content moeten aanbieden om de aandacht van spelers vast te kunnen blijven houden. De kans is groot dat The Mercenaries te weinig om diens lijf heeft om lang genoeg de speler geboeid te houden.

  1.   
    KamaraadCommunist's avatar

    Waarom zou je van Resident Evil een arcade game maken? Waar is dan de horror?

  2.   
    King of Heroes's avatar

    KamaraadCommunist schreef, "Waarom zou je van Resident Evil een arcade game maken? Waar is dan de horror?"

    Vind ik ook… 8)

  3.   
    Hitman047's avatar

    KamaraadCommunist schreef, "Waarom zou je van Resident Evil een arcade game maken? Waar is dan de horror?"

    Idd. Ik vraag me dan ook af hoelang dit nou echt leuk blijft.

  4.   
    superdedupe's avatar

    wel cool dat ze er een helghast in hebben gestopt.

  5.   
    iveL's avatar

    Jammer…

  6.   
    killingdj0's avatar

    superdedupe schreef, "wel cool dat ze er een helghast in hebben gestopt."

    das geen helghast het is HUNK van resident evil 2

  7.   
    Verwijder Mij!'s avatar

    superdedupe schreef, "wel cool dat ze er een helghast in hebben gestopt."

    Je maakt een grapje toch?? 😕

  8.   
    JonsoN's avatar

    WOOSH schreef, "

    ”superdedupe” schreef, "wel cool dat ze er een helghast in hebben gestopt."

    Je maakt een grapje toch?? 😕 "

    Dat denk ik wel ja 😉